Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Guldet kortsiktigt intressant ut

siktar mot 1300 februari Hoppas ni finner videon intressant https://www.youtube.com/watch?v=szl65m1GDlg&list=UUdYlcMOUVnm1iOFlg0_1udQ

2017-05-31 08:01 · bubo

Dentware: Nyemission och utspädning men bättre utsikter

Jag har i tidigare inlägg identifierat intressanta små- och mikrobolag och däribland finns Dentware. Bolaget som med hjälp av 3D-skrivning tillverkar tandimplantat och kronhättor är nu i kast med ännu en kapitalanskaffning. Det är den andra inom loppet av ett år. I den första var målet att ta in 15 Mkr men bara 10 Mkr av dessa betroddes företaget. Utifrån den information som publicerats idag så föreslås en nyemissoin av högst fyra miljoner nya aktier. Emissionskursen är ännu inte fastslagen. ...

Hög uppsida i Handelsbanken

Handelsbanken ser intressant ut! Hejsan börsvänner här kommer en aktie som jag bevakar för att köpa. Ser intressant ut i ett jämviktspendlingsperspektiv . Hoppas ni finner videon intressant Mvh Berguven https://www.facebook.com/BuboWaweTrader/photos/a.895118013850984.1073741829.894345307261588/988581944504590/?type=1&theater

Apple 30% uppsida

Apple 30% uppsida vid brott ner Hejsan börsvänner Här kommer en inspelning där jag bevakar ett eventuellt brott ner i Apple Om så blir fallet tycker jag Apple ser intressant ut att köpa. Då efterföljande våg kan medföra en 30 % uppsida mot våren 2015 Bryter aktien upp direkt avstår jag och återkommer. Hoppas ni finner videon intressant Mvh Berguven https://www.youtube.com/watch?v=ykx17uAKFNc&list=UUdYlcMOUVnm1iOFlg0_1udQ

Hexatronic: Inför Q1 den 16 januari

På fredag presenterar Hexatronic sin Q1 för 2014/15. I bokslutskommunikén låg vi nära en årlig omsättning om 500 Mkr. Den var egentligen 497 Mkr inkluderat en försäljning av verksamhet som betecknas som en jämförelsestörande kostnad. Vad som emellertid inte inkluderades var verksamheten i Hudiksvall Q1 och Proximion. Det innebär att vi kan förvänta oss ett ordentligt språng både sett till Q1 och för helåret. Helårsomsättningen är otroligt svår att sia om men i ett kvalificert försök att finna en trend i det material som presenterats så har jag sett en kort trend i posten kundfordringar. ...

Vad hände egentligen i augusti 2007 i SEB och HQ Bank

Vad många säkert glömt bort var det all time high i juli 2007. Bara en månad innan augusti-kraschen. Många tror att Lehman-kraschen är det stora märket för utvecklingen. Men det var i augusti 2007 som allt började som sedan utgjorde bakgrunden till det som hände 2008. Det började med att ekonomen Paul Kurgman (då ännu ej Nobelpristagare) och dåvarande finansminister Hank Paulsson i USA på ungefär samma datum i slutet av juli skrev två separata artiklar om att nu kommer sub prime-problemen att uppstå. ...

Boliden raket signal

Boliden raket signal Hejsan börsvänner Här kommer en uppföljning på Boliden som intressant ut att äga mot sommaren 2015 https://www.youtube.com/watch?v=S_OHeU-27Jw&list=UUdYlcMOUVnm1iOFlg0_1udQ

Nu åtalas Qviberg och det började på en kräftskiva!

Den stora trading-förlust som nu är uppe i en miljard uppstod tredje kvartalet 2007. I en blogg 19 januari 2008 skrev jag här på Redeye om mycket konstig handel i HQ Bank hösten 2007. Mats Qviberg gick ut och rekommenderade köp i HQ Bank inför bokslutet december 2007. Sedan 2007 har ordföranden i HQ Bank Mats Qviberg vetat om att det fanns en rullande handelsskuld i banken. Det säger han till tidskriften Affärsvärlden i ett nummer 2010. ...

Boule Diagnostics - kommentar på gårdagens PM

Gårdagens PM från Boule Diagnostics var minst sagt intressant. Ordern visade först och främst att Boule kan leverera en konkurrenskraftig helhetslösning som står sig väl mot internationella spelare som Sysmex och Abbott. Eftersom detaljerna kring upphandlingen är offentliga (kunden var Landstinget i Östergötland) så lyckades Nyhetsbyrån Direkt gräva fram detaljerna och där visade det sig att instrumentet (Boules nylanserade Swelab Alfa Plus) kostade sek 39,000 per styck. Kanske än mer intressant var att kunden kommer köpa förbrukningsvaror och service för runt sek 15,000 respektive sek 10,000 per år. Jag har tidigare argumenterat för att Boule befinner sig vid inflektionspunkten där försäljningen av förbrukningsprodukter kommer att accelerera tack var en den ökade installerade basen. I mina tidigare estimat har jag räknat med sek 5,000 i förbrukningsprodukter för varje instrument per år och detta skulle resultera i ett förbättrat bruttoresultat på sek 10 miljoner. I ljuset av denna nya information känns detta nu lågt. ...

Inför börsvecka 3

Hejsan börsvänner Här kommer en inspelning där vi tittar på världens index inför kommande vecka. Hoppas ni finner videon intressant Mvh Berguven https://www.facebook.com/BuboWaweTrader/photos/a.895118013850984.1073741829.894345307261588/986313498064768/?type=1&theater