Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Därför ska du ha Apple

Apple kom med en fin rapport och ser nu klar ut att plockas in i portföljen. Visar en realistisk target samt ett tänkbart vår rally i Nasdaq videoanalys: https://www.youtube.com/watch?v=qOU0wbvCo9s&list=UUdYlcMOUVnm1iOFlg0_1udQ

2017-05-31 08:02 · bubo

Sälj Avanza-aktien

Nu är börsen på topp och folks aktieintresse maximalt. Det är i sådana faser i konjunkturcykeln som aktiemäklarfirmor (som Avanza) tjänar som mest. Det innebär då att sådana firmors aktier bör värderas som lägst i förhållande till firmornas intjänade resultat per aktie i årstakt. Varför? Eftersom det efter nuvarande topp bara kan bli sämre. Visst kan förbättringen fortsätta ett tag till, men historiskt sett har det visat sig att inga träd växer till himlen. ...

Cellavision - uppföljning

Tänkte skriva en liten uppföljning på min ”analys” av cellavision från i augusti.( http://www.redeye.se/aktiebloggen/cellavision/cellavision-analyssammanfattning, fel på Vitrolife:s ev/ebit som bör har varit runt 25 då) Investeringen har passerat min riktkurs på 35kr tom årsskiftet och står idag runt 42kr. Jag tänkter här delge min syn på 2015 för cellavision. En kvartalsrapport har skett sedan mitt tidigare inlägg: Q3an som vid en första anblick såg relativt svag ut för många medans efter ett tag blev helt okej/relativt bra istället. I mitt tidigare inlägg lät prognosen för Q3 enligt följande: ...

AxonKids: Nytt avtal med kinesisk återförsäljare ökar försäljningen enormt

Axon kids kom med ett Pm att de slutit ett avtal med en kinesisk återförsäljare. Det mest intressanta är storleken på försäljningsavtalet. “Säljbolaget som täcker hela Kina kommer att samgå med Axonkids distributör på plats och satsa på Axonkids produktfamilj som enda varumärke för 2015. Med detta samarbete på plats når Axonkids mer än 450 barnbutiker inom Kina utöver de franchise butiker som Axonkids distributör på plats öppnat och kommer öppna. Den prognos som gjorts tillsammans med distributören och säljbolaget ger en minsta säljvolym som är 400% över den som Axonkids lagt i budgeten för 2015, vilket innebär en ny budgeterad försäljning i Kina på 13 MSEK. Även för 2016 och 2017 är prognosen mycket offensiv där prognosen ger en fördubbling av försäljningen för varje år. Säljbolaget har sålt bilbarnstolar under fyra år med en mycket god tillväxt och har utifrån detta gjort prognosen för försäljningen av Axonkids produkter för de närmsta tre åren. Effekten av denna satsning kommer att synas redan i Q3 och Q4 för 2015.” ...

2017-05-31 08:02 · bjaen

Omx över år 2000 toppen, vad händer nudå?

Omx över år 2000 toppen, vad händer nudå? Här kommer mina tankar Mvh https://www.youtube.com/watch?v=YgW7QvU_Dn0&list=UUdYlcMOUVnm1iOFlg0_1udQ

Sprint Bioscience – en framtida raket!

Sprint Bioscience (SPRINT) grundades 2009 med en vision att snabbare och mer effektivt kunna utveckla läkemedel än de stora bolagen. I november 2014 introducerades SPRINT på First North för 15kr aktien. Det finns totalt 6 544 636st aktier i bolaget men i dagsläget är 4 176 944st av dessa låsta i lock-up avtal i ett år från börsintroduktionen och kan därmed inte handlas med innan november 2015. Detta gör att det idag finns 2 367 692st aktier på marknaden. Sedan introduktionen har aktien haft låg omsättning trots att nyemissionen övertecknades. I nuläget rör sig aktien mellan 11-12,50kr under låg omsättning vilket ger ett börsvärde på ca 80 miljoner SEK. I början rådde stor förvirring runt patentsituationen i SPRINT men alla deras molekyler är unika och möjliga att ta patent på, således råder det därför ingen större skillnad jämfört med bolag som har inskickade patentansökningar. I SPRINT hittar vi spetskompetens när det gäller läkemedelsutveckling och de har alla förutsättningar för att lyckas nå sitt mål med ett avtal per år. ...

Bevakar Sandvik inför rapport

Om rapporten är bra den 29:e ser jag att aktien har goda chanser att testa av 84kr Där även fibonacci 50 möter priset och ma 200. Priset är inne i en squeeze och som jag bedömer de har vi goda chanser att den ska kunna bli avfyrad med positivt momentum under våren. Hoppas ni finner videon intressant Mvh Berguven https://www.youtube.com/watch?v=Ar1HS7NDXwg&list=UUdYlcMOUVnm1iOFlg0_1udQ

Igrene

Med anledning av fredagens otroliga kursrusning I fredags kom denna rapport från bolaget: http://www.igrene.se/igrenenyheter23.PDF Där finns att läsa bland annat Citat// Beräkningarna av potentiella gasvolymer har utförts av forskare från Gubkin Russian State University of Oil and Gas i Moskva och Kungliga Tekniska Högskolan i Stockholm . Genom att tillämpa teoretiska beräkningar baserade på globala erfarenhet och vetenskapliga uppgifter är slutsatsen att sannolikheten för relativt stora gasvolymer under ytan i Mora-området är ...

Mer om Laszlo Szombatfalvy på Kungliga Biblioteket

Ni läste väl i Dagens Industri över helgen om Laszlo Szombatfalvy. Jag kan meddela att hans metod finns allra mest bevarad på Kungliga Biblioteket i Stockholm. Redan 1967 blev det stor uppmärksamhet i Sverige när en ungersk invandrare boendes i Stockholm publicerade ett våldsamt angrepp på P/E-talet. Han gjorde det i tidskriften “Ekonomisk tidskrift”. Det blev revolution i Sverige. Han blev anställdes pa Affärsvärlden och det är hans ideer som ligger bakom den Aktieindikator som än i dag publiceras i Affärsvärlden varje vecka. ...

OptiFreeze och Arc Aroma Pure.

OptiFreeze: Med tanke på att giganten Orkla (17000 anställda och en omsättning runt 33 miljarder NOK) är fortsatt intresserade av Optifreeze teknologi så känns handeln i aktien anmärkningsvärt svag ut. Företaget har heller inte stött på någon typ av friktion eller förseningar (till skillnad från exempelvis Recyctec i vilket bolag undertecknad också äger aktier i)… Anledningen till Optifreeze tillfällliga kursdipp har varit att LU Innovation System AB sålt ett stort antal aktier. Varför? Svar: ...