Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Qviberg kör lyx-BMW för "HQ-pengarna"

Ingen blir gladare än jag om folk tjänar mycket pengar på ett ärligt sätt för att de är duktiga, och därför kanske köper sig en fin bil som belöning. Men hur ska man ställa sig om folk köper fina bilar för pengar som ev är oärligt intjänade, i värsta fall kanske tom genom att ha lurat andra? Aktiemäklarfirman HQ:s krasch är ju en härva som heter duga, så det krävs en hel del för att våga uttala sig om vem som gjorde rätt eller fel i samband med den. ...

Phase Holographic Information

Hej alla PHI-intressenter. Här kommer då gårdagens utlovade sammanfattning om nyhet från 27/1 och nyheten om Karolinska som partner. I PM,et från 27/1 fanns med en nästintill obemärkt studie/rapport i form av en PDF-fil. Rubrik: Chemoresistance Länk: www.phiab.se/reports/northeastern/NEU-AppNote-Chemoresistance.pdf Denna rapport är enligt mig mer än ”bara” intressant. Om vi tar extrakt från den på engelska först innan översättning: Ovarian cancer is known to be one of the most lethal gynaecologic malignancies. The current standard of care comprices of debulking surgery followed by adjuvant chemotherapy with taxane and platinum-based drugs. Mortality rates for ovarian cancer have not drastically been improved in almost 40 years. In a vast majority of cases, this can be attributed to the development of multi-drug resistance (MDR) due to the overexpression of P-gp drug efflux pumps.1 ...

Hexatronic: En granskning av kritiken som framförts

Även om det bär emot så bör man ta till sig all kritik, legitim kritik, som inte är hämtad ur det blå. Det är på ett sätt tacksamt att det finns flera som analyserar bolaget och vrider och vänder på siffrorna för att utreda om de stämmer och om affärsmodellen fungerar. Den senste kritiken baserats på ett svagt kassaflöde och ifrågasättande av vad Hexatronic gör rätt när Ericsson misslyckades med Hudiksvall. ...

Är de en Olje botten eller inte?

Är de en Olje botten eller inte? Här kommer en film hur jag agerar och min syn på oljan Hoppas ni finner videon intressant https://www.youtube.com/watch?v=TrXgaKNXEUM&list=UUdYlcMOUVnm1iOFlg0_1udQ

2017-05-31 08:03 · bubo

RusForest - Insiderköp och uppdatering

Det är Anton Bogdanov VD för RusForest Management Company som mer än tredubblar sitt innehav. 2015-02-04Anton BogdanovFörvärv20 000271 8392015-02-03Anton BogdanovFörvärv166 039251 839Alla signaler vi får från bolaget tyder på att någonting är på gång och att vi kommer att få en bra rapport i slutet av mars. Jag har tagit rygg på insiders och inväntar nu med stora förhoppningar rapporten. Läs gärna det förra inlägget för mer info. Länkar http://www.redeye.se/aktiebloggen/rusforest/rusforest-gor-en-turn-around-och-maste-bevakas ...

Prostalund ett företag med stor potential

Prostalund har återhämtat sig snabbt de senaste veckorna efter en långtid med nedgång. Det finns stora förhoppningar på den kommande rapporten som kanske kan innehålla information hur det går gällande Kina. Kommer det information att det närmar sig ett inträde i Kina så kommer aktien sticka ännu mer. Är man intresserad så är det värt att kolla in detta företag då det har stor potential att bli en kursdubblare även efter den starka uppgången. ...

2017-05-31 08:03 · weaky

Analytikers ansvar och småspararnas psykologi.

Jag går rakt på saken. En aktie som jag tidigare lovordat därför att bolagets ledning har genomfört framgångsrika förvärv som varit lönsamma redan från dag ett, och de verkar på en marknad som kännetecknas av kraftig tillväxt. Jag har följt aktien, räkenskaperna och bolaget sedan sommaren 2014 och har granskat det material som finns. För mig som investerare är det viktgt att följa fem grundprinciper 1. Kompetent ledning, 2. Starka ägare, ...

Caterpillar, Volvo och BE Group som konjunkturmätare

Jag tror de flesta aktieintresserade har olika börsbolag som de anser visar var åt konjunkturen är på väg. Hittills tycker jag det varit så lätt för att som Caterpillar visar kommer Volvo anläggningsvagnar och BE Group att följa. Men nu skriver Dagens Industri att Caterpillar värderingsmässigt står på topp med uppgång med 3 procent på en enda dag härom veckan. Men Volvo anläggningsmaskiner och BE Group som stålgrossist går dåligt just nu, rapporter Dagens Industri i dag. ...

Sprint Bioscience - Mycket mer att hämta

Jag skrev den 26e januari att SPRINT mycket väl kan vara en “10 bagger”, nu skriver även Redeye i dagens analys att SPRINT kan vara en potentiell tiotaggare på tre år. Kursen ligger i dagsläget under noteringskursen på 15kr i nyemissionen där SPRINT blev fulltecknad. Det finns många fina triggers i närtid och aktien kan mycket väl göra om den resa Kancera gjorde under 2013-2014. Närmast väntar nu årsrapporten och Bio-Europe, efter det tror jag inte kommer att se dessa låga nivåer igen. ...

ICA Analys

Hejsan börsvänner här kommer en analys där jag tycker ICA ser spännande ut Visar två potentiella targets https://www.youtube.com/watch?v=Ih_wTEnmFNU&list=UUdYlcMOUVnm1iOFlg0_1udQ

2017-05-31 08:03 · bubo