Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

The Smart Money are selling!

Men varför skriver jag då som rubrik för detta blogginlägg att “The smart money are selling”? Därför att jag just kväll, lördagen den 21 februari, har läst ett inlägg på zerohedge.com. Rubriken var än en gång: “The smart money are selling, not buying”, Goldman warns. Så här säger en representant för Goldman Sachs: Det är inte längre en fråga om marknaden är inne i en bubbla, det är den, och det är den största bubblan i historien. ...

Taurus - slutrapport från projekt presenterad idag

Jag noterar att Taurus nu har offentliggjort ovan slutrapport från det 3 åriga gemensamma projekt som pågått tillsammans med Chalmers, Lunds högskola och SEKAB. Intressanta slutsatser tycker jag och man talar mycket väl om Taurus jäststam T13. Alla mål verkar inte vara uppfyllda i projektet men på det hela taget ser det positivt ut. Utvinning av 6,8% etanol på 36 timmar som T13 uppvisar var för mig imponerande! Utdrag ur rapporten: ...

Phase (PHI) Info

Hej alla PHI-intressenter. Jag skrev i förra veckan att det publicerats en studie alldeles nyligen, en studie baserad på den unika teknik PHI erbjuder. I detta fall har man använt sig av Holomonitor™M3 www.phiab.se/products/holomonitor-m3 I ett svagt ögonblick lovade jag att sätta tänderna i studien och översätta den till “ren svenska”. So here we go. Studien har granskats och accepterats och är publicerad 27 jan i den vetenskapliga skriften ScienceDirect. Ett extract hittar ni här : www.sciencedirect.com/science/article/pii/S104784771500026X ...

Justerar upp min Riktkurs - Hatten av!

Bugar och bockar, långt över min förväntingar. 0.15 kr i VPA justerat för engångskostnaderna med nettotillgångar per aktie om 4 öre. Växt 140% sedan 2011 medan branchen har stått mer eller mindre still på tillväxt sidan. Mer än dubblt sitt rörelse resultat under 2014 gentemot 2013. Organisk tillväxt på 30% (!) under 2014. Räknat blygsamt med 8% tillväxt med 7% marginal för 2015 får vi en riktkurs på 2.30kr per aktie på ett PE 10. En uppsida på 52%. ...

Inför vecka 9 (fortsatt parabolisk fas)

Hejsan börsvänner här kommer en titt på de närmsta veckorna på världensbörser. Ha de fint! Och va rädd om varandra. Videoanalys: https://www.youtube.com/watch?v=DUm1h-z4mHY&list=UUdYlcMOUVnm1iOFlg0_1udQ

2017-05-31 08:05 · bubo

Substansvärde - Fundamental Analys

Tre steg: 1 – Marknandsvärdet på företagets tillgångar 2 – Dra bort skulderna 3 – Justera för skatter Så enkelt är det att räkna ut Substansvärdet. Ibland kan det vara svårare. Eftersom det nu finns väldigt många högt värderade aktier på marknaden kan man använda sig av detta för att hitta guldkorn. En enkel metod presenteras som gör att man sedan kan lära sig mer på egen hand. Allt för att vi ska bli bättre på att analysera och värdera aktier. ...

Läge att ta guldet nu?

Läge att ta guldet nu? Här kommer min syn på guldet där de starka positiva scenariot bleknar allt mer. Visar en viktig nivå som man bör hålla koll på. Videoanalys https://www.youtube.com/watch?v=c2d-DpoTqLc&list=UUdYlcMOUVnm1iOFlg0_1udQ

Det närmar sig avtal för Sprint Bioscience

Vps34 I Vps34 projektet håller Sprint på med att testa kombinationsterapier och även med att visa att Vps34 fungerar på fler former av cancer. Att Vps34 hämning kommer att fungera i fler cancerformer finns det forskning som tyder på så där kommer det antagligen att komma positiva data. Det intressantaste är dock att Sprint verkar testa sina molekyler tillsammans med redan godkända läkemedel (kombinationsterapi). Visar Sprint att Vps34-hämning är effektivt i fler former av cancer samtidigt och att det förhindrar cancern att utveckla motståndskraft mot redan befintliga behandlingar så kommer avtal inte att dröja speciellt länge. ...

Byter från intradag till swingtrading

**Jag har nu gått över från daytrading (köp och sälj på inom samma dag) till swingtrading (behåller positionen upp till dagar/veckor).**I huvudsak fokuserar jag på något som kallas för “trendtrading”. Vilket innebär att man vill fånga kortsiktiga dippar i en långsiktigare trend. För att göra detta smidigt använder jag mig av glidande medelvärden, i huvudsak MA20, 50, 100 och 200. Ett glidande medelvärde visar genomsnittsvärdet (pris) i form av en linje över vald tidsperiod. Glidande Medelvärde förkortas MA i den tekniska analysen, från engelskan Moving Average. ...

Stark vår i Gränges

Stark vår i Gränges (veckans mid cap) Hejsan börsvänner här kommer en midcap aktie som jag tycker ser köpvärd ut och kan fortsätta sin starka positiva trend. Följer också upp förra midcap rekommendationen som är upp ungefär 4 % Hoppas ni finner videon intressant Videoanalys: https://www.youtube.com/watch?v=nqI_476Zntw&list=UUdYlcMOUVnm1iOFlg0_1udQ