Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Massolit Q4 - goda utsikter för 2015

VD har ordet “Den 1 april 2014 tillträdde jag som VD för Massolit Media. I samband med detta tillsattes Stefan Henriksen som VD för Massolit Medias huvudsakliga verksamhet Massolit Förlagsgrupp. Fokus under 2014 har varit att skapa förutsättningar för en lönsam skön- och fackboksutgivning under varumärket Massolit Förlag samt en lönsam barn- och ungdomsboksutgivning under varumärket B. Wahlströms Bokförlag. I början av 2014 sjösattes en plan för att reducera de stora förluster som Forma Books tidigare dragits med. Under året lyckades vi minska tidigare års negativa resultat i förlagsgruppen under bibehållen omsättning. 2015 kommer det arbetet att fortsätta, samtidigt som säljfrämjande aktiviteter intensifieras. 2015 präglas av en starkare utgivning med flera potentiella bästsäljare. I segmentet facklitteratur ökade nettoförsäljningen under 2014 med ca 12% från föregående år. Samma sak gällde pocketförsäljningen samt barn- och ungdomsböcker som ökade med ca 3 respektive 9%. Vuxenskön backade dock ca 3% i försäljning, men genom en ny redaktion som redan utmärkt sig genom att ta fram möjliga storsäljare bedömer jag att potentialen numera även finns i det segmentet. Arbetet har under året även bestått i att i allt högre grad anpassa våra produkter till marknadens behov, utöka utbudet av e-böcker samt att analysera marknaden för att skapa och förutse kommande trender. Utgivningen av drygt 200 titlar per år har setts över, differentierats och anpassats till marknadens efterfrågan. Utgivningen ger goda förutsättningar för stordriftsfördelar som organisationen blir allt bättre på att nyttja. Synergierna kan dock bli fler och vi strävar ständigt efter att bli effektivare samt behålla flexibiliteten på marknaden. En uppgift vi hela tiden håller högt är att snabbare omsätta lagret som binder betydande rörelsekapital. Att även finna nya kanaler för avsättning av koncernens böcker tillhör 2015 års prioriterade strategi. Per den sista december hade Massolit Förlagsgrupp ett lager om ca 26 Msek i bokfört värde. Samma lager har ett försäljningspris (F-pris) mot återförsäljare på ca 230 Msek, minus rabatter. Bättre precision i volymestimering vid förstagångstryck, mer marknadsanpassad utgivning samt alternativa kanaler kommer framöver att kunna reducera lagerbindningen. Jag är övertygad om att Massolit Förlagsgrupp har en plats på morgondagens bokmarknad och dessutom en viktig funktion att fylla där.” Stefan Tegenfalk ...

Stora värden i Karo Bios RORgamma projekt

Det är inte bara Anders Lönner som är förväntansfull inför utvecklingen av Karo Bio - Pfizer´s RoRgamma projekt. Nyligen presenterade Lycera-Merck data som visar på att något stort kan vara på gång. http://immuno-oncologynews.com/2015/02/19/lycera-announces-research-on-anti-cancer-activity-of-oral-immunotherapy-candidates/ När sedan Sanofi för bara en vecka sedan lierade sig med Lead Pharma så klarnar bilden. RORgamma är på allas förseglade läppar. http://en.sanofi.com/NasdaQ_OMX/local/press_releases/sanofi___sanofi_and_lead_pharm_1895071_18-02-2015!07_00_00.aspx Den nukleära hormonreceptorn RORgamma är ett nytt attraktivt mål för behandling av autoimmuna sjukdomar som reumatoid artrit, multipel skleros (MS) och psoriasis. RORgamma kontrollerar direkt produktionen och utsöndringen av cytokinsubstansen IL-17, en viktig orsak till inflammation. Karo Bio har arbetat fram ett eget utvecklingsprogram för RORgamma och då upptäckt nya, potenta och specifika substanser som hämmar aktiviteten av RORgamma. ...

Är du vänster eller höger, fundamental eller teknisk

Höger hjärna vs. vänster hjärna. Vilken del är bäst ur ett tradingperspektiv? Att tillägga är att detta kan anses vara en ”myt” men jag tycker ändå att det är en intressant teori då många av oss ofta har en sida som är mest dominant av ovanstående personlighetsdrag. Är detta svaret på om vi är fundamentala eller tekniskt inriktade i vårt sett att analysera?Jag personligen har en solklar höger-dominerad hjärna och för mig är det lika solklart att analysera aktier med hjälp av teknisk analys. Här får jag möjligheten att använda delar av min kreativa sida, samt studera och analysera mönster vilket baseras på vårt mänskliga beteende. På så sätt försöker jag visualisera en framtida aktiekurs baserad på tidigare mönster och upprepningar. ...

Avanza: Oprofessionellt?

Det har framkommit att folk i Sveriges tidigare högsta politiska ledning skiljt sig och inlett nya relationer: …Anders Borg: Var Sveriges finansminister okt 2006-okt 2014. Har tre barn med frun Susanna. Men ska skiljas pga ny relation med Dominika Peczynski (fd pop-stjärna, pr-konsult mm). Tex artikel från 16 feb 2015: Dominika Peczynski är Anders Borgs nya kärlek: ”Hon är karismatisk och sexig” http://hant.se/dominika-peczynski-ar-anders-borgs-nya-karlek-hon-ar-karismatisk-och-sexig/ …Fd statsminister Fredrik Reinfeldt: Var Sveriges statsminister okt 2006-okt 2014. ...

Serendipity Innovations

Hör talas om att bolaget Serendipity Innovations håller på att få in mycket pengar i kapitaltillskott från aktieinvesterare. Pengarna erhålls genom att bolaget säljer ut preferensaktier till investerarna. Vad är då Serendipity Innovations för ett bolag? Får intrycket att det är någon typ av investmentbolag som är med och startar nya företag. Googlar på bolagsnamnet. Får fram att bolaget har kontor på bästa adress vid “stekarcentrum” Stureplan i Stockholm. Bolagets hemsida: http://www.sdip.se/en/ ...

Teknisk analys av SCA

Den 30:e januari gör sca:s aktiekurs ett rejält stigande gap vilket bildar en stödzon mellan ca 184 -> 192 kronor. Utmarkerad stödzon i grafen är från tidigare toppar samt från gapet. Även det kortsiktiga MA20 (orange linje) agerar i dagsläget stöd. Närmaste motstånd finner vi vid det jämna 200 kronor. I skrivande stund kan man se hur kursen kämpar för att ta sig över men det ser inte allt för starkt ut varken i candleväg eller volym. ...

Uppföljning av Swedish Match, teknisk analys

Swedish Match fortsätter att se tekniskt intressant ut även efter rapporten släpptes den 18:e februari (blå pil i grafen). Kursen befinner sig fortfarande vid MA50 (glidande medelvärde 50 dagar) som tydligt agerar stödnivå. På rapportdagen föll aktien ner under både MA50 och även genom stödlinjen som är utskissad i grafen. Dock kämpade sig kursen upp till tidigare nivåovanför MA50 redan dagen efter rapport. Tidigare lutande stödlinje agerar nu motstånd då kursen fortfarande brottas med den underifrån. ...

Insiderköpen haglar i Pricer

Göran Sundholm är entreprenören som skapat sig en mångmiljardförmögenhet. Sundholms företagsgrupp MariGroup kontrollerar ett flertal dotterbolag där bl.a Mari sense, Ella retail och Ella Fashion ingår. Tre bolag med verksamhet i den elektroniska prismärkningsindustrin. Göran Sundholm har alltsedan i somras köpt aktier i konkurrenten Pricer. Varför kan man fråga sig? Pricer är ett av två bolag som dominerar hela den elektroniska hyllkantsindustrin. Pricer har enastående systemlösningar och utökar ständigt sin produkt med olika mervärden. Sedan nyligen kan man exempelvis, via sin mobil, snabbt hitta rätt produkt via navigering. Finländska Ella Retail har mycket fina etiketter men är svaga pga sin litenhet. ...

Mitt inflationsmått rusar på

Det första inlägget finns här:http://www.redeye.se/aktiebloggen/rullar-mitt-egna-inflationsmatt Eftersom jag då investerade ca 40% av mina nettoinkomster kan jag inte enbart se till KPI. Man kan så att säga bara äta en dagens lunch så har man miljoner i förmögenhet är det även priser på annat som är intressant. Jag vill ju t.ex. att om jag idag kan köpa en lägenhet till mitt barn med min miljonförmögenhet vill jag även kunna göra det om 20 år när det är dags. ...

Ambia Trading – Extrem tillväxt och kostnadsbesparingar kommer i Q4

Björketorpar’n – ett guldkorn Kort om förvärvet från min förra analys: Ambia Trading har nyligen förvärvat Björketorpar´n AB, ett bolag som är en stor distributör av fotoprodukter. Fotomarknaden är på väg ner och det var inte fotomarknaden man ville åt. Björketorpar´n var nämligen på väg att läggas ner och Ambia betalade endast en spottstyver för bolaget. Förvärvet var av strategisk karaktär. En av fördelarna är att man nu har tillgång till Björketorpar´ns 1500 återförsäljare, som Ambia kan arbeta med att sälja in andra produkter till, utöver fotoprodukterna som man fortsätter med. Man fick även tillgång till ett modernare och inarbetat IT system. ...

2017-05-31 08:05 · simon