Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Cantargia: TO kan ge över 50% utspädning

Cantargia är idag värderat till drygt 200 miljoner inklusive teckningsoptionerna. Fullt utnyttjade av TO3 och TO4 tillförs Cantargia 55 miljoner kr samt 7,2 miljoner nya aktier ungefär á 7,6 kr styck. Vilket motsvarar en utspädning på totalt ca 55 % ungefär. Skillnaden mellan TO och kursen är så pass stor samt att TO är under handel. Därför ska det inräknas i börsvärdet. Något annat är helt felaktigt. Däremot teckningsoptionerna är till för att få in pengar i kassan i Cantargia. Därför är börsvärdet vid full teckning vid dagens börsvärde 150 miljoner + TO (utspädning på 55%) men med 50 miljoner i kassan. Det medför att emissionsrisken utblir helt fram till resultat ifrån FAS 1/2 i slutet av 2017. ...

2017-05-31 08:07 · bjaen

Veckans utländska aktie

Hejsan börsvänner här kommer en video där vi hoppar på tåget i farten för att hänga med uppåt, Då jag bedömer att uppsidan kan komma att bli överdriven (eurofori) se videon här: https://www.youtube.com/watch?v=vIEsjtDfKoY&list=UUdYlcMOUVnm1iOFlg0_1udQ

2017-05-31 08:07 · bubo

Vad har Björn Rosengren på gång i Medirätt?

Felaktigt läkemedelsintag är den största orsaken till sjukhusvistelse: *8-10 % av alla intagningar på sjukhus. *25 % av alla intagningar av patienter över 65 år. *10-15 % av de fall som vårdas på intensivavdelningar. *Förvärrad sjukdom, som leder till sämre hälsa och livskvalitet. Källa: J Lars G Nilsson, Stiftelsen NEPI, Stockholm. Såhär beskriver Göran Sjönell problematiken och möjligheterna i en artikel i SVD nyligen: “Att göra rätt saker innebär också att skaffa sig rutiner så att felbehandlingar kan undvikas. Varje år dör omkring 3 000 patienter till följd av informationsmissar om patientens läkemedel. Av samma skäl tros uppskattningsvis 500 patienter läggas in varje dag på landets olika akutsjukhus - insatser som alltså kunde ha undvikits. ...

Ny sekundär target för s&p500

Hejsan börsvänner, här kommer en liten film som visar en potentiell target i s&p500 under försommaren 2015 Video: https://www.youtube.com/watch?v=ZGIpNYuKp08&list=UUdYlcMOUVnm1iOFlg0_1udQ

2017-05-31 08:07 · bubo

Spago Nanomedical - Stor uppsida!

Redeye släppte nyligen en färsk analys av detta bortglömda guldkorn. Dom ser en uppsida på nästan 100% och även jag anser aktien vara ett riktigt fynd på dagens nivåer. Gör er själva en tjänst och läs på om detta bolaget som kan komma att uppvärderas snabbt! http://www.redeye.se/system/files/private/report_files/2015/03/update_20150320_27362.pdf

2017-05-31 08:07 · boom

Långsiktiga investeringar

Här har ni tio gyllene regler från Buffet som fungerade som ett sorts underlagsstöd för mina investeringsbeslut. 1. Oroa dig inte för vad som händer på aktiemarknaden, utan fokusera på vad företaget kan göra. 2. Hitta företag som har en oändlig efterfrågan på sina produkter. 3. Håll dig till vad du vet. 4. Köp inte aktier med en säljstrategi. Köp aktier för att behålla dem. 5. Satsa på vad du vet. ...

Börsläget, del 1

Är det fortfarande en god idé att köpa/äga aktier? Nej, är uppfattningen här i bloggen. Skäl bla helt enkelt psykologi: När allt ser som mörkast ut och investerares förväntningar är som lägst, är då det finns störst potential till långsiktig börsuppgång. Så var tex läget under hösten 2008/början av 2009 i samband med den stora globala finanskrisen som skakade världen. När allt ser som ljusast, investerares förväntningar är som högst och himmelen är helt molnfri, är då det finns störst risk för en stor börsnedgång. Tex på engelska finns begreppet “complacency”. ...

Superpotential i Saniona och Phase Holographic

Saniona och Phase Holographic handlas båda på Aktietorget. Saniona har ett börsvärde på 262 mkr, och Phase 81 mkr. Kurs Saniona 14,80 kr. Riktkurs 30 kr. Kurs Phase Holograhpic 8,10 kr . Riktkurs 17 kr. Saniona är ett forsknings- och utvecklingsbolag som har sina rötter i NeuroSearch som är noterat på Nasdaq OMX Copenhagen. År 2012 köptes stora delar av forskningen inom NeuroSearch ut av Sanionas grundare och medarbetare. I utköpet ingick en betydande portfölj av forsknings- och läkemedelsprojekt med potentiella läkemedelskandidater i preklinisk fas och klinisk fas 1 samt över 15 000 kemiska substanser med ett tillhörande generiskt bibliotek. ...

Petrogrand Det våras i Komi

Förra fredagen den 13 mars kom då besked om avtal var klart med Ripiano Holdings och att Petrogrand förvärvar 49 % för 21,5 miljoner US dollar eller ca 180 miljoner kronor. http://ir.petrogrand.se/releasedetail.cfm?releaseid=901561 Merparten av köpeskillingen skall gå in i bolaget och investeras i nya borrningar för att öka Ripianos produktion som i nuläge ligger på mer än 1 600 fat om dagen. Mer om detta kan man läsa i länken nedan från hemsida för First Oil. ...

Mina 9 huvudregler för entry och exit

1. Large Cap. Jag vill alltid handla aktier där jag vet att det finns en hög omsättning eftersom jag enbart analyserar ur ett tekniskt perspektiv. 2. Avvakta vid makro. Vid rapport eller andra viktiga makrohändelser kan börsen agera hur som helst, och den risken vill jag inte utsätta mig för. 3. Stoploss. Innan jag gör ett entry har jag redan bestämt mig för vart jag ska placera ut min stoploss. Stoploss är för mig en perfekt kapitalförsäkring. ...