Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

100 000kr ska bli 70 mkr

Här kommer min filosofi som jag vill att mina följare ska annamma. 15 Procent avkastning varje år i 50 år, hur många fördubblingar av ens kapital får man då? 100,000 kr i startkapital, inga ytterligare insättningar/uttag, med 15% ränta/år i 50 år - 1% skatt/år(KF, ISK) ger drygt 70 mkr. ge gäller att bara plocka sina låga % varje år och glömma tänket med snabba stora klipp. De blir riktigt mycket på lång sikt, sen får vi fina lägen i varje krash som kommer att tjäna rejält i mellan åt. ...

2017-05-31 08:08 · bubo

En titt på USA och Sverige. (analys)

En titt på USA och Sverige. Där jag bevakar omslag i Nasdaq Och är beredd att skala mer i Omx om vi kan ta ut … Videoanalys: https://www.youtube.com/watch?v=4LEWynb9yRg&list=UUdYlcMOUVnm1iOFlg0_1udQ Mvh Berguven

Läkemedelsprocessen

Preklinisk forskning Preklinisk forskning, dvs forskning i laboratoriemiljö, krävs innan en ny kemisk substans med förutsättning att bli ett läkemedel får testas på människor. Här görs omfattande forskning på olika sätt, bland annat i cellkulturer, djurförsök och dylikt. Syftet med den prekliniska forskningen är dels att säkerställa säkerheten i substansen (t.ex. att inte mössen som får substansen drabbas mer av cancer eller liknande) samt att man får ett positivt utfall vad gäller forskningsändamålet. ...

Kopy Goldfields: en rimlig värdering

I förra veckan (den 25 mars, 2015) bekräftade Kopy Goldfields att deras partner GV Gold valde att gå vidare med steg 2 i bolagens gemensamma Joint venture projekt. Beslutet innebär att GV Gold skjuter till 3 miljoner USD som ska användas till prospektering av Krasny licensen. Avtalet är uppbyggt så att GV Gold får andel av licensen i utbyte mot att de betalar för prospektering. Målet med projektet är att föra Krasny mot produktion(guld-gruva). Avtalet består av 4 delar och efter förra veckans pressmeddelande är det nu bekräftat att GV Gold fullföljer 3 av dessa. Den fjärde (och sista) delen är en villkorad kontantbetalning från GV Gold till Kopy Goldfields på 2 miljoner USD. Denna del betalas ut om prospekteringen lyckas påvisa guldreserver på minst 300 koz. ...

Micro Systemation: Breddad tillväxt ger högre värdering

I slutet av januari redogjorde jag för min syn på Micro Systemation; http://www.redeye.se/aktiebloggen/micro-systemation/micro-systemation-stars-aligned Bolaget levererade därefter en mycket stark Q4-rapport och VD har presenterat bolaget för investerare vid ett antal tillfällen efter det. Aktiemarknadens intresse för bolaget har ökat och MSAB tillhör årets stora vinnare hittills. Slutsats från investerarpresentationer Jag har haft möjlighet att träffa VD Joel Bollö vid två investerarpresentationer den senaste månaden; Hans budskap till aktiemarknaden har två stora poänger som jag ser det. ...

Värre skulder än år 2000

än vad som rådde under IT yran år 2000. grafik https://www.facebook.com/BuboWaweTrader/photos/a.895118013850984.1073741829.894345307261588/1038134436216007/?type=1&theater Mvh

Seamless uppdaterar styrelsen med folk från GOOGLE och Napster

Enligt Dagens Industribörjar Kristin Berdan som sedan 2004 jobbar på GOOGLE som jurist. Hon börjar som ledamot i Seamless styrelse i Maj. Hein Pretorius har tidigare varit VD i Napsterföretaget MIH Internet Europe. PMet från Seamless lyder så här: SEAMLESS NUVARANDE STYRELSEORDFÖRANDE AVGÅR VID STÄMMA (NY) (Direkt) 2015-03-31 10:15 (Tillägg: från fjärde stycket) STOCKHOLM (Direkt) Betaltjänstbolaget Seamless styrelseordförande Michael Sundin föreslås ersättas av Hein Pretorius vid årsstämman den 4 maj. Det framgår av kallelsen dit. ...

2017-05-31 08:08 · bjaen

Motiv till att Qviberg kraschade HQ

Aktien i restbolaget efter HQ handlas numera på separata småbolagsbörsen Aktietorget. …HQ-aktien ligger där i 0,62 kr (slutkursen mån 30 mars 2015) …och det finns drygt 380 miljoner st utestående HQ-aktier. HQ därmed värt 230-240 miljoner kr vid börskurs 0,62 kr på Aktietorget. Är aktien köpvärd? Sedan HQ gick omkull år 2010 är restbolagets enda verksamhet att kräva skadestånd från personer och bolag som bla anses ha orsakat kraschen. Enl tex HQ:s årsredovisning för 2014 (som är daterad 21 jan 2015) kräver HQ nästan 4 miljarder kr i skadestånd av olika parter: http://www.aktietorget.se/pressdocs/Hq/72291/HQ__HQ_20150127_4.PDF ...

Prostalund: Starka triggers presenterades på Sedermeradagen!

Prostalund utvecklarinnovativa metoder för prostatabehandling. Bolaget inriktat sig främst mot godartad prostatabehandling. Bolaget har funnits på börsen ett tag men kommmit i skymundan lite av den stora uppgången som skett i bioteknik/ lifescience på STHLM OMX. Bolaget presenterade sig på småbolagsdagen/ Sedermeradagen i Lund i Torsdags. Då presenterade de följande info. Som skickades ut som PM via Placera! Presentationen var också intressant. Denna länk går till en videpresentation daterad 26 Mars 2015 av Prostalund på Sedermeradagen. ...

2017-05-31 08:08 · bjaen

IAR: Add-ons och IoT

IAR utvecklar produkter för programmering av inbyggda mikroprocessorer, så kallade “embedded systems”. Dylika chips finns i alla möjliga produkter som man vill kunna kontrollera, läsa av eller styra. Produkterna som IAR tillhandahåller för denna programmering bygger på bolagets flaggskepp “IAR Embedded Workbench”. Programmeringsspråket som används är C eller C++. Beroende på om det är ett 8, 16 eller 32 bitars chip som ska programmeras kostar en ny licens cirka 20.000, 30.000 eller 40.000 kronor. Kunden behöver därefter förnya licensen genom en årlig upgrade som kostar runt 20% av nyförsäljningskostnaden. ...