Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Tradingavsnitt - April

Trevlig helg alla vänner. Sitter med en kopp kaffe och skriver ihop ett inlägg om Teliasonera och mina trades. Nu hittar ni för övrigt alla mina pågående positioner under fliken trading på bloggen. https://youtu.be/w-V06h7ChSw I månadens tradingavsnitt checkar vi in på Castellum och ser hur den mår. Ger en bonus med ett småbolag som jag tror på (långsiktigt innehav). Tankade Telia i fredags med hävstång. Tror på bolaget även på längre sikt men nu tänkte jag bara ordna semesterkassan och kanske en resa till medelhavet, vem vet. Besöka Grekland och bidra med lite turistpengar? ...

Aptahem: Ett mycket intressant bolag!

Aptahems affärsidé: Aptahem innehar patenträttigheterna till antikoagulerande aptamerer, den metod som forskare har utvecklat för att utforma aptamererna så att de angriper specifika molekyler som deltar i koagulationsprocessen. Positiva prekliniska resultat indikerar att antikoagulerande aptamerer möjliggör utvecklingen av ett nytt blodproppshämmande läkemedel, med väsentligt lägre risk för biverkningar, för en betydligt säkrare behandling av blodproppsrelaterade sjukdomar jämfört med befintliga läkemedel på marknaden i dag. Bolaget har i dagsläget erhållit godkända patent för Kina och Europa. Bolaget har patentansökningar för USA, Kanada och Indien som förväntas bli godkända under 2015, med USA närmast på tur. I den prekliniska fasen visade Aptahems kliniska substans Apt 1 som den heter. Kraftig fördel mot de befintliga läkemedel idag. Exempelvis Heparin. Enligt Vd utifrån Memot: ...

2017-05-31 08:09 · bjaen

Bioinvent Q1

Bioinvent Q1 Några små tankar och reflektioner angående Q1 som presenterades idag. http://mb.cision.com/Main/583/9760391/370044.pdf Gällande siffrorna så är det väl inte så mycket att säga resultatet på -22 mkr och ett kassaflöde på -20 mkr, efter bolagets nedskärningar senaste åren så har kostnadsmassan legat runt 22-25 mkr per kvartal. Det kan väl tänkas minska någon miljon kommande kvartal pga mindre kostnader för de egna projekten då de studier som drar igång 2015(BI-1206) är fult finansierade Med nyemissionen som görs nu kommer man som tidigare sagt ha pengar 12-18 månader, men det lär droppa in en del pengar under denna tid. ...

Husqvarna

Spontant intryck: Husqvarnas produkter bla: gräsklippare trädgårdsslangar Dvs: Det är inga avancerade produkter vilket torde innebära horder av konkurrenter från lågkostnadsländer (som Kina) som säljer liknande produkter för en bråkdel av Husqvarnas produktpriser. Husqvarna har säkert fortfarande en hel del produkttillverkning i högkostnadsländer. Sedan har Husqvarna säkert starka varumärken och gör produkter med bra kvalitet etc även om de är dyra. Positivt även att Husqvarna verkar ha en ganska geografiskt välspridd verksamhet runt om i världen i Europa, Nordamerika och övriga länder. ...

Axon Kids - Ett unikt köpläge!

Axon Kids är ett bolag som tillverkar bilbarnstolar. Se www.axkid.se Man genomförde nyligen en emission om 5 miljoner sek som övertecknades ca 500%. Iom att man under en period har kunnat handla Bta(Betald tecknad aktie) för ett lägre pris än aktien har det pressat kursen. Idag var det äntligen sista dagen för handel i Bta och vi kan därför hoppas på att kursen återhämtar sig mot toppnivåerna kring 17 kr i ett initialt skede. ...

2017-05-31 08:09 · boom

Bubo tradar live

Här kommer en liten inspelning där jag visar hur jag tradar live och vilka värdepapper jag föredrar att spekulera i till min postions trading utbildande video: https://www.youtube.com/watch?v=-Y8zGWgCX1Y

2017-05-31 08:09 · bubo

Addnode, fastighetsaktier, en börsskeptiker

Addnode Såg att aktien i bolaget Addnode tillhörde förlorarna på börsen mån 20 apr 2015 med en nedgång på 3-4% (till 52,50 kr) från slutkursen i förra veckan. …Tydligen var småspararna som är kunder i aktiemäklarfirmorna Avanza och Nordnet största nettosäljare i Addnode-aktien under dagen mån 20 apr 2015. …Största nettoköpare var banken SEB:s kunder. www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/5442/addnode-group-b …Vad är egentligen Addnode för ett bolag? …Och är Addnode-aktien köpvärd på nuvarande kursnivå? ...

Karo Bio laddar för utbrott

Karo Bio har stigit kraftigt tidigare i år, efter att nära nog ha dubblerats med en topp på 1,94. Det är naturligt att aktien kraftsamlar för en större rörelse. Trenden är kortsiktigt uppåtriktad och trendlinjen ger ett stöd vid 1,20 kronor vid golvet i trendkanalen. Ytterligare ett stöd finns vid 0,98 kr, men det känns inte lika relevant i dagsläget. RSI (relativt styrkeindex) på drygt 30 indikerar att aktien är översåld. Likaså tightar Bollingerbanden ihop sig och aktien handlas vid det nedre av de två banden. Det är ytterligare en indikation på att aktien snart ska vända upp. ...

2017-05-31 08:09 · yxan

Bra enterypoint

Qbank inledde sin börsresa förra sommaren och de som köpta aktier då har inte haft någon rolig resa. Aktien är ner mer än 50% då den sattes på dryga 2kr, toppade runt 2,80 i september men har sedan dess rasat ihop till dagens nivåer på runt 1,10. Varför denna utveckling? Dels har försäljningen inte riktigt levt upp till förväntningarna, 2014 hamnade någon miljon lägre på försäljning och 2-3m lägre på resultatet. ...

Aptahem: Vill utmana världsledande Heparin

Bakgrund Jag har under många år samlat på mig stora kunskaper inom läkemedelsutveckling. För ett antal år sedan påbörjade jag en egen verksamhet som investerare. Typiska investeringar har varit olika projekt inom läkemedelsutveckling, eller inom diagnostikmarknaden. Målet har varit att investera i och lyfta fram projekt med stor framtida potential. 2012 investerade jag för första gången på en för mig ny marknad, diagnostikmarknaden. Jag hade tidigare enbart investerat i olika projekt inom läkemedelsutveckling. ...