Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Akta Boliden, SKF, verkstad? Fed svårt att höja räntan

Har skrivit en del om USA tidigare. Skulle nu vilja tipsa om nya podden Makrofokus: https://twitter.com/Makrofokus_pod https://www.facebook.com/pages/Makrofokus-Podcast/1595541514032477 Finns på soundcloud och i podcast-appen (Itunes): https://soundcloud.com/makrofokus Varnar för att Federal Reserve kanske inte kan höja räntan i år, och därmed för en svagare dollar. För oss svenskar betyder det att man kanske ska passa sig för bolagen som handlats upp kraftigt på den starkare dollarn.

Kapitalisera på Big Data och internetleverantörernas fall

Inlägget i fullständigt form med bilder, listor och filmer finns på http://borstankar.se/ . Trevlig Läsning. Har fått upp ögonen lite för Bahnhof. Men inlägget kommer inte handla om det. Tack vare de tankar och idéer som spridits på sociala medier har jag tagit väckt ett gammalt case. Jag ansåg där och då att jag var på tok för okunnig och att det var ett väldigt nytt fenomen år 2010. Uppväckelsen som jag väljer att kalla den kom till mig i början av året. Jag var och lyssnade på en företagspresentation av Teliasonera. Inte jätteimponerad och tror att jag har skrivit om den förr. Hur som helst så väcktes det en tanke inom mig som började gro. Jag har funderat och känt efter. Vid ett annat tillfälle var jag i en diskussion på Shareville om Telia, inoformationsskapande och datalagring om jag inte minns det helt fel. Även detta vill jag minnas finns publicerat på bloggen. Senare tog debatten om Bahnhof vid. Fint företag och jag tror det var Gottodix (Gottodix.blogspot.com) som skrev ett inlägg om det. Vidare följe en snabb diskussion på Twitter. Jag är egentligen inte intresserad av utvecklingen av fiber eller bredbandsleverantörernas hastighet. Missförstå mig rätt, Bahnhof är ett fint företag. Själv så har jag det i Communityportföljen. Nu har jag dock valt att fokusera på mig själv. Den här investeringen sträcker kanske sig över decennier och kanske ända till min pension. ...

Corline Biomedical- Biotechhettan

Corline har flera pågående projekt, bland annat har de utvecklat ny teknologi för att minska problematiken med akut avstötning vid transplantation av organ. Corline är helt ensamma på den fronten. Kortfattat har man utvecklat en egen heparinsubstans ’(blodförtunnande) som har förmågan att lokalt ”dränka” implantatet/cellerna utan att det kommer ut i resterande kroppen. Företaget har redan levererat över 100 000 hjärtstentar belagda med deras produkt. Samma produkt, ”CHC-tekniken”, används också för andra syften, bland annat donation av celler inom jätteområdet Diabetes. ...

Combigene in i portföljen

Combigene är ett biotechbolag som utvecklar en behandlingsmetod mot epilepsi. Cirka en procent av världens befolkning lider av epilepsi. Behandlingsmetoden är en sammansättning av terapeutiska gener som injiceras i det drabbade området i hjärnan. Det handlar alltså om en lokal behandling och inte ett läkemedel som sprids i hela kroppen. Det är en engångsbehandling och förmodligen kommer prislappen att bli riktigt hög. Mer om metoden kan man läsa här: http://www.combigene.com/ ...

Indexgenomgång inför v 23 (Omxs30 mot nya toppar)

Hejsan börsvänner här kommer världsindex genomgången utbildande video:https://www.youtube.com/watch?v=2YijgqJmHIQ Trevlig Helg! Mvh

2017-05-31 08:11 · bubo

Easyfill årsstämma 2015

Igår var det årrstämma i Easyfill AB och eftersom jag var där passar jag på att skriva ner hur jag upplevde tillställningen. Jag skulle uppskatta att det var ett tiotal externa aktieägare på plats, plus styrelse och ledning, samt annan personal i bolaget. Innan den formella stämman påbörjades passade VD Håkan Sjölander på att visa upp bolagets nyinköpta lastbil. De som följer bolaget vet att återförsäljaren i Norge (MF Systemer) har börjat åka runt med en släpkärra med Rotoshelf-kylar i för att visa upp för kunder (livsmedelsbutiker osv). Detta har varit lyckat och nu tänkte Easyfill använda samma koncept. Man ska inte bara tuta runt på måfå till butiker, utan man har en strategi för vilka man besöker. När det exempelvis gäller ICA kollar man upp vilka butiker som tjänar pengar och vilka som kan anses fungera som ”trendsetters” hos ICA. Dessa ska bearbetas så att de blir intresserade av Rotoshelf. På det viset hoppas man att det blir tryck på ICA centralt att ta in RotoSHelf i det sortiment som ICA-handlarna har att välja ifrån. ...

Mycket talar för Interfox Resources

Det fallande oljepriset öppnar nya möjligheter i energibranschen. Uppköp och nya spännande samarbeten som gynnar små företag som har hittat olja och är öppna för samarbeten och till salu. Ett bra exempel på företag som ligger riktigt bra till är Interfox. De senaste 50 åren har vi konsumerat olja som aldrig förr. Världens förbrukning har fyrdubblats, just nu bränner vi 18 miljarder liter olja - per dygn. Kinas efterfrågan stiger mest, med 20 procent per år. För varje dag ökar antalet bilar på de kinesiska vägarna med 30 000 stycken. ...

2017-05-31 08:11 · brand

OptiFreeze - Hett i Frysen del 2

OptiFreeze: OptiFreeze tecknar samarbetsavtal med John Bean Technologies John Bean Technologies, JBT, och OptiFreeze har tecknat ett avtal om samarbete. JBT är världsledande inom frysteknologi och noterat på New York-börsen. Avtalet innebär att bolagen gemensamt kommer att industrialisera OptiFreeze teknologi och tillsammans inleda förberedelserna inför en global marknadsintroduktion av OptiCept och OptiCap. För OptiFreeze innebär samarbetet att bolaget får tillgång till en världsledande kompetens inom bland annat frysteknologi och framtagning av produktionsanläggningar med fokus på livsmedelssektorn. Vidare får Optifreeze tillgång till JBT:s globala nätverk för försäljning, marknadsföring och support. Som motprestation får JBT tillgång till OptiFreeze patenterade teknik och en exklusiv rätt att förhandla med OptiFreeze om ett licensavtal gällande en global marknadsföring och försäljning av OptiCept och OptiCap. Avtalet är ett resultat av täta kontakter, en längre tids informella samarbete och en utvärdering av OptiFreeze metodik och teknologi hos JBT. ...

OptiFreeze - Hett i Frysen

Optifreeze har en väl patenterad teknik som möjliggör att smak, form och struktur kan bibehållas genom hela nedfrysnings- och upptiningsprocessen. Det skapar helt nya möjligheter för livsmedelsproducenter att ta vara på affärsmöjligheter och addera värde till sina produkterbjudanden. En annan effekt är att det kan leda till mindre matspill och mindre miljöpåverkan av långväga respektive onödigt snabba transporter. Ytterligare en möjlig effekt är att ekologiska varor, som enligt min erfarenhet ofta har mycket kortare hållbarhetstid än sina icke-ekologiska likar, skulle kunna få kraftigt förlängd hållbarhetstid, lägre priser och en större marknad. ...

Investor-folk i Göteborg, börsintroducerar Mölnlycke?

Såg Lennart Johansson och John Hepburn på Göteborgs flygplats Landvetter. Johansson stod först själv och väntade ett tag. Möttes en stund senare upp av Hepburn. (Hepburn sa: “Hello, Mr Johansson!” och sträckte ut händerna.) De båda hälsade sedan hjärtligt på varandra och gick iväg tillsammans ut genom terminalen. Vilka är då dessa båda? Lennart Johansson Tidigare ekonomichef på industriföretaget Atlas Copco (där familjen Wallenberg-kontrollerade investmentbolaget Investor är storägare). Dök senare upp i Investor. ...