Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

London whale

Härom året framkom ju att det började gå dåligt för någon handlare hos amerikanska storbanken JP Morgans kontor i London. Visade sig att denna handlare hade jättepositioner och gick under smeknamnet “London whale” (London-valen), så det var väl frågetecken om det var läge att börja oroa sig för brakförluster i JP Morgan och ev generell oro på finansmarknaderna pga detta osv. Läste sedan nu härom dagen att London whale klarar sig undan en rättsprocess för det som hände. ...

Anoto skördar efter år av misslyckanden

Denna relativt omfattande Anoto artikel innehåller också några riktigt läsvärda episka citat från 2001 (!) och finns att tillgå här: http://cuttingedgescienceinvest.com/2015/07/12/anoto-an-ongoing-historical-milestone-turnaround-in-the-swedish-micro-cap-stock-market/ I artikelns sista stycke så har jag highlightat ett antal nya patent från företag i vilka Anoto teknologi reffereras eller inkluderas. Jag vill också passa på att önska Redeye och alla Redeyes läsare och skribenter en ytterst trevlig sommar! Med varma hälsningar BetterCallSaul (/ CESI)

Bevakar köp i Apple!

videosetup: https://www.youtube.com/watch?v=wvSTh0FYnYw

2017-05-31 08:13 · bubo

Fortsatt ras? Index analys v.29

Hejsan börsvänner här kommer min syn inför veckan på världens börser Video: https://www.youtube.com/watch?v=4bd_jWi7rYA

2017-05-31 08:13 · bubo

Hybricon Elbussar - Kan detta bli årets Miljöaktie nr 1?

Hybricon är ett Svenskt bolag som tillverkar Elbussar. Aktien noterades 6 Juli till kursen 10 kr. Det innebär ett börsvärde på ca 100 miljoner sek ink kassan värd ca 28 miljoner. Jag anser att detta är en mkt lågt satt introkurs och sätter en riktkurs på 20-25 kr redan i år om ordrarna fortsätter trilla in! Denna bolagspresentation rekar jag alla att se då den är väldigt informativ! http://aktiespararna.media.fnf.nu/33/aktiedagen_2015_stockholm_maj/10

2017-05-31 08:13 · boom

Anoto - sommarens raket

Anoto har sedan Stein tillträdde som VD rusat fram i raketfart. I slutet av förra året startade anoto upp på en ny kula via den stora nyemissionen på 0.25kr. Detta var startskottet till någonting stort! Efter denna nyemmission har Anoto stadigt klättrat sig uppåt och levererat en hel drös positiva PM. Och nu är det verkligen dags! Inom det kommande 2veckorna kommer anotos framtid att avgöras. Den stora OEM kunden ska presenterass. ...

Pharmacolog: Köpvärt noteringsfiasko

När en aktie underpresterat såsom Pharmacolog har gjort tycker jag det kan vara intressant att gå in och titta på vad anledningen kan vara. Är anledningen en svag ledning, dåligt risk/reward eller ointressant produkt så kan man låta aktien vara. Min snabbanalys av Pharmacolog: Ledning Hög kompetens, lång erfarenhet. Risk/reward Bolaget värderas till 20 miljoner. Värderingen relativt andra bolag är låg och på kort sikt kan man få högra kurser även på ren spekulation. Det finns något som lockar i bolag på Aktietorget värderade under 100 miljoner. Risken att kursen gå lägre är liten då vi ligger långt under teckningskursen och inget negativt har hänt. ...

2017-05-31 08:13 · orso

StarVault - 1 månad till Steamlanseringen

Med mindre än en månad kvar bör intresset för Star Vault öka, enligt PM bör spelet lanseras under augusti månad. För både aktieägare och spelare är det efterlängtar och förhoppningsvis kommer aktien få lite mer uppmärksamhet och ev. får vi se betydligt högre kurser. 2015-06-15 16:00 “Med Sarducaaexpansionen på plats och en ökad spelarbas med både nya och gamla spelare, är vi nu redo för det sista steget för Steamimplementeringen. Vad vi kommer att göra för att vara så redo vi kan för Steamlanseringen är att bygga ut ytterligare en startposition för spelarna, ett kösystem, samt att vi vill utnyttja Steam achievements. Detta är olika spelområden där spelarna kan få en utmärkelse genom att göra olika saker i spelet. På detta sätt kan spelarna visa vad de lyckats prestera och detta syns för andra spelare på Steam. Det är ett bra sätt för andra att se vad man kan göra i Mortal Online samt att spelare kan se att man spelar Mortal Online på Steam. För att få dessa delar på plats planerar vi att lansera Mortal Online på Steam i augusti månad. “ ...

Skumt i DBP

Tydligen är DBP (Double Bond Pharmaceuticals) på väg att börsnoteras på småbolagsbörsen Aktietorget from fre 10 juli 2015. Inför börsintroduktionen har DBP bett aktieinvesterare om ett kapitaltillskott på 6-7 miljoner kr genom …utförsäljning av ca 1,6 miljoner st nya DBP-aktier …för 4 kr per st (1,6 miljoner st gånger 4 kr = 6-7 miljoner kr.) DBP har anlitat aktiemäklarfirman Partner Fondkommission för att fixa in pengarna till DBP. //Edit: Vad är då Partner Fk för firma? ...

Kort om Latvian Forest

Hela inlägget med bilder hittar ni på borstankar.se samt portföjens struktur finns presenterad där. Tag i beaktan att investeringen är tänkt att passa i min portfölj och behöver inte nödvändigtvis passa andra portföljer. Ett kort inlägg om Latvian Forest som jag inte har nämnt så mycket om tidigare. En kort presentation: ”Latvian Forest Company är ett noterat svenskt bolag som förvärvar och förvaltar skogsfastigheter och bedriver skogsbruk i Lettland. Utgångspunkten är tron att skogen är en trygg investering i sig och att skogsbruk är en stabil och värdeskapande verksamhet. ...