Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Dust med Dustin

Tydligen var det i feb 2015 som besked kom om att Dustin skulle börsintroduceras. Hugade spekulanter erbjöds köpa Dustin-aktier för 45-51 kr per st. Senare i feb 2015 kom besked om att det slutgiltiga utförsäljningspriset landade på 50 kr per aktie. I samband med Dustins börsintroduktion såldes totalt 39-40 miljoner st Dustin-aktier ut för 50 kr per st till aktieinvesterare. Härav: …34-35 miljoner st befintliga Dustin-aktier …5 miljoner st nya Dustin-aktier, vilket gav Dustin ett kapitaltillskott på 250 miljoner kr (5 miljoner st aktier gånger utförsäljningspriset 50 kr per aktie). ...

Fastpartner (storbanken Nordea sågar fastighetsaktier)

Bloggen har sedan länge varit skeptisk till fastighetsaktier pga den räntedrivna bubbla som blåsts upp ..på fastighetsmarknaden …och bland fastighetsaktier på börsen i Sverige. Vad händer den dagen räntorna börjar stiga igen? Tex tidigare blogginlägg från 21 jun 2015: http://www.redeye.se/aktiebloggen/balder/balders-preferensaktie Där blev rekommendationerna följande: …“Sälj” för fastighetsbolaget Balders preferensaktie vid börskurs 324,80 kr. …“Sälj” för fastighetsbolaget Balders stamaktie vid börskurs 131,10 kr. Och nu ligger kurserna på följande nivåer (per slutet av ons 12 aug 2015): ...

Internationell insiderhärva via Saxo Bank

//Edit: Alla nedannämnda åtalade, anklagade och utpekade etc i detta blogginlägg anser sig säkert helt oskyldiga, och man ska inte döma någon på förhand innan fällande dom i domstol (och domen ev överklagats i alla instanser osv). Det finns ingen info om att danska firman Saxo Bank (eller tex någon anställd där) varit med och på eget bevåg gjort otillåtna affärer i härvan, men däremot uppger amerikanska finansinpektionen SEC att de parter som nu åtalas i härvan gjort sina otillåtna affärer via bla Saxo Bank. ...

Gratis swing trading utbildning (Sveriges bästa på film 100 min).

Youtube-kanal för dig med intresse för aktiehandel, kvantitativ teknisk analys och trading. Här finner du analyser, pedagogiska tradingkurser, användbara tips som kan hjälpa dig i din karriär inom aktiehandel och trading. Jag själv började handla på börsen 2007, tillämpar statistik, teknisk analys till min daytrading och swingtrading. Jag är småbarnsfar, med stor passion för att hjälpa andra människor. Syftet är att som följare ska du få hjälp med de pusselbitar som behövs för att bli en professionell trader, då det tar många år att lägga börspusslet och samtidigt förses med trevliga analyser. Om du tittar på utbildningsfilmerna via datorn, har jag även lagt upp många pop-up notiser med användbara tips på hur du kan kvantifiera teknisk analys i jakten på höga sannolika signaler för att hjälpa dig i din karriär inom aktiehandel och trading. Som inte visas om du tittar via mobil, TV eller surfplatta. Har även tips på 11 aktier med långsiktig fundamental potential, placeringshorisont minst 30 år. Som ligger lite längre ner på kanalen. Varmt välkommen! Med vänlig hälsning Bubo ...

2017-05-31 08:15 · bubo

Dedicare Stor uppsida

Dedicare är ett bemanningsföretag i vårdbranschen. Bolaget är verksamt i Sverige och Norge. Dedicare hyr ut och rekryterar vårdpersonal samt erbjuder omsorgstjänster inom personlig assistans. Storägare och grundare. Björn Örås grundade även Poolia och Uniflex. Björn äger 40% av aktierna i Dedicare. Dedicare är en avknoppning av Poolia. Siffror taget från Q2:  Intäkterna uppgick till 141,4 MSEK (116,5), ökning med 21,4 %  Rörelseresultatet uppgick till 10,0 MSEK (6,9), rörelsemarginal 7,1 % (5,9)  Resultatet efter finansiella poster uppgick till 9,8 MSEK (6,2)  Periodens resultat uppgick till 7,8 MSEK (4,6)  Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -14,6 MSEK (-2,4) - Enligt VD beror det på Försämringen jämfört med 2014 beror främst på att rörelsekapitalet utvecklats negativt genom att kundfordringarna har ökat mer än de kortfristiga skulderna.  Resultat per aktie 0,87 SEK (0,52)  Periodens resultat från avvecklad verksamhet uppgår till 27,3 MSEK (1,9) vilket inkluderar realisationsvinst från försäljning av Dedicares norska omsorgsverksamhet med 27,0 MSEK ...

2017-05-31 08:14 · imper

En aktie med 10-20 % uppsida!

Här kommer veckans L cap setup. Som är en aktie som jag ser kan ha 10-20 % uppsida Video: https://www.youtube.com/watch?v=ZMmCMUOb4D8

2017-05-31 08:14 · bubo

Månadens aktie

Inission kommer med sin Q2 rapport den 21 augusti och det kan vara tid att ta en position inför denna. (Börskurser är genomgående hämtade från fredagens slutkurser) Kontraktstillverkarna Partner Tech och Note har tidigare kommit med sina Q2 rapporter. Båda hade något större omsättning under Q2 jämfört med Q1. Det förefaller rimligt att anta att även Inission kommer att uppvisa en omsättning som något överstiger omsättningen under första kvartalet. Om Inission kommer att något öka sin omsättning Q2, borde vinsten något konservativt kunna förväntas komma in på samma nivå som Q1. Resultatet Q1 i Inission var 4,7 miljoner efter skatt. Om vi för att se potentialen extrapolerar det genom att ta 4xQ1 till helåret får vi ett resultat på 18,8 miljoner. Samtidigt är börsvärdet ca 134 miljoner vid en kurs på 112kr, vilket ger ett p/e på 7,1. Dessutom hade man 1,2 miljoner i avskrivningar på goodwill Q1, så justerad vinst var 5,9 miljoner vilket sänker p/e till 5,7 och man kommer att ha ännu något högre goodwill avskrivningar de kommande fem åren. ...

En glömd pärla med oerhörd uppsida - Shelton Petroleum

Jag har länge varit aktieägare i Shelton och hängt med på resan genom all volatilitet under de senaste åren. Värdet på Shelton Petroleum ligger just nu på cirka 150 miljoner SEK, en enligt mig orimlig värdering. Under förra veckan pratade jag med Sheltons VD för att få lite bekräftelse i de tankar jag går i. Här är mina ”50 cents”.. Just nu så äger vi aktier i Petrogrand för cirka 50 miljoner SEK. Detta är 1/3 av det nuvarande bolagsvärdet! Vi hade intäkter på nära 113 MSEK under 2014 Petrogrand har fått en ny ledning vilket gör det möjligt för oss att återuppta diskussioner med bolaget och lösa de gamla knutar det finns mellan bolagen. Bolaget är helt fritt från räntebärande skulder vilket är väldigt sällsynt! Rustamovskoyefältet i Ryssland har en potential på cirka 5000 fat/dag, idag ligger vi på 500/fat dag. När nya borrningar sker på fältet så kan vi snabba ökningar i produktionsnivån. Dock så kräver detta finansiering och efter mitt samtal med Robert har jag förstått att han och styrelsen inte är intresserade av att späda ut aktiepriset via nyemission på dagens nivåer. ...

NEXAM CHEMICAL - ÄNTLIGEN INSIDERKÖP OCH POSITIV TREND!

Undertecknad ämnar nu lista några spännande observationer i ett av två favoritbolag och favoritcase: Nexam Chemical (Anoto är numera det andra). 2015-07-20 NEXAM VD OCH STYRELSEORDFÖRANDE HAR ÖKAT SINA INNEHAV (Direkt) Nexams vd Anders Spetz har ökat sitt innehav i plastkomponentbolag med 157.500 aktier och äger därefter 177.500 aktier samt 280.000 optioner. Även Nexams styrelseordförande Lennart Holm har ökat innehavet, med 10.000 aktier till drygt 2,1 miljoner aktier. I själva verket är de 8 senaste förändringarna vad gäller aktier i insynslistan samtliga köp: ...

Världsindex analys v 33

Världsindex analys v 33 Här kommer en titt inför veckan som bjuder på massa spännande stora rörelser över hela linjen, Index, råvaror och valutor. Videoanalys:https://www.youtube.com/watch?v=gJxSbW8rUow

2017-05-31 08:14 · bubo