Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Dignitana report

The Dignitana report today made the share fall more than 8 %. To some extent I understand the sellers, but I still find Dignitana a profitable case for a long- and midterm investor - and awaits the FDA-approval of the Dignicap sytem. The report can be found under IR at www.dignitana.se In the light of the China share-unrest, a fall of more than 8 % is understandable, but compared to the mid- and long-term possiblities of Dignitana the fall must be seen as temporaraly. ...

RedSense: Spekulativt Köp efter kanon PM!

Redsense är nyligen noterat. Ett börsvärde på 37 miljoner exklusive TO. Bolaget har fått en stark start på ordermottagandet. Denna milstolpe order som öppnar upp massiv marknad kom igår. https://www.avanza.se/placera/telegram/2015/08/26/davita-kidney-care-startar-pilotprojekt-med-redsense-i-usa.html “DaVita (en av världens största klinikkedjor) har lagt en order för ett pilotprojekt med 80 patienter för att utvärdera Redsense larm i företagets natthemdialysprogram i USA. Ordervärdet är dryg 500 000 kronor över sex månader för pilotprojektet. Om pilotprojektet är framgångsrikt kommer de därefter att införa sitt natthemdialysprogram över hela USA. ...

2017-05-31 08:15 · bjaen

Taurus, kommersiellt avtal med Quad - stärkt teori

Vi vet sedan tidigare att Taurus och Quad tidigare i år har gjort tester angående Taurus jäst Xyloferm, det framgår av tidigare pressmeddelanden. Nu har jag kommit över en intervju som finns offentligt som gjordes förra veckan med Quads VD Delayne Johnson under en konferens där ett par riktigt intressanta saker framkommer. Ta tex knappt 14 min in i intervjun där de avslöjar att de kommer förbättra produktionen ytterligare när en viss jäst som klarar hemicellulosa får godkännande från FDA (vilket är statusen för Xyloferm). Länk till intervjun kommer här: ...

Världsindex analys

Världsindex genomgång kommer tidigare denna veckan med anledning av de stora rasen på världens börser. Video: https://www.youtube.com/watch?v=e9vxdKA0RZI

2017-05-31 08:15 · bubo

Fem skäl att äga Insplorion

1. Den globala utvecklingen inom nanoteknik sker mycket snabbt Inom i stort sett all högteknologisk industri blir nanoteknik, att designa på molekylär nivå, allt viktigare. Nanoteknik används inom flera industrier med vitt skilda applikationsområden samt utvecklas i en mycket snabb takt. Under de närmaste decennierna kommer nanoteknik tillämpas på områden som för oss är okända idag. Redan nu används nanoteknik för att t.ex. utveckla bättre bildäck, effektivare solceller, mindre hårddiskar, förlänga målarfärgs hållbarhet och skapa effektivare UV-filter i solskyddskrämer. Insplorions instrumentkunder är denna växande grupp forskare inom universitet och industri som arbetar med att lösa globala problem med hjälp av nanoteknik. Insplorions teknik öppnar dessutom för nya användningsområden som tidigare inte funnits. ...

Inission, riktkurs +100%

Inission kom på fredagen med sin halvårs rapport, tillika den första kvartalsrapporten som börsbolag. Inission äger 41,5% av den börsnoterade finska kontraktstillverkaren Incap, innehavet har ett börsvärde idag på ca 105 miljoner. Verksamheten i Inission exklusive Incap redovisade första halvåret en vinst efter skatt på 8,379 miljoner (Notera speciellt att man i resultaträkningen bokfört Incaps resultat netto efter goodwill avskrivningar på 2,590 miljoner till 0,587 miljoner.). Till detta har man gjort goodwill avskrivningar för tidigare förvärv på 1,8 miljoner. Goodwill avskrivningarna är en ren bokföringsmässig åtgärd som inte görs om man följer modernare IFRS regler. Men eftersom det minskar skattebelastningen görs fortfarande avskrivningar av goodwill i ett antal börsbolag enligt andra redovisningsplaner. Den verkliga eller justerade vinsten i Inission exklusive Incap blir då 10,2 miljoner efter skatt för H1. ...

Följ med när Bubo tradar live. (live trading)

En inspelning som visar följarna hur jag jobbar med min risk reward ratio och hur jag tajmar setupen intradag. Oavsett om rörelsen kommer bli en swing setup eller bara intradag. Video: https://www.youtube.com/watch?v=4Q90ktsMQSA

Står vi inför en långsiktig fallande trend på börsen?

Döskors i OMX. Index analys v 35 Videoanalys: https://www.youtube.com/watch?v=hnto-osMdP0

FED & US Dollarn

Höjer FED räntan i September? nja, jag tvivlar. Historiskt har räntehöjningar/räntesänkningar oftast dragit ut på tiden. Rimligare är att Yellen väljer att inte höja räntan men signalerar till marknaden under septembermötet att räntehöjningen kommer med största sannolikheten i december, allt för att inte skada tilliten till centralbanken då de mer eller mindre har “lovat” en räntehöjning i år. Vad händer med dollarn? Jag väntar mig att riksbanken inte vågar sänka räntan ytterligare i deras räntemöte 3e september då inflationen kom in starkt på 0.9% nu senast. Samtidigt som FED inte höjer räntan i september väntar jag mig att dollarn sjunker de närmsta 2 månaderna. ...

Kopy Goldfields: riktkurs 1,20 kr

Investering från partner värderar Kopy Goldfields andel i licensen Krasny till 57 miljoner Tilläggsköpeskilling bedöms sannolik, potentiell intäkt på 17 miljoner Prospekteringsresultat om ett par veckor Produktionsstart på Krasny i början av 2017 Diskussioner om försäljning av licenser/nytt “joint venture” samarbete pågår. Börsvärde ca 31 miljoner Detta blogginlägg publicerades först den 17/08 på www.jakten.blogspot.se Krasny-avtalet Krasny är en av Kopy Goldfields prospekterings licenser. Licensen är giltig fram till 2035. och bolaget har identifierat mineraltillgångar på 1,37 miljoner oz på licensen(ett oz motsvarar 31,10 gram guld). I november 2013 tecknade Kopy Goldfields och GV Gold (Rysslands 8:de största guldproducent) en avsiktsförklaring. Avsiktsförklaringen blev under sommaren 2014 till ett färdigt avtal. Det totala värdet av avtalet är 9 MUSD (miljoner dollar). Avtalet är uppdelat i 4 delar. ...