Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Taurus - vår syn på att Lantmännen går in som huvudägare

Efter gårdagens nyhet omfattande riktad emission till Lantmännen och en företrädesemission ser vi detta i vår gruppering som mycket positivt, då Taurus behöver en finansiell och en ny industriell storägare i bolaget. Lägg därtill att i och med detta så är finansieringen säkrad för åtminstone 2 år framöver förutsatt att burnraten är på samma nivå som idag. Lantmännen kommer nu få ca 30% av rösterna vilket gör att de får mycket inflytande i bolaget. Taurus och Lantmännen verkar inom samma område och båda har varit framgångsrika de senaste åren. Flertal nyheter vet vi ligger i pipeline i snar närtid, både FDA-godkännande, avtal med Quad, avtal med Sweetwater, avtal med brasilianska CTC etc och vi ser med spänning fram till kvartalsrapport 9 oktober där uppdatering kring pågående aktiviteter väntas ske. ...

Nexam Chemical- genombrottsorder inom PE-rörmarknad i industriell skala

Nexam Chemical arbetar med och äger patent avseende en revolutionerande tvärbindningsteknologi, det unika är att tvärbindningen uppnås genom värme och Nexams additiv ger revolutionerande förbättringar av plasters egenskaper samt processbarhet. Som ett exempel så tål ett rör som har tvärbundits med den patenterade produkten NEXAMITE mer än 300% så högt tryck som samma meterial (PE-rör) som inte är tvärbundet. Nexam har tidigare meddelat att de har samarbeten med bl.a. Repsol, iRPC, ABB, Armacell, BASF, Rolls-Royce m.fl. Nexams vd, Anders Spetz har varit tydlig med att man nu inriktat sig vasst mot just rörmarknaden. ...

2017-05-31 08:17 · trull

Arcam: Islossning

Arcams förhoppning är att additiv tillverkning (AM) kommer ersätta gjutning i titan för flygindustrin på sikt. För att förstå potentialen kan man titta på vilka volymer som tillverkas med AM jämfört med konventionella metoder. Idag säljer Arcam cirka 60 ton pulver per år totalt, varav cirka hälften går till flygindustrin. Totalt använder flygindustrin 75.000 ton titan. Arcams penetration är alltså obefintlig och det beror på att ingen kund hittills har gått in i volymproduktion. Det ändras dock NU. Pratt & Whitney är först med att gå in i industriell tillverkning med EBM nu under hösten. GKN börjar under 2016. Att General Electric ska använda EBM för turbinblad i GE9x-motorn som ska börja byggas 2018. GE behöver lägga en order på uppemot 20 maskiner för detta ändamål i god tid innan. ...

PledPharmas substanspatent

Ett substanspatent är centralt och avgörande för partners i det övre segmentet av marknaden, dit räknas naturligtvis Big Pharma bolag. För dessa aktörer är avsaknaden av detta patent en ”showstopper”. Anvädningspatent räcker inte långt då det är lätta att gå runt om du inte samtidigt har substanspatentet. Att bolaget nu fått substantpententet godkänt betyder att ingen annan kan tillverka och/eller sälja calmangafodipir för någon indikation utan en licens från PledPharma. Användningen för detta mot cellgiftsinducerade biverkningar inklusive CIPN samt paracetamolinducerad levertox (Aladote) är täckt och säkrat av bolaget. ...

Omxs30 analys

Världsindex analys för kommande vecka 40 Omxs30 vinglar vid stöd Video analys: https://www.youtube.com/watch?v=T_GIIvSFHz0

2017-05-31 08:17 · bubo

Vilka värdepapper är bäst att trada i?

Här kommer en utbildningsfilm där jag visar vilka värdepapper som jag tycker är bäst att trada i, då väldigt många handlar i helt fel värdepapper. Ger också en enkel introduktion om varför de är bättre och hur de fungerar. Video:https://www.youtube.com/watch?v=WtUmdiuIMIg

2017-05-31 08:16 · bubo

Volkswagen rasar, är de läge långsiktigt?

Här tar vi oss en titt på Volkswagen som rasat 62 % sedan toppen Videoanalys:https://www.youtube.com/watch?v=_cVS7YdRyT4

Taurus - köpläge inför intensiv höst

Taurus Energy, noterat på Aktietorget, har kursmässigt rekylerat ner kraftigt i brist på nyheten och på en marknad där börsen generellt varit negativ med grekfrossa och Kinaoro. Noterbart dock att nedgången skett under låg omsättning. Jag ser nu ett ypperligt köptillfälle i aktien då man står inför kvartalsrapport i början på oktober där uppdatering kring pågående aktiviteter väntas ske. Vi förväntar oss också ett offentliggörande av hur den långsiktiga finansieringen ska lösas och i takt med att tiden fortgår utesluter jag allt mer en vanlig nyemisson. Jag vet även att styrelsen sedan tidigare velat få in en ny industriell storägare i bolaget så en riktad nyemission anser jag allt mer troligt, allt annat vore överraskande. Räkna med en positiv reaktion i det fall en riktad emission annonseras, det skulle ge ett riktigt styrkebesked. ...

Anoto i samma läge som Fingerprint befann sig för 1-2 år sedan?

Apple lanserade en telefon med fingertyckssensor. Sedan öppnades marknaden upp och dom flesta Smart-Phones har sedan dess integrerat denna teknik . Apple verkar helt klart sätta nya tekniktrender . För några dagar sedan lanserade Apple en penna som tillbehör. Anoto som sitter med ca 400 patent inom detta område kan förmodligen sitta på en guldgruva om denna trend slår brett. Man för ju diskussioner med stora potentiella OEM-kunder enl diverse rykten och situationen påminner mig om den som Fingerprint befann sig i för inte så länge sedan. ...

2017-05-31 08:16 · boom

Min långsiktiga portfölj ( 2:a bolaget)

Här tar vi oss en titt på de andra bolaget i serien, som har en högre risk. Men som jag tror kan ha en intressant framtid. Video: https://www.youtube.com/watch?v=XihCHWb82yo