Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Uppföljning av Hennes & Mauritz

I den tidigare analysen som jag publicerade den 9:e Februari befann sig H&M vid trendkanalens botten och jag nämnde att den nivån kunde ge kursen en positiv rekyl vilket vi kan se att resultatet också blev. I dag kan man se hur kursen lyckats bryta upp genom trendkanalens tak som agerat motstånd men nu istället omvandlats till stöd. Volymen var dock inte på några märkvärdiga nivåer vilket hade varit en bra bekräftelse för utbrottet och man bör vara försiktig men att ta för givet att motståndsnivån verkligen är avklarad. ...

OMXs30 viktigt att 1350 håller i utbrottet!

Omx kortsiktigt: Viktigt att 1350 håller inför utbrottet i zonen 1380 Video: https://www.youtube.com/watch?v=iWuWe7r4U5c

2017-05-31 08:24 · bubo

Värdet av PledPharmas PledOx?

Bolaget säger självt, baserat på uträkningar gjorda av IMS, att för FOLFOX så är potentialen ca 1bUSD/år och den totala potentialen är ca 5 bUSD, inräknat de övriga cellgifterna, IMS anger själva den totala potentialen till ca 8 bUSD. När man sedan läser t.ex. Redeyes senaste analys så är den enda jämförelse när det gäller värdet ett pre-kliniskt projekt för indikationen Kakeksi? en märklig parallell som tycks sakna grund. Enklast att kunna argumentera för ett värde torde vara att hitta en så bra jämförelse som möjligt ...

Världsunik, tre gånger Gasellvinnare, med p/s 1,35

Detta snabbväxande företaget visar på hög tillväxt och bolaget står inför randen att slå sig in på den brittiska marknaden där förutsättningearna är oändliga. Bolaget har nästan ett monopol i Skandinavien där de endast har snuddat vid ytan. I fredags släppte även företaget en finfin nyhet som försvann i allt rapport-brus: https://www.avanza.se/placera/telegram/2016/02/19/tikspac-tikspac-tecknar-ramavtal-med-green-landscaping.html " TiksPac tecknar ett ramavtal med Green Landscaping som arbetar med att skapa och sköta utomhusmiljöer. Företaget har runt 600 anställda och omsätter drygt 700 miljoner kronor. ...

Arcam: Högintressanta datapunkter

Att General Electric är en stor anhängare till additiv tillverkning är känt. Den stora ordern på tio system som Arcam erhöll i december har väl inte undgått någon? Men som Arcams VD flera gånger har påpekat så arbetar många andra stora bolag med tekniken i det tysta. Jag har hittat fyra exempel som bekräftar detta. Hitachi Hitachi har lyckats 3D-printa delar i en ny superlegering av flera olika metaller. I artikeln nedan beskrivs superlegeringarna som “very popular among engineers for their supposed unique properties, including light weight and high strength characteristics.” ...

NP3 Fastigheter - Jämförelse av förvaltningsresultat över sektorn

Jag har gjort en snabb jämförelse mellan ett antal fastighetsbolag, med tyngdpunkt på nyckeltalet P/FV (Pris/förvaltningsresultat). Utgick från en analys av fastighetsnytt.se som kan ses i bilden nedan: http://fastighetsnytt.se/wp-content/uploads/2015/03/pe.jpg Siffrorna från tabellen ovan är baserade på värderingen för knappt ett år sedan (2015-03-05), och utifrån det kan man få fram följande: Medelvärde av P/FV = 21,4 Medianvärde av P/FV = 17,6 NP3 Fastigheter P/FV = 17,0 Med denna data i ryggen, har jag sedan satt samman dagsaktuella siffror för ett antal bolag jag personligen håller ögonen på (Castellum, Balder, Hufvudstaden, Diös & Np3 Fastigheter). Av dessa fem bolag är det endast NP3 som inte redovisat bokslut för 2015 ännu. ...

Utsikterna i Star Vault och MMORPG spelet Mortal Online

Jag heter Benny Antonsson och lever som trader på heltid och jag driver även bloggen www.bennysbucketlist.com. Jag har haft ögonen öppna på bolaget Star Vault under en längre tid. Jag tänkte göra en kort summering över mina tankar kring bolaget och hur jag tänker som trader. Jag tradar vanligtvis index och sysslar med att bygga stora avkastningsportföljer med hjälp av att hedga genom minifutures, warranter och optioner. Men 3 % av min portfölj består av endast 3 riskbolag. Därav bloggar jag lite här ibland om bolagen. Starvault är ett av dessa bolag men jag försöker fortfarande vara objektiv. ...

2017-05-31 08:24 · cyno

Alzinova som en av huvudtalarna med Big Pharma på Alzheimers konferans i London

Alzinova som en av huvudtalarna med Big Pharma på Alzheimers konferans i London Den 10e 11e Maj är det dags för Alzinova att göra sin viktigaste presentation i bolagets historia. Anders Sandberg Chief Scientific officer är en av huvudtalarna på en Alzheimers konferans i London där han kommer presentera följande enligt nedan och nämns även som benefit of attending av konferansen med “Discover novel therapeutic strategies including Alzinova’s lead AßCC technology and oligomer-specific vaccine development “: ...

Scandidos - NE eller inte?

Scandidos hade i senaste rapporten (Q2 aug-okt, brutet räkneskapsår) ca 5.1 MSEK i kassan. Verksamheten gick dock väldigt bra och resultatet var något bättre än förväntat, -1.1 MSEK. VD är tydlig med att leveranserna har kommit igång och då kan vi förvänta oss att resultatet håller samma takt kommande kvartal. Detta bör hålla Scandidos utan NE i 2-3 kvartal som bäst. Dock kan vi nu också lägga till intäkter från Discover, dessa har numera börjat levererats, även om det bara är ett fåtal än så länge. Det ger ju inte sämre kassaflöde i vilket fall. Dessa har de troligtvis ca 75-80% marginal på och de är dyrare än Phantom+ som ligger runt 450 000 kr. Då behövs det inte många Discover för att komma på rätt sida resultatet. ...

Utanför börsens fasader

Som säkert flera har märkt så har det exploderat av nya och oerfarna personer inom aktiemarknaden senaste tiden. En bidragande faktor har varit intresse, vänner och familj som pratar, sänkt courtage, enklare sätt att diskutera aktier samt att för många studenter har för lite i skolan att göra. På facebook har grupper som behandlar ämnet Aktier florerats. Det finns idag ca 22k personer i en av de större svenska grupper(som jag vet om). ...