Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Årets stora möjlighet 

I ett Internationellt perspektiv har läkemedels- och biotechbolag sedan i höstas genomlidit sin djupaste och längsta ”bear-market” sedan finanskrisen. Något som givetvis även påverkat ett litet bolag som Karo Pharma. Politiska uttalanden av Hillary Clinton tillsammans med offentliggörandet av information om pressade priser från kanadensiska läkemedelsföretaget Valeant har sannerligen satt sina spår. Dock verkar trenden nu vända, bland annat tack vare en utebliven fusion av Pfizer och Allergan. Två av världens största läkemedelsbolag är nu redo att flexa sina finansiella muskler och hela marknaden sitter spända i väntan på besked kring eventuella uppköp och samarbeten. Exempelvis tecknade Allergan ett 27 Mdr-avtal med det prekliniska forskningsbolaget Heptares Therapeutics, inom japanska Sosei group, för sin Alzheimerforskning bara några timmar efter att fusionen officiellt ställts in. Vi ser även att aktiekurser åter börjar trenda åt rätt håll. Astra Zeneca och Saniona är två exempel på förlöpare. ...

RhoVac - allt på plats

Jag har tidigare haft ett intresse, ett ganska stort sådant, i WNTResearch, Jag har sedan en tid lämnat bolaget eftersom jag tycker att Löparn drog upp förväntningarna till en helt orimlig nivå. Under tiden som ägare ägnade jag en hel del tid åt att läsa på vad som fanns om bolaget och lärde mig då en del om metastasering. När Rhovac dök upp som ett nytt bolag gick det mig helt förbi och det var inte förrän teckningstiden var över som jag upptäckte bolaget och det grämde mig något enormt att jag hade missat eftersom jag var helt övertygad om att kursen skulle dra iväg med flera gånger pengarna (det är jag fortfarande men inser att det först kanske krävs lite bättre kännedom om bolaget). Nu har jag kunnat fiska på mig fortfarande billiga aktier med ett snitt strax över 11 kronor och ju mer jag läser om bolaget desto mer imponerad blir jag. En färdig produkt vars funktion känns intuitivt riktig inom det hetaste området inom onkologi och en galet stor marknad. Det sistnämnda tror jag helt har missats av aktiemarknaden. Alla cancermetastaser har ett överuttryck av RhoC Och eftersom man aldrig vet vilka tumörer som kommer att metastasera så blir marknaden i princip alla solida tumörer. I fallet WNTs foxy-5 så sträcker sig marknaden till de tumörer av en specifik sort som har ett underuttryck av WNT5a vilket begränsar deras marknad till gissningsvis runt 20 % av solida tumörer. En förvisso gigantisk marknad men om man får välja så har man ju hellre 100 %. Wnt ligger lite längre fram men kommer ju tvingas göra en ny studie. Rhovac står i begrepp att starta en toxikologisk studie som i mitt tycke är mest en formalitet men efter att den är slutförd har man definitivt kommit ett snäpp närmare WNT. Jag säger formalitet eftersom det redan gjorts en tox på egentillverkat vaccin och det som i princip kommer att skilja är den nya batchen som toxen nu ska köras på är renare och kontrollerad. Liksom foxy 5 så har Rhovacs substans riktigt kort halveringstid vilket är en fördel i toxsammanhang men en nackdel i behandlingssammanhang för foxy 5 eftersom man då får ge större doser eller oftare. ...

Simris Alg räddar världen med grönt guld

Utfiskning Runt om i världen så sker en fruktansvärd utfiskning av världens hav. I Japan har det blivit så illa att de inte längre kan fiska i egna vatten. Istället körs stora fartyg med fryscontainrar till kusterna utanför Australien där de fiskar tills de fyllt fartygen. Australiensarna är förstås måttligt förtjusta. På grund av effektiviseringen som har skett inom fisket genom åren så fiskas haven ut snabbare än någonsin. Enligt WWF’s rapport “Living Blue Planet” sjönk fiskbestånden med 49% mellan åren 1970 och 2012. ...

Vadsbo SwitchTech med Spåkulan i handen

Vadsbo SwitchTech med spåkulan i handen Listning Den 3e Maj introduceras Göteborgsbaserade Vadsbo SwitchTech på aktietorget och jag tror det kommer bli en riktigt fin resa framöver för oss aktieägare. Intresset var stort och övertecknades med hela 815% innan övertilldelningen tillkom, sett till den tecknades den totalt till ca 700%. Vadsbo SwitchTech Bolaget har dom senaste åren växt med mellan 20 och 30 procent med ett EBITDA på i snitt 7.4% de senaste åren och prognosen framöver att växa hela 25-35 % årligen med ett EBITDA på ca 13 %. ...

Saniona -Risker-

Saniona hade tre avtal med större läkemedelsbolag när bolaget noterades. Två av avtalen har avbrutits. De är Pfizer avtalet och Jensen avtalet. Det sista är Ataxi programmet man bedriver ihop med Biogen. I okt 2015 förlängdes Ataxi programmet löpande tre månader. http://www.smallcap.se/company/41/comment/456/ I bokslutet 2015 http://saniona.com/wp-content/uploads/2014/03/26f2bfb0d9a529d7c1cdf3d5013e2008.pdf Nämns Ataxion kortfattat. Men eftersom det förnyas löpande 3 månader borde väl ett PM komma att Ataxion programmet förnyats? “I dag meddelar Saniona att parterna har kommit överens om att förlänga detta forskningssamarbete med en löpande 3-månadersperiod på samma villkor som tidigare. Denna flexibilitet är fördelaktig i projektets nuvarande fas. ...

2017-05-31 08:27 · bjaen

Online Brands - Växtvärk i e-handelsbranschen

Den 8e april kom nyheten om att man förvärvat en guldbutik i Västervik som omsatte 6,7 MSEK år 2015 och gjorde en nettovinst på 1,5 MSEK. Vidare förhandlar man med andra liknande bolag om köp av ytterligare en liknande butik. ”Efter genomförda förvärv av totalt två butiker beräknas Online Brands att omsätta ca 30 mkr med god lönsamhet.” (https://www.avanza.se/placera/pressmeddelanden/2016/04/08/online-brands-online-brands-forvarvar-guldbutik.html) År 2015 ökade omsättningen med 21% till 17,5MSEK. Nettoresultatet ökade med 2.2 MSEK från -3,7 MSEK till -1,9 MSEK. ...

Cybaero-det är dags !

Cybaero är ett bolag jag anser har en ytterst tilltalande risk-award och inom kort tror jag man kan se en explosionsartad kursuppgång. Ordern till Kinesiska tullen på £ 5,5 M är kraftigt försenad och man är nu inne i slutskedet av fabriktesterna. ( Jolly Limited har köpt helikoptrarna av Cybaero för att sälja vidare till varvet kinesiska varvet CSSC, som i sin tur säljer dessa vidare ihop med fartygen till kinesiska tullen) Enligt vissa har tester på en pråm utförts i Kalmar-trakten, och med lyckat resultat gällande sjölandning. Lyckas man leverera dessa maskiner enligt specifikation och utvärderingen faller väl ut, så är detta startskottet för flera ordrar av både Jolly L och CSSC. Potentialen är grym i denna affär. Och då bara här !, Sen väntar resten av Kina som vill köpa. ...

Topp i Omxs30?

Tittar på Omxs30, Sp500, DAX, Brent Och Guld. Med nivåer som jag bevakar inför veckan. https://www.youtube.com/watch?v=lM38sVvx_v8

2017-05-31 08:27 · bubo

Långsiktig botten i Silvret

Tänkte kolla på Silvret på lång sikt. Som har goda chanser att bottna ur långsiktigt. I och med de starka brottet genom 16.5. Silvret har tappat som mest dryga 70 % från toppen. Vi har även positivt månads momentum i ryggen. På sikt tror jag vi har chans att utmana 21 Dollars nivån. Kortsiktigare target sätter jag på test av motståndet vid 18-18.5 zonen. Rekyler är intressant att bevaka positiva omslag i. ...

2017-05-31 08:26 · bubo

Dr David Glass ska ge Taurus Energy unikt godkännande

Nu när vi går i väntants tider (både när det gäller FDA utlåtande och GRAS självcertifiering) tycker jag det är värt att lyfta fram den samarbetspartner och konsult som Taurus använder sig av inom detta snåriga och svåra område, nämligen dr David Glass: https://dglassassociates.wordpress.com/ De är en imponerande meritlista David Glass har bakom sig och han ska enligt utsago vara en av de absolut bästa i branschen med sin kunskap och sitt kontaktnät inom myndigheterna. Att han därutöver ska hålla föredrag på en av världens största konferenser nu i dagarna visar lite på hans storhet… ...