Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Hamlet Pharma - Exceptionell metod/potential

Bakgrund Har inte skrivit mycket här på Redeye det senaste året. De som följt mig tidigare vet att jag tidigt intresserade mig för AroCell då deras BV låg kring ca 30 MSEK. Har en fortsatt positiv syn på bolaget, men är inställd på att det tar tid att lansera ett nytt test på marknaden, dock stor potential på sikt. Jag har under alla mina år som investerare strävat efter att hitta bolag med så stor potential som möjligt, samtidigt som risken är så låg som möjligt. Säkert en självklarhet för alla att hitta case med denna beskrivningen, dock inte lätt. Särskilt inte inom läkemedel/biotech/life science. ...

Klick Data vaknar till liv!

Att något av följande två scenarion kan inträffa tycker jag känns högst troligt. 1. Klick Data satsar stora resurser på SFI-utbildning Online. 2. Klick Data har stora mörkade värden (fastigheter), vilket kan leda till ett utköp från börsen av huvudägaren eller gigantisk extrautdelning på 20 miljoner kr. Jag har varit i kontakt med huvudägaren Erik Bolinder och vi har kommit överens om att genomföra en intervju inom kort. Förutsatt att det framkommer något spännande så kommer jag publicera här på Redeye under detta blogginlägg. ...

Alzinova nytt samarbetsavtal med amerikanskt Big Pharma

https://www.avanza.se/placera/pressmeddelanden/2016/05/02/alzinova-inleder-samarbete-med-globalt-lakemedelsbolag.html " ALZINOVA Inleder samarbete med globalt läkemedelsbolag (Cision) 2016-05-02 08:11 Alzinova har ingått ett icke-kommersiellt samarbetsavtal kring antikropp ALZ-201 med ytterligare ett stort nordamerikanskt läkemedelsbolag. Samarbetet syftar till att utvärdera bindningsegenskaperna hos antikroppen ALZ-201 för att kunna fastställa dess specificitet för de former av peptiden amyloid-β som ligger bakom Alzheimers sjukdom. Alzinovas grundteknologi, AβCC, ingår även i projektet som forskningsreagens. Att på detta sätt driva utvecklings- och verifieringsarbetet av ALZ-201 i externa samarbeten ligger i linje med bolagets uttalade strategi att fokusera det interna utvecklingsarbetet på vaccinet ALZ-101. Avtalet innefattar ingen monetär ersättning eller framtida förpliktelse för endera part att fortsätta samarbetet efter slutfört projekt, men kommer att generera kunskap av stor betydelse för den fortsatta utvecklingen av ALZ-201. Projektet kommer att pågå till dess att det slutförts, vilket bedöms kunna ske tidigast i december 2016. För mer information, vänligen kontakta: Per Wester, VD, 0708-374433, Per.Wester@alzinova.com ...

2017-05-31 08:27 · bjaen

Medirätt på väg mot genombrott.

Produkter: Medirätt har i dagsläget två produkter, Dosell och Medcheck. Dosell finns i patientens hem och försedd med en motor, en klocka, en utbytbar kassett för läkemedel och ett SIM-kort med koppling till telenätet och internet. Dosell påminner patienten om när det är dags att ta medicinen och larmar om patienten har missat att ta den vid två på varandra följande ordinationstillfällen. Larmet går då till närmaste anhörig om så önskas och alltid till ansvarig läkare och sköterska, samt till hemtjänsten. ...

Ecoclime - Klimatsmart kursdubblare

Affärsidé Ecoclime tillverkar och säljer klimatstyrning för inomhusmiljö som ger ökad komfort och stora energibesparingar jämfört med konkurrerande lösningar. Produktmarginalerna varierar från riktigt bra 30% till fantastiska 70%. Säljstrategin är enkel och bolaget kan lätt visa resultat från befintliga kunder där investeringen betalar sig själv på 3-5 års sikt. I fastighetsbranschen är 3-5 år att betrakta som raketfart. Primärkunderna är sjukhus, vårdinrättningar, skolor, hotell, konferensanläggningar, bostadsfastigheter och kontor. Produkter i synergi I Mars i år förvärvade Ecoclime systerbolagen Evertech Energy Solutions AB och Suncore AB. Suncore bygger högeffektiva solpaneler och Evertech fokuserar primärt på att återvinna värme från fastigheter och processer och konvertera till energi. ...

Aktietorgets tysta raket

Under 2016 har Oboya Horticulture seglat upp som en av Aktietorget starkast lysande stjärnor men har inte fått den plats bolaget förtjänar i rampljuset. Istället har uppmärksamheten vänts till heta IPO:er inom andra branscher. Min aktieblogg på Redeye vågar jag säga är den första (men inte enda) bloggen som har uppmärksammat detta bolag. För er som inte är bekanta med Oboya Horticulture rekommenderar jag att ni läser mina tidigare inlägg för en introduktion. ...

Gör er själva en tjänst och titta på denna bolagspresentation!

Pexa detta lilla Svenska medtechbolag har alla förutsättningar att kunna bli en av årets hetaste aktier på dom mindre listorna. En uppvärdering likt dom vi sett i tex Redsense och Phase Holographic föregående år ser jag personligen som mkt trolig. Gör er själva en tjänst och se denna bolagspresentaton för att därmed bilda er en egen uppfattning. Denna tekniken bolaget erbjuder skall precis lanseras och kan helt klart komma att revolutionera forskningen. ...

2017-05-31 08:27 · boom

EasyFill på hyllan igen

Vilken kedja det är behåller EasyFill och kunden hemlig men jag är övertygad om att det är Woolworths. Det roliga är att kedjan enbart har skrivit denna deal med EasyFill’s Rotoshelf för deras mejerivaror. Rotoshelf kan användas för all annan typ av drycker också, med fördel pet-flaskor. EasyFill har också en annan variant som heter SwingOut Ambient (där de största pengarna ligger) där kan alla torrvaror användas, alltså nästan varenda produkt i hela affären. ...

Easyfill där satt den!

Easyfill släppte idag PM där stororder kom på ett uppskattat värde av 250 Msek vilket inte inkluderar Swingout Ambient samt “övriga kylda varor” så ordervärdet lär stiga framöver. Utfallet från testet kan sammanfattas: “· Påfyllningstiden minskades med 50% · Svinn pga. utgående datum minskade med hela 40% · I regionen ökade svinn pga. utgående datum med 18% i samma period · Försäljningen ökade med mer än 7% · Butikskedjan meddelar att återbetalningstiden är kortare än ett år” ...

Årets stora möjlighet del 2

Triggerlista 2016 1. Milestone från 1,7 mdr avtalet Ror-gamma, alternativt försäljning av hela projektet. 2. Licens-Avtal Er-Beta MS, alternativt projektförsäljning. 3. Licens-Avtal Er-Beta Cancer, alternativt projektförsäljning. 4. Nyheter kring övriga tidiga forskningsprojekt alternativt försäljning. 5. Lansering Tango Nasal. 6. Utlicensiering Tango Nasal. 7. Expandering av egna varumärken, främst Triolif, Allévo, Mabs och Vagisan*. 8. Lansering nya produkter från förvärven av Swereco, Apropharm, MedCore. 9. Förvärv nya spektakulära produkter. 10. Förvärv nya spektakulära bolag. ...