Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Ny storaffär gynnar BioInvent

Läkemedelsjätten BMS (Bristol-Mayers Squibb meddelade under gårdagen att man förvärvar det lilla privata KI-baserade bioteknikbolaget Cormorant Pharmaceuticals. http://news.bms.com/press-release/partnering-news/bristol-myers-squibb-acquires-cormorant-pharmaceuticals Det totala värdet av affären är 520 MUSD, där 95 MUSD motsvarar en upfrontbetalning och där resterande villkoras av milstensbetalningar vid satta utvecklingsmål. Ett mycket uppseendeväckande pris med tanke på att fokus i affären är Cormorants antikroppsprogram inom IL8 där men har endast en substans i fas 1-2, HuMax-IL8. HuMax-IL8 är ett läkemedel i en ny klass med potential att blockera tumörers immunhämmande förmåga, cancerstamceller och metastasering. HuMax-IL8 är ett monoklonalt antikroppsläkemedel med interleukin-8 (IL-8) som måltavla. IL-8 har visat sig vara ökat i många olika tumörtyper och är involverat i tumörers förmåga att hämma kroppens immunförsvar. Blockering av IL-8 med hjälp av HuMax-IL8 kan potentiellt hindra tumörens förmåga att hämma immunsvaret mot tumören. IL-8 har också visat sig vara involverat i andra aspekter av tumörutvecklingen såsom cancerstamceller och metastasering. ...

2017-05-31 08:29 · krax

Cyxone - Jag har köpt!

Cyxone är ett väldigt intressant bolag som nyligen noterades och teckningskursen var 5 kr. Nu efter senaste tidens turbulens på börsen kan man handla aktien kring 4 kr och jag tror det är ett verkligt fynd. Emissonen övertecknades till ca 540% i samband med börsnoteringen. Bolaget har nu ca 25 miljoner i kassan och ett börsvärde på ca 50 miljoner, jag tror att värderingen kan komma att bli jämförbar med Gabathers då jag på många sätt tycker att bolagen liknar varandra . ...

2017-05-31 08:29 · boom

TMG – En ballong fylld av förhoppningar

Ett praktexempel på förvärv och uppköp är TMG, som jag förstår att det är lätt att lura folk att köpa. Affärsidé är enkel att ta till sig. Köpa små vinstdrivande bolag och sätta alla under samma namn på börsen. Många bolag, alla med små vinster, blir en stor vinst om man slår ihop det. Låter skitbra på papper, men är betydligt mer komplext i verkligheten. Bolagen ska samlas under ett gemensamt bolagsnamn, vara helt fristående och vips, tror man sig ha trollat till sig ett högre värde. Det är lätt att stirra sig blind på fel saker. ...

2017-05-31 08:29 · hx60

Provide IT - Börsnotering

Provide IT utvecklar web och mobilapplikationer som exempelvis hemsidor, e-handelsbutiker, mobilappar, VR-appplikationer m.m. Bolaget använder sig främst av open source plattformar som WordPress, Magento, Joomla, Zend framework 2 m.m. Det som skiljer Provide IT mot traditionella konsultbolag är att dom flesta konsultbolagen hyr ut sin personal till andra bolag och konsulten sitter då i kundens lokaler och arbetar. Bolagen som tar in konsulter har därför väldigt höga krav på vilka dom tar in och vill oftast ta in konsulter med ett långt cv. ...

PEXA - Genombrottsorder från Uppsala Universitet!

Pexas första kommersiella order! Göteborg den 23 juni 2016 PExA AB säljer PExA 2.0 till Uppsala universitet PExA AB (”PExA”) meddelar att Uppsala universitet, institutionen för medicinska vetenskaper: lung-, allergi- och sömnforskning blev först med att köpa ett komplett PExA 2.0 system. Ordervärdet uppgår till 335 000 kr och produkten kommer levereras under tredje kvartalet 2016. PExA och Uppsala universitet har ingått avtal om försäljning av PExA 2.0. En internationellt framstående forskningsavdelning inom institutionen för medicinska vetenskaper avser att använda produkten i forskning kring lungsjukdomar. Leverans kommer ske under tredje kvartalet 2016. I samband med leverans kommer bolaget genomföra utbildning kring systemet och dess funktion. ...

braincool-exit, braincool-reamain

Så vad gör man i detta läge? Svårt att veta det skulle jag säga. Jag tror på en bremain men om det skulle bli en brexit så vill jag ha så bra kort i handen som möjligt, för min del skulle säga lite likvid samt några noga utvalda bolag. På småbolagslistorna finns det en del bra bolag som jag tycker om men det är ett av dem som sticker ut i mängden helt klart som jag håller i samt fyller på när översålda situationer dyker upp under oroligheterna på börsen. ...

Twitter inlägg visar Taurus närvaro på världens största branschmässa

I brist på direkt information och kommunikation från Taurus Energys ledning får man ibland gå omvägar för att söka info. Detta är ett utmärkt exempel. Nu i veckan pågår den stora etanol/biofuel konferensen Fuel Ethanol Workshop 16 i USA. Att Lallemand och Taurus är på plats framgick redan sedan tidigare via konferensens hemsida. Taurus nämner dock inget om detta event och det togs inte heller upp i förra veckans kvartalsrapport medan Lallemand å sin sida går ut med info både via hemsida och deras Twitterkonto. Ett Twitterkonto som igår gick ut med följande bild som visar Lallemand/Taurus bås på konferensen: https://twitter.com/alcoholschool ...

Alzinova-analys av Analyst Group

Som sagt, allt av värde är redan nämnt. Jag vill alltså styra de som är intresserade till Analyst Groups (alltid grundliga och intressanta analyser) analys av Alzinova. Bara googla Analyst Group. Där finns nu en analys av Alzinova. Glöm inte att trycka på några gånger, till slut kan man trycka på hela analysen, som pdf-fil. Nöj er inte f ö. Det finns mängder av analyser av intresse gällande andra bolag. Jag upplever AG som noggranna, opartiska, de belyser företag från alla håll , tar upp risker, etc. Detta är mina åsikter, jag kan inte bevisa att de överrensstämmer med sanningen, och jag har inget med dem att göra, annat än att jag läser deras analyser. Att de ger ett Bull- och ett Bearscenario, ger lite extra krydda. Bjaen, som talat länge om Alzinova, blir nog ganska nöjd. Jag (ensam aktieägare på årsstämman) läser också med tillförsikt om ett bolag, som litegrann kommit i skymundan kan jag tycka. Det är min känsla när jag överslagsräknar antal inlägg och sådant,i förhållande till liknande bolag, där det kan skrivas hur mycket som helst, att Alzinova glöms bort. Detta bevisar ingenting, säger ingenting om vem, om någon, som kommer lyckas. Men en del bolag har, i denna lilla värld, sina stjärnor, och de får mycket utrymme. Jag avslutar där, med en filosofisk betraktelse, inte ämnad att bevisa något, men ändå småintressant, tycker jag själv, och att intressera mig själv är vad jag sysslar med. Nog så.Trevlig fortsatt läsning. Mvh/MaxDahl ...

Alzinova: Helt ny djup analys & Vd intervju av Analyst Group

Analyst Group analys är daterad idag 22 juni 2016. Alzinova är börsens enda bolag enbart fokuserat på Alzheimer. Länk färsk analys av Analyst Group: “Alzinova - Kan få first mover advantage på marknad värd över 100 MDusd http://analystgroup.se/alzinova/ Presentation från Redeyes småbolagsdagar. http://play.redeye.se/video/sal-3-09-alzinova Väl Mött! /Bjaen

2017-05-31 08:29 · bjaen

C Security Systems mot genombrott?

C Sec har under 2015 inlett ett samarbete med Rysslands största försäkringsbolag tillsammans med dess ryska distributör. Samarbetet går ut på att försäkringsbolaget kräver att dess kunder som önskar försäkra sina båtar skall vara utrustat med C-pod. Detta gäller även kunder som önskar försäkra sin vatten- eller snö skoter. Kunder som nytecknar alternativt förnyar sin båtförsäkring måste vara utsrustat med C-pod system med giltigt abbonemang. Kunder som önskar försäkra sin vatten- eller snöskoter får göra det om C-pod systemet finns på skotern. Kunderna tecknar försäkring på tre eller fem år vilket innebär att de måste köpa C-pod utrustning samt teckna sig för abbonemang under samma tid som försäkringen gäller. ...