Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Taurus bekräftar utfall inom kort - nu höjs intresset

Taurus Energy skickade igår ut följande uppdatering där de meddelade att den amerikanska etanoltillverkaren och tillika samarbetspartnern Quad County Corn Processors nu slutfört det kompletterade testet (foderstudien): http://www.aktietorget.se/NewsItem.aspx?ID_News=80913&language=1 Detta var mycket glädjande att höra och likaså att vi inom kort väntar på det mycket viktiga utfallet. Det är alltså samma expertpanel bestående av externa djurnäringsexperter som ska granska utfallet i detta test som tidigare i år var positiva till Xyloferm. Då man i gårdagens uppdatering skriver “snarast möjligt” bör utfall komma när som vilket i sin tur öppnar vägen för ett positivt utlåtande från mäktiga FDA. Det är inte bekräftat men det är inte omöjligt att FDA medvetet avvaktat sitt utlåtande i väntan på detta kompletterande test. Då det enligt uppgift är personer med motsvarande kunskaper och utbildning på FDA jämfört med expertpanelen (djurnäringsexperter) som gör granskningen så ska det mycket till om de går emot expertpanelens utlåtande. Räknar med att mitt sedan tidigare scenario håller: ...

Följ Aktiespararens Analysguide gällande ZetaDisplay 2015-2016 med nuvarande riktkurs 12.30 kr.

Min enkla beräkning bygger på resultatet av respektive analys gällande riktkurs. Jag har sedan hämtat faktisk kurs för samma dag som analysen publicerades. Den faktiska kursen har jag infogat i tabellen under rubrik Kurs och markerat med rött. Mina kommentarer: Jag har jämfört riktkurs med faktisk kurs med häsyn till den fördröjningsfaktor som finnes i utställande av en riktkurs. Fördröjningen är i dessa fall mellan 4-6 månader beroende på hur man räknar. Slutsats: Kursen för ZetaDisplay kommer under 2017-01-01 till 2017-02-28 att nå minst riktkurs 12.30 kr.(minst därför att Q4 normalt är mycket starkt) Dagens kurs borde överstiga 10 kr. ...

Unlimited possibilities

UTGs Q3 rapport för ett par veckor sedan kom in som väntat. Prognosen är att man kommer att tjäna ca 4,25 kr per aktie 2016. Bokade resor 2017 ligger lägre än 2016, men exklusive en enskild order på 26 miljoner under 16Q2 ligger man 13 miljoner högre 2017 än 2016. Det kan man ha olika synpunkter på, jag tolkar det som att den underliggande tillväxten alltjämt är intakt. 13 miljoner motsvarar en tillväxt på 17 %, men då är bara runt 15 % av förväntade bokningar under Q2-3 gjorda och exempelvis 2014 kom en större order under Q3. Nettokassan är på hisnande 86 miljoner (bolagets börsvärde är 155 miljoner vid en kurs på 35,50kr). ...

Trump rally här för att stanna?

Veckoanalys v45 Trump rally! Lite off topic i början några min, sen kommer analysen. Trevlig Helg. Videoanalys: https://www.youtube.com/watch?v=aIOJuVA-Da8&t=804s

2017-05-31 08:33 · bubo

Nybörjare på aktier

Hej, det här är mitt första inlägg här på Redeye (som jag by the way tycker är en riktigt smart sajt) och jag tänkte bara kort beskriva min historia om hur jag började med aktier. Till att börja med är jag än idga långt ifrån lika kunnig som jag märker att många andra är i den här världen och helt ärligt så tror jag inte att jag kommer att bli så kunnig heller eftersom jag tycker att aktie handel är ett sparsätt för mig och inte ett sätt att faktiskt tjäna pengar “snabbt”. ...

Oasmia Pharmaceutical - 13 snabba om varför jag investerar

1. Man har en FAS III klar i form av Apealea® (Paclical®) som är en formulering av XR-17 och paklitaxel i vattenlösning. (http://www.oasmia.se/news.asp?c_id=510 http://www.lifesciencesweden.se/.../lovande-fran-oasmia/) 2. Till skillnad mot alla förhoppningsbolag inom biotek, som faktiskt alla är förhoppningsbolag tills att Fas III är avklarad, så är Oasmia påväg mot marknaden. 3. Det finns redan en “konkurrent” på marknaden i form av Celgene’s “Abraxane”. Celgene köpte upp Abraxis Bioscience för 2.9 miljarder dollar år 2010 och förvärvade därmed substansen. Oasmias Apealea® (Paclical®) är ett starkt hot mot Abraxane då biverkningarna hos Apealea® (Paclical®) är detsamma, men att den vattenlösliga formen via XR-17 plattformen gör Apealea® (Paclical®) till ett mer kostnadseffektivt alternativ. Man slipper uppfinna hjulet igen, utan använder en beprövad metod som referens och gör denna bättre. Abraxane sålde för $967 miljoner under 2015. ...

Portfölj- och förmögenhetsuppdatering 2016

Det har gått ca ett år sedan när jag uppdaterade senast om läget: http://www.redeye.se/aktiebloggen/portfolj-och-formogenhetsuppdatering Så nu blir det en uppdatering. När jag skrev senast lång OMXS på 496 mot 515 idag. Marginell uppgång alltså. Aktier känns precis som då ganska dyra men hålls fortfarande under armarna av utdragna låga och t.o.m. negativa räntor. Vår nettoförmögenhet ligger nu på 4,62 MSEK mot 4,23 MSEK förra året och 3,51 MSEK i två år sedan. Att betänka är dock att kronan under perioden tappat stort mot både dollar och euro så skulle man skåda i dessa valutor skulle det se annorlunda ut. Tack Stefan Ingves för det! ...

Insplorion - Tankar om delårsrapporten

En bra sammanfattning för dig som inte är insatt i Insplorion: RedEye - Fem skäl… Fakta om Insplorion, marknad, ledning osv. Tankar kring Insplorions delårsrapport sett från mitt perspektiv * Ledningen, team och styrelse arbetar strukturerat. * Med sitt strukturerade arbete får de mycket gjort, och rätt saker, de är således effektiva… (jämför här med Brighter som försökt släppa en apparat under flera år och åtskilliga miljoner i nyemissioner, Insplorion har inte bara släppt CE-märkta instrument, utan flera, med tillhörande sensorer, de har även startat samarbeten, marknadsfört sig på rätt plats och mycket mera…) ...

ZetaDisplay Nu börjar resultatet synas

EBITDA-resultat på 9,0 MSEK under året, en ökning med 88% Tredje kvartalet — juli-september 2016 Omsättningen uppgick till 32,5 (20,6) MSEK EBITDA uppgick till 5,1 (0,8) MSEK Rörelseresultatet uppgick till 3,6* (-0,2) MSEK Resultat per aktie uppgick till 0,13 (-0,06) SEK Tillväxten var 58 % Förvärvar ProntoTV AS i Norge Tecknar avtal värt 20 miljoner kronor med Shell Perioden — januari-september 2016 Omsättningen uppgick till 86,1 (70,0) MSEK EBITDA uppgick till 9,0 (4,8) MSEK Rörelseresultatet uppgick till 5,6** (2,1**) MSEK Resultat per aktie uppgick till 0,14 (0,01) SEK Viktiga händelser efter periodens utgång ...

Idogen - Uppvärdering på gång?

Jag anser att bolaget förtjänar en högre värdering iom den senaste tidens nyheter . Bolaget har verkligen levererat men den nyligen avslutade emissionen (i kombination med ett tråkigt börshumör den senaste tiden) har förmodligen pressat kursen till dagens nivåer som jag tror kan vara ett mkt gott köpläge. Värderingen skulle utan konstigheter kunna ligga 100-200% högre baserat på det vi vet idag tycker jag. Ta även en titt på ledingen i bolaget och dess styrelse. Tunga namn får man nog säga. ...

2017-05-31 08:33 · boom