Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

PV Enterprise: med solen som vän

Företaget och marknaden Ett svenskt företag med världen som marknad PV Enterprise är en av Sveriges ledande tillverkare av solcellspaneler. Huvudkontoret ligger i Vilshult i Blekinge, där även merparten av produktionen sker. Företaget är också etablerat med en mindre produktionsanläggning i Tarnow, Polen. Internationell inriktning Över 95 procent av PV Enterprises försäljning sker till kunder utanför Sverige. Merparten går till Tyskland som är världens enskilt största marknad för solcellsbaserad elproduktion. PV Enterprise har också intensifierat bearbetningen av nya kunder i Spanien, Italien och Grekland. Även i Sverige och övriga Norden växer intresset för företagets produkter. ...

JM: låg värdering, hög direktavkastning

Marknaden är extremt rädd för bostadsmarknaden sedan februari/mars i år. Detta har drabbat JMs aktie som toppade i mars straxt under 260 kr och står idag i 142,50 kr. Q3-rapporten anses vara något lite sämre än vad analytikerna räknat med. Om det svaga ska lyftas fram först, så är det affärssegmentet Utland som tynger något. Det är i huvudsak verksamheten i Norge och Danmark som gått dåligt under Q3. Utlandssegmentet visade 17 mkr (41) i rörelseresultat för kvartalet och rörelsemarginalen stannade på blygsamma 3,3 procent (8,2). ...

Fenix outdoor: högre tillväxt

Verksamhet Företaget har två huvudområden, retail och brands. Retail består av företaget Naturkompaniet AB och brands är grossistförsäljning av produkter från deras varumärken fjällräven, Tierra, Primus och hanwag. Insiderinnehav VD Martin Nordin är tungt investerad i bolaget liksom grundaren Åke Nordin. De har båda tankat lite smått med aktier den senaste tiden vilket är positivt även om köpen är små i förhållande till deras stora innehav. Ledningen Det har under ett par år varit lite turbulent med ledningen i Fenix outdoor. Efter att en mycket bra VD tragiskt omkom i en bilolycka hittade de inte riktigt rätt. Efter att förre VD:n nyligen slutade så är det Martin Nordin som är VD och det känns relativt stabilt. Han har varit i företaget ganska länge. ...

Duroc: ingen propplösare men godkänt resultat

Empire: Sodastream himmel eller helvete för Imperiet?

Omsättningen i Empire kommer Q3 från tre divisioner, Dryckesmaskiner 116,6 miljoner, Hushållsmaskiner 15,7 m och Hårvård 42,1 m. Dryckesmaskiner där Sodastream ingår står alltså för 67 procent av omsättningen i Empire. I dryckesmaskiner ingår yttligare 5 varumärken blandannat kaffe maskiner. Jag själv var för någon vecka sedan inne och köpte ett nytt kylskåp och där sa man att kaffe maskiner och gärna dyra sålde som smör (även om jag inte var intresserad). Så vi kan kanske för vårt resonemang gissa att Sodastream står för halva omsättningen i Empire. ...

Opcon - utdragen turn-around

Opcon har i stort sett följt börsen sedan mars i år. Det är mer eller mindre plus minus noll i kursutveckling, men tar man hänsyn till utspädningen från nyemissioner ser det lite positivare ut då antalet aktier ökat med 9,5%. Då man jämför Opcons Q2 och Q3 med de finansiella resultaten rekordåret 2006 så inser man att de flesta revisorer skulle avvakta köp. Det finansiella resultatet i kombination med det allmänna börsklimatet förklarar kräftgången de senaste månaderna. Mycket talar för att företaget Opcon kommer prestera mycket spännande nyheter de kommande 6 månaderna. Osäkerheten kring det allmänna börsläget kan vi tyvärr inte göra något åt. ...

2017-05-30 10:26 · lan

Transcom: nu har det vänt igen!

Som VD Keith Russel utlovade i Q2-rapporten har nu lönsamheten förbättrats i och med Q3, och vi kommer att få se ytterligare förbättringar framöver. Vad var då anledningen till raset? Huvudanledningen till raset under Q1 & Q2 var Tele2 av två skäl. · Tele2’s dominerande ställning har under 2007 legat som en våt filt över Transcom. Tele2 som under 2006 stod för ca 70 procent av Transcoms omsättning började kräva bättre avtal på vissa marknader (tex. Frankrike) samtidigt som lönekostnaderna ökade i allt snabbare takt. Detta fick till följd att Transcoms maginaler försämrades stadigt. ...

2017-05-30 10:26 · w

Björn Borg: hetare än någonsin

Tennisspelaren från Södertälje med världens skönaste frilla. Ja ni vet alla vem jag talar om, Björn Borg. En av Sveriges största idrottsman genom tiderna och idag ett av världens mest omtalade namn ute i modevärlden. Till och med så att våra nordiska grannar börjar få upp ögonen för detta fantastiska klädmärke. I Danmark har verksamheten vuxit med råge, hela 93 % under första halvåret 2007! Snacka om tillväxt. Jag har inte haft den lyckliga turen att få vara med om hela den fantastiska resan, bara en bit där påvägen (ibland önskar man att man vore äldre). Men hur som helst har jag burit på mina Björn Borg kalsonger från första dagen, och måste säga att jag nog är lyckligare än både “Sigge” och “Xavi” (båda två är användaranalytiker på redeye.se) om man nu ska räkna på hur mycket företaget vuxit i procent sedan dess. ...

Midway: långsiktig vinnare!

Midway presenterade i dagarna niomånadersrapport. VPA hamnade på 4.84 SEK vilket är ett mycket fint resultat. Nettokassaflödet var under perioden 5.76 SEK. Vinsten ökade 15% mot året innan (4,2 SEK). 2006 var nettokassaflödet samma perioden 5,46 SEK. Överlag visar bolaget goda nyckeltal. Soliditeten är 54%, räntetäckningsgraden är 33 och avkastning på eget kapital efter skatt är 43%. Midway är ett aktieägarvänligt industrikonglomerat. Midway-koncernen består, efter årets försäljning av verksamheten i Erixon & Bonthron, Miljöexpo och Kranor, av 11 helägda mindre och medelstora företag inom Teknik och Handel. Utöver verksamheten inom Teknik och Handel bedriver Midway en aktiv kapitalförvaltning. Midway har också ägande i intressebolag. ...

Empire: Styrkebesked från bolaget

Personligen hade jag inte direkt någon förväntning eller uppskattning om vad resultatet skulle landa på för Q3. Det kändes lite knepigt att sia om, samtidigt som jag känner mig så pass säker på aktiens potential på ett par års sikt att jag inte tänker hänga upp mig på kvartalsrapporterna - så länge de levererar. Och det gjorde de ju definitivt idag, genom att presentera sitt bästa kvartal någonsin! Det verkar inte finnas några svarta får i deras sortiment just nu. Bolaget växer över hela linjen. Kanske ett bevis på deras känsla för sin marknad, vilket är viktigt då de inte alltför sällan introducerar nya produkter och samarbeten. Sodastream är förstås bevisligen en väldigt viktig produkt för bolaget idag. Men jag har svårt att se det som ett verkligt problem – vid dagens värdering. För även om bolaget så skulle halvera vinsten så vore p/e talet fortfarande lägre än 30. Så jag kan inte se att förväntningarna blivit för höga, utan snarare att det finns en viss rabatt på aktien. Och bolaget har uppenbarligen ett sådant momentum just nu att en avmattning inte känns nära förestående. ...

2017-05-30 10:26 · kloss