Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Tretti: lågt värderad marknadsledare

Tretti.se har en enkel affärsidé, man säljer vitvaror och hushållsapparater genom internet. På så sätt kan man hålla kostnaderna nere och erbjuda mycket konkurrenskraftiga priser. Utbudet är brett med över 3000 produkter. Bolaget har etablerat sig som marknadsledare inom sin nisch, vilket borgar för lönsamhet. Fördelarna med affärsmodellen är att man till skillnad från fysiska återförsäljare slipper kostnader för lokalhyror, lager och butikspersonal. Bolaget gynnas också av den allmänna trenden att allt fler och fler väljer att göra sina inköp på internet. Vitvarumarknaden i sig är mogen, samtidigt som e-handeln växer snabbt. Enligt Handelns Utredningsinstitut växte e-handeln med 24,5 procent i Q4 2007, jämfört med Q4 2006. ...

Getupdated: ljus framtid

Företaget “När företag som Framfab och Icon Medialab stod nära ruinens brant, växte Internetmarknadsföringsbolaget Getupdated med 100 procent årligen. Idag åtta år efter start håller Getupdated på att växa om konkurrenten Tradedoubler på hemmaplan med målet att även lägga Europa under sina fötter” skriver Rebecka Guzman i en artikel på idg.se. I “Prospekt - Eastpoint AB 2007” (som offentliggjordes inför listbytet till First North) kan vi läsa att Getupdated har vuxit med i genomsnitt 74 procent per år de senaste fem åren och varit lönsamt sedan starten år 1999. Getupdated, som ganska nyligen bytte namn från Eastpoint, är särskilt stark inom den snabbt växande sökmotoroptimeringen (som i korthet handlar om att komma så högt upp i sökmotorernas träfflistor), men erbjuder ett brett spektrum av tjänster och produkter. Verksamheten bedrivs inom tre affärsområden: ...

Countermine: från förhoppningsbolag till vinstmaskin?

Bakgrund Jag vill alltid veta/försöka veta utfallet om det förhoppningsbolag jag investerat i lyckas få ut sin produkt på marknaden samt vad som sker om de lyckas. Utifrån det synsättet försöker jag reda på produktens pris, marginaler och marknad. Schablonskatt, antal aktier och beräknade p/e-tal tillhör de enklare sakerna att ta reda på. Koncernen Countermine Det svenska börsnoterade (NGM) Countermine Technologies AB har efter genomförd förvärvsemission av samtliga aktier i Countermine Plc ett 100 procentigt ägande i Countermine Plc, som således är ett helägt dotterbolag. ...

Fenix Outdoor: en guldklimp (uppdatering)

Inledning Till en början vill jag lägga lite kraft på att titta på vad Fenix Outdoor faktiskt sysslar med, eftersom jag förmodar att det är få som verkligen känner till bolaget närmare. Fenix Outdoor är en internationellt verksam koncern inriktad på produkter för natur och friluftsliv. Fenix Outdoor består av två stycken huvudsakliga affärsområden som heter Retail och Brands och i sin tur består av flera mindre delar, men mer om det senare i analysen. Man är verksam i hela Europa med Tyskland som enskilt största marknad, men i den senaste rapporten pratar man även om storsatsningar på Kina och Kanada inför de kommande Olympiska Spelen. Bolagets verksamhet är alltså diversifierad med ett brett produktutbud på en stor och spridd marknad. Dessutom så tycker jag att den moderisk som jag brukar diskontera i klädbolagsaktier är näst intill obefintlig. ...

Uniflex: mot bättre marginaler.

Omsättningen har i snitt växt med 40 procent under perioden 2004-2007. Dock blev 2007 något av ett förlorat år med lägre rörelsemarginal (trots detta steg vinsten med 23 procent). Detta beroende på en offensiv satsning på nya kontor, större marknadsföringsbudget och flytt till nya lokaler. Med återställda marginaler under 2008 kommer Uniflex att göra ett rejält resultatlyft, vilket inte är inprisat i dagens aktiekurs. Omsättning 2008 Den offensiva satsningen gav resultat redan ifjol med en organisk tillväxt på 53 procent, även i år spår VD Jan Bengtsson att tillväxten skall hålla i sig och landa någonstans mellan 20-50 procent. Min prognos bygger på att omsättningen (endast Sverige) växer från 805 miljoner till 1045 miljoner, en ökning med 240 miljoner eller 30 procent. ...

2017-05-30 10:28 · henk

Tele5: renodling ger kraftigt vinstlyft

Tele5 beskriver i bokslutsrapporten sin verksamhet på följande sätt: “Tele5 vänder sig till en global webbaserad marknad för prenumerationsbaserade högvärdestjänster inom IT och telefoni. Tjänsterna benämns även “On-Demand” eller ibland “Software as a Service” (SaaS). Detta är tjänster som normalt skulle kräva egen personal som t.ex. telefonister, datatekniker, administratörer och ekonomer och maskinvara.” Den 12 februari kom Tele5 med ett pressmeddelande att man har avyttrat telemarketingbolaget Aphone (vad jag förstår i stort sett för noll kr). Orsaken till avyttrandet ligger i att man trots stora satsningar har haft svårt att få bolaget lönsamt. Även om Tele5 tappar i omsättning så finns det flera fördelar med avyttringen för Tele5. ...

2017-05-30 10:28 · hygg

Cryptzone: bra tajming i nykomling

Nykomlingen Cryptzone AB är börsnoterad på First North sedan den 4 februari 2008 och utav allt att döma är det ett bolag av en stor betydelse för analystävlingen, liksom deras produkt som förebygger informationsläckage genom sin industribeprövade säkerhetsplattform (Simple Encryption Platform). Med Cryptzone säkrar användare sina email, filer, foldrar, diskar, USB-minnen och andra mobila enheter. Genom sin färdiga produkt och sina referenskunder möjliggör organisationen och bolagets infrastruktur en mycket snabb expansion. Cryptzone har med sin nya emissionslikviditet (13 325 500 kr) fortsatt expansion och tar verksamheten på nya marknader med sin färdiga produkt som har sålts i över 20 länder. Det senaste i raden var Storbritannien där Cryptzone tecknade en prestigeaffär med en engelsk distributör. I och med att bolaget nu finns i över 20 länder och säljer aktivt i områden som USA, Tyskland och Norden gör på sikt att kostnaderna kommer att stiga bara marginellt medan intäkterna kommer att öka i höjden. ...

Carnegie: rea på banken

2007 års resultat var inte enligt förväntningarna, detta hänförligt till den övervärderade tradingportföljen under tidigare år, som tre personer systematiskt felvärderat. Dessa har självfallet lämnat bolaget, kontrollen har skärpts och handeln och risken i egen bok har dragits ned väsentligt. Q4-rapporten var dock kanon, hela 33 procent över marknadens förväntningar. VPA steg med 25 procent till 4,32 (3,85). Helårsresultatet landar på cirka 8 kronor/aktie justerat för engångsposter, dvs. tradingsförlusterna, och utdelningen bestäms till 7,50/aktie, en direktavkastning på cirka 7-8 procent på rådande kurser. Den stora avskrivningen ger Carnegie ett P/E-tal på cirka 12, vilket inte är speciellt högt med tanke på den fina resultatförbättringen. ...

Axis: tillväxten fortsätter

Axis viktigaste affärssegment är video-området som står för mer än 90 procent av Axis totala försäljning. Detta omfattar digitala kameror samt videoservers (för inspelning av bilder). Efter en närmare undersökning av marknadens estimat för Axis finner jag att mina estimat ligger betydligt högre på vinsten för 2008 och 2009. Anledningen till detta är att jag tror på en fortsatt marginalexpansion från dagens nivåer om 22 procent till cirka 25 procent. Dessutom förväntar jag mig att vinsten per aktie för 2008 hamnar på 5,14 kronor vs. marknadens förväntningar om cirka 4,7-4,8 kronor. ...

Pearl Exp: en dold pärla

Det Kanadensiska tungoljebolaget Pearl, som är listat på First North, har ökat sin produktion av olja och gas, från noll fat/dag till 12.100 fat/dag oljeekvivalenter vid utgången av 2007 , på två år. Man gjorde en förlust för 2007 om 1,73 USD/aktie och det beror bland annat på att man satsat hårt på att få upp sina reserver och det aggressiva borrningsprogrammet. Under 2007 borrade man 170 brunnar med hjälp av fem riggar. De nya brunnarna gav endast ett mindre tillskott till produktionen under 2007 men det kan förväntas öka kraftigt under nuvarande år. Pearl arbetar på liknande sätt som Tanganyika Oil gör med så kallad ångstimulering av brunnarna för att göra det lättare att få upp den tyngre oljan. ...