Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Karo Bio: ett betydande avtal ger stor uppsida

Inledning; Bolaget är världsledande inom sitt område och står på randen till att teckna ett mycket betydande avtal för sin läkemedelskandidat Eprotirome, som riktar sig mot världens största läkemedelsmarknad. Bolaget plågas av marknadens generella kyla för sektorn men också av en gammal förtroenderabatt som inte längre är motiverad. Nuvarande börsvärde kan komma att motsvara nivån på enbart kontantdelen vid tecknande av ett samarbetsavtal för Eprotirome, men bolaget är mycket mer än så.. Rekommendationen blir starkt köp. ...

2017-05-30 10:33 · krax

SinterCast: på väg mot ett världsgenombrott

När världens vägtransporter skall minska sin miljöpåverkan tvingas motorfabrikanterna höja kompressionen i förbränningsrummet samtidigt som man arbetar med få in mer luft och bränsle genom att trycka ihop bränsleblandingen med enkla eller dubbla turboaggregat. De högre trycken har ökat behovet av CGI-järn då nuvarade gjutjärnkvaliteterna inte längre räcker till. CGI-järnet är starkare, styvare och utmattas långsammare än gråjärn och aluminium. Materialegenskaperna är dessutom så bra att produkterna blir lättare än om samma funktion tillverkas i aluminium. Detta åstadkoms med att man klarar att bygga CGI-gjutgodset tunnväggigare. ...

Precomp Solutions: lovande rapport trots konjunkturen!

Här kommer det positiva i Precomps rapport, sammanfattat i sex punkter och en slutsats! 1. Bruttoresultatet är betydlig bättre både för Q3 (+ 4,7 MSEK jämfört med - 1,3 MSEK för motsvarande period 2007)) och för hela niomåandersperioden (+ 18,3 MSEK jämfört med + 9,2 MSEK). 2. Resultat f. skatt för Q3 är bättre i år (- 2,7 MSEK jämfört med - 3,2 MSEK) trots en lägre omsättning i år (36,6 MSEK jämfört med 39,1 MSEK). ...

2017-05-30 10:33 · rpq

Consilium: accelererande orderingång!

Consilium räknar själva med en omsättning på minst 900 MSEK för 2008, och man lovar inte någon ökning av rörelsemarginalen i år. Förra året låg den på 8,5 % och under årets första halvår låg den kvar på exakt den nivån. Detta innebär att vi kan räkna med en skaplig vinstökning i år p g a stark omsättningstillväxt (förra årets omsättning för helåret låg på 756,1 MSEK). Min prognos ligger på en vinst per aktie e. skatt på ca 4,40 kr. Prognosen grundar sig på följande: ...

2017-05-30 10:33 · rpq

Meda: Lönner köper och tecknar

Fundamentalt : Meda växer extremt snabbt med god lönsamhet, men till priset av en hög belåning. Det är fundamentalt köpläge för den som tror på fortsatt framgång för Meda. Medas affärsidé är att sälja mogna läkemedel som inte platsar i de stora läkemedelsbolagens portföljer. Ofta handlar det om läkemedel vars patent har gått ut. Produkterna har lägre marginaler, men ger stabila kassaflöden. Dessutom slipper Meda alla kostnader som är sammankopplade med forskning för att ta fram nya läkemedel. ...

Tripep: bra forskning men oroliga finanser.

Tripep har senarelagt sin rapport och håller f n på att genomföra en emission som kommer kunna finansiera bolagets verksamhet fram till att ett avtal för bolagets projekt Chronvac C tecknas. Den framflyttade rapporten som nu rapporteras i morgon, har med stor sannolikhet samband med den avrapportering av studiedata från patienter i Chronvac C projektet som vi nu på morgonen fick ta del av. I dagens PM redovisar bolaget att ytterligare en grupp av patienter som ingår i studien reagerat positivt på Chronvac C, denna gång gäller det högdosgruppen där två av tre patienter med kronisk Hep C, uppvisat hela 99,7 resp 93 % sänkning av virusnivåer i blodet. ...

2017-05-30 10:33 · krax

B&M Impex: byggkrisens vinnare?

BM Impex vill pressa byggkostnaderna genom att importera byggmaterial från övriga Europa, särskilt Östeuropa. Marknaden för byggmaterial är stor. Hela byggsektorn står normalt för 8 – 10 procent av ett lands BNP, varav hälften är material. I Sverige motsvarar det byggmaterial för åtminstone 100 miljarder kronor om året. Idag produceras dock det mesta inom landet och importen är liten. BM Impexs affärsidé är att kombinera låga inköpspriser via import och bra logistik för att på så sätt pressa byggkostnaderna. Som bekant har produktivitetsutvecklingen i byggsektorn historiskt varit svag, vilket lett till höga byggkostnader, men BM Impex vill förändra detta. ...

Cashguard numera en del i PSI

Jag tänkte berätta om min syn på utvecklingen i Cashguard . Det är min berättelse och om den stämmer med sanningen vet jag inte. Detta är min upplevelse: För ett antal år sedan uppmärksammade jag att Cashguardmaskiner började poppa upp i stormaknaderna. Som sann Peter Lynch anhängare väckte det mitt intresse och efter att årsredovisningar studerats inköptes en mindre post aktier i bolaget. Cashguards andra ben var SQS . Med sina smarta lösningar blev SQS väskor hett efterfrågade av värdetransportbolagen efter år fyllda av värdetransportrån. ...

Teckna inte Biosensor Applications

Låt oss titta litet närmare på Biosensor Applications. Deras affärsidé om att sälja en produkt som kan detektera narkotiska preparat med hjälp av en “elektronisk näsa” låter onekligen lockande. Narkotikapåverkade människor är ett stort problem för de flesta länder och behovet av en produkt som kan hjälpa till i kampen mot knarket borde vara mycket stort. Men, varför har BIAP bara sålt för drygt 5mkr under 2008? Redan för två år sedan utropade de sig själva i en pressrelease till “a world leader in drug detection” när de ansåg sig även kunna detektera cannabis i sin produkt. Att ett sådant bolag två år senare har en försäljning i nivå med en större grillkiosk får mig att tänka “mycket snack - litet verkstad”. Andra varningssignaler för mig är deras pressreleaser ofta handlar om sk. viktiga patent som är säkrade och nya tester av deras produkt är inledd hos tull, polis eller någon annan potentiell kund. För en utomstående är det mycket svårt att bedöma värdet av att ett vist patent har blivit beviljat, ej heller är det speciellt imponerande att myndigheter väljer att testa en produkt med en så god egenskap som att spåra knarkare. Konstigt vore det annars. Men, faktum kvarstår, att bolaget aldrig har lyckats ta hem en stor order. ...

Countermine: stort beroende av två marknader

Countermine’s rapport för Q3 visar på stora framgångar i Libyen med orders på över 30 miljoner. Detta skulle tyda på att bolaget nu är på rätt väg och att framgångarna fortsätter. Q3 i korthet:(förra året i parentes) Nettoomsättningen uppgick till 14,7 Mkr (11,8). Resultat efter skatt blev 1,0 Mkr (-1,8) Resultatet per aktie uppgick till 0,01 kr (-0,04) Soliditeten uppgick till 88,8 procent (44,9) Enligt bolaget så finns förhoppningar om fortsatta framgångar i Libyen och förhandlingar förs om ytterligare uppdrag. Nuvarande uppdrag pågår för fullt och beräknas färdigställas under november månad. ...