Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Paradox, Tencent och Kina

Till att börja med tyckte jag det var coolt att Tencent köpte in sig för en mindre andel i Pdx vid notering. Men det stannade vid coolt för mig, det fanns inga avtal på bordet. Har man en så pass liten andel som 5% i ett redan microskoptiskt bolag, med Tencents ögon, såg jag inte det som en självklarhet att de ska vägleda Pdx in i Kina. Nu med ett avtal i handen och spel redan ute på den kinesiska spelplattformen QQgameQQ, är det andra bullar. Inget säger detta behöver bli succe, vilket marknaden kallt verkar räkna med. Men att bara få in en liten fot och innaför Tencents kontor är otroligt viktigt för frammarschen i öst. Värdet i att evtuellt kunna bli en succeutvecklare i Kina och med Tencent i ryggen är STORT. ...

Eyeonid - en spännande framtid till mötes

Eyeonid är ett relativt nynoterat bolag på svenska börsen som verkar ha missats av många. Få verkar ha insett vilken extrem potential som finns i bolaget. Eyeonid erbjuder företag en out-of-the-box lösning för proaktiva ID-skyddstjänster. En tjänst som varnar företag och privatpersoner när Eyeonid funnit deras privata eller personliga uppgifter tillgängliga i fel forum online. I första hand vänder sig Eyeonid mot olika sammarbetspartner. Dessa erbjuds en integration till sin redan befintliga tjänst, alternativt till en ny tjänst mot slutkund. Exempel på verksamheter där Eyeonids tjänst passar in är, försäkringsbolag, banker, bredband- & teleoperatörer och andra användarbaserade tjänster. I skrivande stund sitter Eyeonid tillsammans med MySafety Group och går igenom de sista detaljerna för ett avtal. ...

Imint rykte, asiatiska kunden är Huawei

Jag har hört ett rykte av en väldigt trovärdigt och seriös person. Ryktet säger att Imints asiatiska kund är Huawei. Och att Imint har sin lösning med i uppdateringen av Huawei Mate 9. Ryktet säger också att Imint har avtal som är så gott som klara med två andra aktörer. Då avtalet med Huawei lyder under strikt sekretess så kan ingen av partnerna gå ut med samarbetet. Huawei skall tydligen vara väldigt måna om just sekretess delen då dom med hjälp av Imint skall skaffa sig ett försprång gentemot konkurrenter när det gäller video stabilisering. ...

2017-05-31 08:35 · ove65

PledPharma - starkt köpläge efter nedgång

Pled Pharma är ett farmaceutiskt företag som bildades 2006. År 2011 så fick företaget licenspatent beviljade som sträcker sig fram till år 2032. Största ägare är Staffan Persson (aktienestor), Peter Lindell och Handelsbanken. Företaget fokuserar främst på utveckling av nya läkemedel mot oxidativ stress. Oxidativ stress innefattar de biverkningar som uppkommer vid exempelvis cellgiftsbehandlingar och medicinering mot cancer. I företagets pipeline finns två egna projekt som idag befinner sig i andra och tredje teststadiet, PledOx ® och Aladote ®. ...

FinePart: 2009-2016 13 sålda Finecut

Finepart deltog på Elmia mässan i slutet av 2015. I denna artikeln nämns det exakt hur många Finecut maskiner bolaget sålt sedan starten 2009. Precision med högt tryck och små sandkorn https://www.elmia.se/subcontractor/Nyheter-fran-elmia-subcontractor/Nytt-fran-Elmia-Subcontractor/Precision-med-hogt-tryck-och-sma-sandkorn/ “– Maskinen lanserades 2009 och vi har sålt 13 maskiner sedan dess. Den första sålde vi i Sverige. Nästa gick till Tyskland. I dag står det maskiner även i Frankrike, Danmark och England, berättar företagets vd Christian Öjmertz. ...

2017-05-31 08:35 · bjaen

ÅAC / GomSpace : Det våras för rymden

Rymden som tema Jag har lagt ner väldigt mycket tid på att sätta mig in i rymdindustrin under 2016. Jag har träffat bolagsledningarna i GomSpace och ÅAC ett tiotal gånger, finkammat internet och branschtidningar efter information, läst ett antal policydokument från olika rymdmyndigheter. Min övertygelse är att vi är i början av en lång period av kraftig tillväxt för New Space-industrin. Synen verkar delas av några av världens mest respekterade affärsmän. Elon Musk, Jeff Bezos, Richard Branson och Paul Allen driver allihop företag med ambitionen att kapitalisera på en kommande boom för ”den nya rymdindustrin”. En ytterligare stödjande datapunkt var Googles förvärv av det blott 6 år gamla mikrosatellitbolaget Skybox förra året till en prislapp om 500 miljoner dollar. ...

Finepart Sweden AB - En oslipad fundamental diamant

Förord Mina analyser är grundade på fundamentala värden i bolagen och mina egna subjektiva bedömningar. Jag är ej en professionell rådgivare och således skall mina analyser inte betraktas som formell rådgivning i det hänseendet. Jag skriver dessa som ett kreativt fritidsintresse och reserverar mig därmed för eventuella felskrivningar. Jag har valt att avgränsa texten och urvalet av information kraftigt för att endast fokusera på det grundläggande och värdedrivande. Jag hoppas att Ni får stor glädje av denna analys, och jag kommer fortsätta släppa dem om en önskan finnes. ...

Shamaran vår tid är nu?

Kärnan i Shamaran är Atrushfältet som ligger i Norra Irak gränsande mot Turkiet. Får många år sedan nu fick Familjen Lundin en riktig jackpot när de borrade Atrush källa nummer 2. Initialt flödade den över 42000 fat. Det var några år sedan nu och sedan dess har fältet utvecklats och en produktionsanläggning byggts. produktionsanläggningen står nu klar och det enda som nu fattas är att inviga den och att koppla på den på en pipeline. ...

2017-05-31 08:34 · cp

Finepart - Miljardmarknad Väntar!

Finepart tillverkar och säljer mikrovattenskärare med hög precision. En vattenskärare fungerar så att man under högt tryck (4000 bar) formar en tunn skärstråle av vatten och sand. Fineparts maskin som kallas Finecut har en skärstråle som endast är 0,2 mm bred och med en 5-axlig plattform så kan man skära, svarva, fräsa och borra och skapa mycket komplexa geometrier. Finecuts skärstråle har en hastighet på tre gånger ljudets hastighet och innehåller 100 000 korn per sekund. ...

ÅAC Microtec

Handeln i ÅAC Microtec inleds på First North den 21 december. Emissionen inför listningen blev kraftigt övertecknad. Mycket talar för att bolagets verksamhet - komponenter för den snabbt växande marknaden för kommunikationssatteliter - kommer att bidra till ett stort intresse för aktien. Själv blev jag tilldelad en post, som jag nog kommer att öka - men jag är intresserad av att få kommentarer från er andra om bolaget. I mitt nätverk har jag hört spekulationer om ett jättelyft i aktien (typ 100%) första handelsdagen - min förhoppning är däremot att ÅAC inte blir en spekulativ tradingaktie, får vi en tokrusning säljer jag utan tvekan :-) ...