Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Electrolux: lägre efterfrågan kan pressa aktien

Electrolux redovisade ett starkt andra kvartal som överraskade marknaden. Trots att marknaden skruvade ner förväntningarna ganska rejält. Det blev positivt för marknaden som förväntade sig ett bättre resultat från vitvarujätten. Vinsten för andra kvartalet överträffade marknadens förväntningarna. Nettoresultatet blev 658 miljoner kronor (99). Förändringar av valutakurser påverkade rörelseresultatet negativt med 249 miljoner kronor. Rörelsemarginalen uppgick till 3.73 procent (3.09) och vinstmarginalen steg till 3.30 procent (2.65). Vinst per aktie ökade till 2.17 kronor (0.32). ...

Aqualiv (fd. Mobwatcher) - Vinna eller Försvinna

Aqualiv är ett av många spännande småbolag på Aktietorget men som så många andra så går dom en tuff framtid till mötes i finanskrisens kölvatten. De har definitivt faktiskt fått fart på försäljningen men vad hjälper det när bolagets finanser är så pass extremt ansträngda som de är i dagsläget. Nyemissionen som genomfördes under sommaren var på tok i underkant av vad som egentligen krävdes. Dessutom så visade ledning och styrelse uppenbart vad de önskade göra med sina pengar – inte köpa fler aktier i Aqualiv i alla fall. Endast en styrelsemedlem vid namn Henrik Pålsson stod för köp av några aktier i en kraftigt rabbaterad nyemission. Enligt aktietorgets regler får inte eget kapital understiga 2 miljoner kr, efter den senaste kontrollbalansräkningen från i maj så ligger dock summan eget kapital på endast 854 705 kr. Därav har bolaget varit fortsatt observationslistat, alltså inte pga. något annat i alla fall enligt bolagets VD. Trots den ”pågående nyemissionen” (i balansräkningen heter den fortfarande så eftersom den registrerades först i juli) på 1 miljon kr räckte bara till att per 2009-06-30 ha ett eget kapital på 760 000 kr efter ytterligare ansamlade förluster. Den kontrollbalansräkning som nu skall upprättas kommer no g dessvärre visa att över hälften av aktiekapitalet är förbrukat igen men man kan väl även denna gång skriva ner den balanserade förlusten. Så det problemet kan man alltså lösa antagligen men det stora problemet nu är likviditeten. Bolaget förfogar sedan tidigare över en checkräkningskredit som faktiskt var oanvänd i slutet av första kvartalet men nu är använd nästan upp till gränsen 1,265 miljoner och 1,5 miljoner är utrymmet de har. Betänker man att detta är per sista juni så antar jag att den är maxad vid det här laget dessvärre. Då kursen är rejält pressad redan vid det här laget och bolaget är på väg ur säsong så ser det ut att bli tufft att genomföra en större nyemission. Det skulle krävas för att bolaget för det första ska få in något rörelsekapital och för det andra för att uppfylla aktietorgets noteringskrav. När det gäller Aqualiv affärside så är den enligt följande: ”Aqualiv AB skall genom nytänkande utveckla och erbjuda marina säkerhetsprodukter skapade för människor som hanterar båtar och fartyg i yrket eller på fritiden. Affärsidén innefattar även en utveckling mot andra marknader där säkerhet och stöldskydd efterfrågas” ...

LifeAssays: det drar ihop sig

I nedan text följer jag nu upp mina tidigare analyser av LifeAssays med en lägesanalys för att lyfta fram vad bolaget nu står inför och varför jag tror på en positiv utveckling den närmsta tiden. För mer detaljer kring LifeAssays som bolag, deras produkter, omsättningsmöjligheter, marknad osv. hänvisar jag till mina tidigare analyser/blogg på Redeye. Lansering av LifeAssays veterinära produkt LifeAssays Nordiska distributör Medinor skall nu i slutet av augusti dra igång en Nordisk lansering av Lifes veterinära produkt (CRP för hund) och i samband med detta skall Life initialt börja leverera/sälja 30 instrument per månad till Medinor…detta kommer såklart att vara positivt och signalerna från Medinor är att 30 instrument/månad är i underkant. Life är först i världen med denna applikation och den 19/5 gick Life också ut med att de pga. positiva marknadssignaler från Medinor beslutat att nyanställa för att dubbla produktionskapaciteten, så om inga nya problem uppstått med de referensinstrument som finns ute (har inte fått några sådana indikationer vid kontakt med Medinor), så borde det snart nu dra igång på allvar…Medinor är, som jag har skrivit tidigare, väldigt optimistiska, så när de väl kör igång tror jag det kommer att rulla på bra… ...

Servage: tilltänkta nyförvärvet är som hand i handske

NGM baserade Servage, tidigare Tele 5 voice services, säljer internet- och teletjänster till mestadels mindre och medelstora företag. Bolaget grundades 1998 under ett annat varumärke. 2007 så drev dåvarande Tele 5 voice services igenom uppköpet av det tyska webbhostingföretaget, vilket sedermera ledde fram till namnändringen till det förvärvade bolagets namn, det vill säga Servage. I och med förvärvet så etablerade sig bolaget internationellt. För tillfället bedriver Servage verksamhet i 4 länder: USA, Tyskland, Australien och Sverige. ...

SCN: kraftig substansrabatt

SCN eller Scandinavian Clinical Nutrition som bolaget formellt kallas, bedriver verksamhet inom kosttillskottsbranschen. Deras fokus ligger på områdena forskning, utveckling och försäljning av kosttillskott med kliniskt bevisad och vetenskapligt dokumenterad effekt och säkerhet. Scandinavian Clinical Nutrition har genom sitt dotterbolag ingått ett omfattande marknadsförings- och distributionsavtal med USA-baserade Aerus, tidigare Electrolux North America. Avtalet ger Aerus Holdings direktförsäljningsbolag, Naturals for Life, världsomfattande exklusiv rätt att sälja SCN:s patenterade immunprodukt Immulina som kosttillskott, med undantag för marknader där SCN redan har partners. ...

Fragus: förvirrande ledning

Februari 2009 så hade lågkonjukturen satt in ordentligt, flertalet banker hade gått i konkurs och mycket bättre gick det inte för bilindustrin. Detta påverkade såklart Fragus Group vars största verksamhet var just försäkringar till begagnade bilar. Efter ett förlust år 2008 så började kassan sina och att driva vidare en verksamhet som gick med förlust i hopp om att konjunkturen skulle vända hade de inte råd med. I slutet av 2008 så hade Fragus redan börjat avverka delar av sin så väldigt spridda verksamhet. ...

PKC Group: redo för högkonjunkturen

Man behöver inte vara expert för att inse att PKC har en ganska tuff situation i dagsläget. Fordonsförsäljningen har minskat kraftigt det senaste året och det återspeglar sig i PKC:s omsättning som per sista juni var ned 42 % till 99,6 Meuro (YoY). Rörelseresultatet har blivit negativt -5,5 Meuro, jfrt med +19,0 Meuro ifjol. I Europa nådde värdet på leveranser och nya ordrar endast en tredjedel av värdet ifjol! Det visar hur svårt läget är för underleverantörerna. Prognosen lyfter inte direkt humöret, då PKC inte riktigt vågar sia om framtiden. De säger iallafall att omsättningen ska minska kraftigt i år, samtidigt som resultatet ska bli negativt. Den prognosen känns mer som en konsekvens av H1-resultatet. ...

Swedbank: osäker höst framöver?

Banken har nyligen presenterat sin andra nyemission inom ett år på cirka 15 miljarder (första på ca 12 miljarder). Många småsparare och indextunga fonder har nappat på erbjudandet om en rabatt när de sett skillnaden mellan aktiekurs och emissionskurs. Kreditförlusterna i Baltikum för de senaste två kvartalen har varit lika stora som Swedbanks senaste nyemission, man kan tänka sig en ljusning i den Baltiska ekonomin efter att Tyskland och Frankrike nyligen för första gången visat positiva BNP siffror då de baltiska länderna precis som Sverige är tungt exportberoende. ...

Biolin Scientific: ett multinationellt guldägg

Under min senaste spaning efter intressanta biotech-bolag dök Biolin Scientific upp som en joker för mig. Tidigare hade jag bara tittat lite ytligt på detta företag (med ett svalt intresse), men nu uppenbarades ett helt nytt företag för mig! Skall försöka beskriva vad det är som gjort mig till en ” Biolin-believer ”. Bakgrund För att förstå hela historien så är det viktigt att börja från början, men har du kort om tid så skippa det här. ...

2017-05-30 10:37 · pixy

Styrkebesked från Biogaia

Rapportens enda lilla besvikelse var att problemen i Japan ännu inte är slutgiltligt lösta, “även om det i dagsläget ser poitivt ut” som VD uttrycker det i rapporten. Kostnaderna i Japan ökade med 2,3 milj under första halvåret - där hade jag faktiskt hoppats på minskade kostnader. Det är en post där det finns uppenbar förbättringspotential kommande kvartal. Glädjande däremot var var att hälvtenägda Twopac under q2 för första gången kunde visa svarta siffror. Det lär fortsätta så under överskådlig framtid. ...