Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Travelpartner VS Tretti

Hejsan gott folk, igår sålde jag alla mina Tretti efter en riktig raketresa. På 5 månader har aktien lyft 144%. Tretti är ett mycket framgångsrikt bolag men jag tycker värderingen stigit en hel del o ser inte någon direkt stor potential kvar i aktien. Roade mig med att jämföra deras siffror med Travelpartner. För er som inte tidigare är bekanta med Travelpartner: “TravelPartner bokar resor åt 500.000 människor VARJE ÅR. Anledning är pris, trygghet och kvalité. Välkommen till Sveriges ledande internetresebyrå. ...

Star Vault: lansering av deras första spel runt hörnet

Innan lanseringen av dom mesta datorspelen brukar aktien i det utvecklande företaget rycka uppåt men Star vaults aktie har rört sig väldigt lite med tanke på vad som är på väg att hända. Titta bara på hur Funcoms aktie steg vid lansering av deras projekt Age of Conan under våren 2008. Så varför har Star vault inte rört sig så mycket? Är vi svenskar inte insatta i hur mycket pengar det finns att hämta på MMO-Marknaden? (Massive Multiplayer Online) Tror vi inte på våra egna datorspelsutvecklare? Jag tror definitivt ett litet företag i Sverige kan lyckas. Se bara på Digital Illiusion och deras framgång. ...

Starbreeze: många triggers

10 bra argument för att inhandla Starbreeze detta år: 1. Bolaget är ett stabilt vinstdrivande företag med långa kontrakt. 2. Avslöjande av projekt “RedLime” förväntas offentliggöras under sommaren. Detta är förmodligen ett gammalt storspel som avdammas av EA. Troligen är att det är en uppföljare till “Syndicate”. Spekulationer krig eventuella royalties för Starbreeze kommer säkerligen ge bränsle till kursen. 3. Spelet Bourne kommer också att komma mer i rampljuset under året. Säkert kommer Starbreeze släppa “teasers” under året som ytterligare kommer öka intresset för spelet och aktien. ...

Travelpartner: säsongsvariationen gör aktien till ett kap

I samband med Travelpartners rapport för tredje kvartalet lämnade bolaget också siffror för flygbranschens säsongsvariation: - Q1: 32% - Q2: 27% - Q3: 22% - Q4: 19% Dessa siffror bli ytterst intressanta när man jämför dem med Travelpartners bruttoomsättning under de senaste kvartalen. De har nämligen ökar 294 till 405 miljoner kronor mellan första och tredje kvartalet i år, samtidigt som säsongsvariationen indikerar att omsättningen sjunker stegvis under kalenderåret. Travelpartner säljer även hotellnätter, charterpaket, hyrbilar, m.m, vilket gör att säsongsvariationen inte nödvändigtvis är blir den samma för Travelpartner som helhet. För att få fram en mer jämförbar säsongsvariation har jag tittat på de senaste årens kvartalsrapporter för bolag så som, Resia, Unlimited Travels och Expedia och fått fram följande säsongsvariation: ...

Archelon Mineral: fortfarande för lågt värderat

Archelons har som affärsidé att identifiera, förädla och skapa mervärden i tidiga råvaruprojekt. Syftet är att kostnadseffektivt prospektera efter bas- och ädelmetaller eller andra råvaror. Alternativt kan bolaget förvärva och vidareutveckla råvarutillgångar, eller därmed förknippad verksamhet, som ur ett marknadsmässigt eller finansiellt perspektiv bedöms ha förutsättningar att utvecklas på ett för aktieägarna och bolaget gynnsamt sätt. Archelons övergripande strategi är att vara ett investeringsalternativ för de som vill exponera sig mot råvaror, i första hand bas- och ädelmetaller. Archelon genomför projekt inom råvaror på ett tidigt stadium, innan fullskalig produktion startar. Därigenom är potentialen för värdetillväxt större, eftersom investeringen görs i ett skede då såväl risken som uppsidan är stor. När projekten når en viss nivå så, vanligtvis, antingen avyttras projekten genom försäljning eller så finner man samarbetspartners för joint venture operationer. ...

Vostok Nafta: VD ser ”300% på 2 år”

Utbrott ur konsolidering Halvvägs in i januari 2010 tickar börsindex på nivåer som gällde i juni 2008. Hade samma förhållande gällt Vostok Nafta skulle kursen varit placerad en bit över 100 kr. Senaste substansrapporten anger 34 kr och undertecknad blir inte överraskad ifall det blir en snabb höjning under året. Aktien bröt nyligen upp ur en 8 månader lång konsolidering och det känns som ett bra tillfälle att haka på en nystartad stigande trend. Huvudägare i VN är Lorito Holdings som kontrolleras av bröderna Lundin. ...

Relation & Brand: kortsiktig attraktiv placering

Alltele: förvärvsstrategi ger positiv trend

Inledning: Den 5 januari rekommederade jag Alltele i min blogg som en potentiell dubblare i år. Aktien stod då i 12,05kr Alltele har nu brutit igenom motståndet vid 12,6-7 och stängde även över 13,3 i fredags vilket var nästa motstånd. Idag rekylerade aktien ner mot 13,3-nivån och jag ser varje sådan rekyl som ett köptilfälle eftersom den långsiktiga trenden i aktien nu är uppåtgående. Nästa motstånd ligger vid 15 kr. ...

Nordic Mines: stor potential i guldgruva och aktie

Det sista avgörande tillståndet (miljötillstånd) för att starta produktion i guldgruvan i Laiva, Finland, erhölls i november. För att säkerställa det kapital som behövs för investeringen i Laiva håller företaget i dag en extra bolagsstämma. Aktieägarna ska formellt ta ställning till två emissioner som tillsammans med bankfinansiering tillför kapitalet. Hela investeringen i gruvan, cirka 600 miljoner kronor, ser ut att kunna återbetalas på 1 år! Guldgruvan ska vara i full produktion 2011. Investeringskalkylen ser attraktiv ut. Efter att stadigt ha stigit under flera år ligger guldpriset på höga nivåer. Justerat för inflationen ska priset upp till över 2000 dollar per uns för att nå tidigare högsta noteringar! ...

Ericsson: vaknar aktien till liv 2010?

Ericsson är väl som så många vet en av börsens giganter, som jag tycker tagit väl mycket stryk, eller snarare varit väldigt volatil, trots orderingångar med både bredd och styrka. * Kollar man rent grafmässigt på aktien så hade Ericsson sex dippar och fem uppsving under 2009 och befinner sig i dagens läge i en dal med en “indikation” (en ökning om cirka 4 kronor per aktie) om uppgång sedan mellandagarna. ...