Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Firefly: minskar risken inom processindustrin

Bakgrund Den snabba tekniska utvecklingen inom träindustrin har inneburit en ökad effektivisering och automatisering. Investeringsnivån har ökat och det gör att produktionsavbrott har blivit mycket dyrare än tidigare. Maskiner producerar i snabbare tempo och kraven på produktionssäkerhet och brandsäkerhet har därmed också ökat. Firefly är en världsledande leverantör av skräddarsydda skyddssystem mot brand och dammexplosioner inom processindustrin. Bland några av deras kunder kan märkas Eon, Fortum, Statoil samt Stora Enso. Bolaget i sig har funnits i över 30 år. ...

Brio: lyckats byta spår i uppförsbacke

Brio väcker känslor för de flesta och så även för mig. Ännu idag minns jag timmarna i källaren där man kunde bygga banor och hänga på nya tåg. Brio har ett starkt varumärke (plats 54 i Sverige enligt superbrands) och detta trots förhållande låg omsättning. Brio har två affärsområden. - Bilbarnstolar/Barnvagnar - Leksaker Bilbarnstolar och vagnar produceras i Ungern. Som de flesta bolagen som har etablerat verksamheten utomlands har det inte skett helt problemfritt. Brio har även drabbats av att det är mer socialt accepterat att köpa en begagnad barnvagn. ...

Kinnevik: stabilt med stora möjligheter

Omkring 65% av Kinneviks substans är Tele2 och Millicom. Bägge operatörerna arbetar inom tillväxtmarknader. För Tele2 är Ryssland och dess grannar i fokus medan Millicom har huvudbasen i Afrika och Latinamerika. Tele2 har verksamhet i 27 av 61 ryska regioner, och kundintaget är betydande. Sista kvartalet 2009 startades verksamhet upp i 10 nya, med en tillströmning på ca 950 000 abonnenter. Imponerande att marginalen (Ebitda) ökade till drygt 32,3 %, och att dessutom genomsnittsintäkten per kund ökade från 49 till 51 kr. Det är ju kostsamt att skaffa kunder, vilket gör det viktigt att dessa genererar desto mer intäkter, per kund. ...

Epicept: inget snabbt klipp

Bolagsöversikt EpiCept är ett speciality pharma bolag med inriktning cancer och smärta. Bolaget har ett godkänt läkemedel som heter Ceplene för remissions behandling av AML (Akut myeloisk leukemi). Läkemedlet är godkänt i EU av EMEA och har i kliniska tester haft en 53% bättre verkan jämfört mot placebo (placebo 26%, Ceplene 40%) för att öka LFS (leukemia free survival) bortom en 36 månaders period. Bolaget har även två st substanser i fas II (IIa/IIb). ...

ACAP Invest: bortglömt investmentbolag

ACAP Invest är ett riskkapitalbolag/investmentbolag med helägda dotterbolag. Man skulle också kunna benämna det som ett konglomerat med andra ord. ACAP Invest förvärvar och utvecklar bolag, dels kompletteringsförvärv till befintliga affärsområden samt nya affärsområden. Fokus ligger på förvärv där potentialen för lönsamhetsförbättringar är betydande och/eller tillväxtmöjligheterna goda. Dom beskriver det själva som att deras verksamhet i många avseenden påminner om ett riskkapitalbolags, men att ACAP inte jobbar med hög skuldsättning samt att dom inte har tidsmässiga begränsningar på sina investeringar. Med andra ord behåller dom ett bolag så länge det kan anses gynna totalavkastningen för aktieägarna. ...

Drillcon: skrövset ligger bakom bolaget

Börskursen i Drillcon fick sig ett stålbad under 2007 - 2008. Fallande metallpriser, ett stort förvärv av SMOY i Finland och en aktie med blek omsättning. Börskursen har raderats från sina 6-7 kr ner till 2 - 2,20 kr för att återhämta sig till 2,75 i dagsläget. Ledningen för Drillcon har efter 2009 lämnat förvärvet av SMOY helt bakom sig genom stora avskrivningar. Per 2010 kan man vänta sig att bolaget kommer att prestera på egna meriter utan jämförelsestörande engångsposter. Det är gott. ...

Oriflame: köp för den långsiktige

För ganska exakt ett år sedan skrev jag en analys på Oriflame som rekommenderade köp. Sedan dess är aktien upp näst intill 100% om man inkluderar utdelning. Då var nyckeltalen extremt bra med p/e tal på 10 och direktavkastning på 6%. Ett givet köp då med andra ord. Är det då fortsatt köpläge till dagens kurs? Framtid “Oriflame är ett kosmetikföretag som säljer skönhets- och hudvårdsprodukter genom en självständig försäljningskår, utanför den traditionella detaljhandeln. Produktsortimentet marknadsförs i 59 länder och består av hudvårdsprodukter, dofter, färgkosmetik, toalettartiklar och accessoarer. Kosmetiska är det största produktsegmentet och står för 26% av omsättningen. Av försäljningen står Östeuropa för 59% och Central- och Sydeuropa för 22% av omsättningen.” ...

ValueTree: stor potential

Jag skrev i december att det är mycket intressant när ett bolag som varit så nära döden som Value Tree var i våras får in nytt kapital och börjar gå på offensiven och där aktiekursen som är ner hela 97 % från förra årets misslyckade emission helt plötsligt börjar visa tecken på liv. Då stod kursen i 30 öre och jag såg det som en kursdubblare. Nu, 3 månader senare, står aktien i 40 öre och efter förra veckans mycket intressanta förvärv och framförallt prognos för 2011 höjer jag mitt kursmål till 1.20. ValueTree är nu en aktie med potential att tripplas! ...

Formpipe Software: har mer att ge

Formpipe är värd en djuplodande analys med dess fördelar inom deras ECM-erbjudanden. Denna analys är dock uppställd enligt tävlingsmodellen och belyser Formpipes styrkor på kort och lång sikt. För en gångs skull har vi ett bolag som inte har dopade kassaflöden som alla andra nu för tiden utan som visar både starka kassaflöden och ett bra rörelseresultat (EBIT). Dessutom har Formpipe vid utgången av 2009 inga lån, vilket i och för sig kan vara en dålig kapitalstruktur då man levererar ett så pass starkt räntabilitet på totalt kapital (icke justerat)cirka 14-15 %. Skulle Formpipe ha en genomsnittränta på några procent så skulle man få en bra hävstång i avkastningen på eget kapital. Formpipe skulle även få en lägre WACC (kapitalkostnad) om de hade en del av finansieringen i lån eftersom de har sådant högt risktillägg tack vare att bolaget fortfarande har ett litet market cap. Därmed kan jag tänka mig att bolaget antagligen gör ett förvärv snart igen eller så ökar man utdelningsmålet från 30-50 % till 50-70 % inom en inte alltför lång framtid. ...

Transcom: billigt och bra

1. Aktien är billigt värderat, runt 8,5 gånger vinsten för 2011, enligt mig. 2. Kursnedgång efter en underliggande bra rapport, dock engångskostnader och Frankrike-verksamhet som drar ned. Bra ingångsläge. 3. Förtroenderabatt för ledning, Kinnevik är storägare och dessa vet vad de gör, denna rabatt tror jag inte finns om ett år. 4. Andelen hänfört Tele2 minskar hela tiden, snart står man på egna ben. Hör ihop med punkt 3. SKiftet från Tele2 har varit mycket tufft för bolaget, snart är man ute ur problemen. ...