Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Opus Prodox: vinnare på ökade bilkrav

Historik för aktien Opus startades 1990 som huvud leverantör till svenska biltestindustrin och hade vid noteringen en omsättning på blygsamma 20 miljoner och ett resultat 1.3 miljoner som äntligen vänt på plus efter förluståren 2001 och 2002 runt 1.3 miljoner. 2003 och 2004 gick koncernen runt 100 Tkr plus vilket är ganska blygsamt. Noteringen skedde 2006 då bolaget hade en omsättning strax över 20 miljoner och en vinst på strax över miljonen. ...

Klick data: Molgan Buffet diggar kassaflödet och kassakistan

Min låtsaskompis Molgan Buffet har hjälpt mig med denna analys. Molgan är min tolkning av det jag har läst och lärt mig av min stora förebild Warren Buffet. Dessa saker ville Molgan att jag skulle försöka ge svar på och kolla upp: - Har du förtroende för ledningen? - Förstår du bolaget? - Har bolaget någon ”franchise” (fördelar/vallgravar mot konkurrens) - Marginaler och avkastning på eget kapital. - Framtida vinsttillväxtmöjligheter ...

Artimplant: smärtsam långbänk

Artimplant utvecklar och säljer nedbrytningsbara implantat utifrån bolagets egenutvecklade biomaterial, Artelon. Med en handfull godkända produkter inom humanmedicin samt en breddning av verksamheten mot veterinärmedicinska applikationer ser bolaget spännande ut. Lägger vi till pipeline med bl a ett implantat som studeras för behandling av facettledsartros i ryggen samt visioner om framtida produkter inom plastikkirurgi är det svårt att förstå att börsvärdet är rekordlågt. En parentes i sammanhanget som är viktig att nämna är dock att vägen till marknadsgodkännanden är betydligt enklare för medicinteknikbolag än för läkemedelsbolag. I princip räcker det med framgångsrika pilotstudier på ett tiotal patienter för att få ett godkännande. Således går det kvickt att få ut produkter på marknaden vilket är positivt men även negativt då konkurrenssituationen snabbt kan förändras. För att nå kommersiell framgång krävs det dock större eftermarknadsstudier och de flesta av Artimplants godkända implantat saknar idag just ett bredare studieunderlag för att kunna bli etablerade och framgångsrika. ...

EpiCept - riskerna överväger

EpiCept (EPCT) har i likhet med många sektorkollegor misshandlats kraftigt på börsen de senaste månaderna och vid en första anblick uppenbarar sig ett företag med lovande pipeline och låg värdering (340 MSEK 20/8 2010) vilket är attraktiva egenskaper ur investerarperspektiv. En fördjupande läsning bekräftar detta; pipelinen med Ceplene i spetsen kan tillsammans med Azixa och NP-1 komma inbringa skapliga inkomster i storleksordningen av ett par hundra MSEK i sinom tid under förutsättning att den realiseras. Samma fördjupning sätter dock stora frågetecken till att detta någonsin kommer ske i EpiCepts regi; nuvarande kassa beräknas räcka in till q4 och EpiCept behöver totalt ta in kapital i storleksordningen av två årsförbränningar innan break-even kan nås och därför kommer EpiCept innan 2010 är slut antingen 1) ingå avtal med signifikant up-front 2) sälja verksamheten eller 3) emittera nya aktier. Med hänsyn taget till EpiCepts dåliga förhandlingsläge och ledningens milt sagt dåliga track-record är risken överhängande att eventuellt avtal eller försäljning kommer vara till motpartens favör, något som inte kommer gynna EpiCepts aktieägare i likhet med det sista alternativet nyemission som traditionellt sänker kursen. Rekommendationen blir därför sälj, det är en skyhög risk att potentialen inte kommer att realiseras. ...

Bong Ljungdahl: tiden förändras inte, vi förändras

Detta anrika bolag grundades 1737 i Sverige. BL har verksamhet i 12 europeiska länder, 1200 anställda, ca 2 miljarder i omsättning och är idag en av de ledande kuvert och förpackningsföretagen i Europa. Bong Ljungdahl ägs till 59,8% av Melker Schörling AB och Alf Tönnesson med familj. VD:n Anders Davidsson äger 1,4 %. Vid första intrycket låter det här inte så spännande med ett företag som tillverkar kuvert 2010 och detta kan väl inte bli den vinnande analysen? Men läs vidare, genom denna analys skall jag visa dig att BL de senaste åren genomgått en förädling som ligger väl i tiden och att de har tagit en ledande position för distribution för lätta transporter inom norra Europa. Potentialen och lönsamheten är mycket attraktiv och här finns en bra möjlighet att hitta Sveriges nya lönsamma tillväxtföretag. ...

C2SAT - Ökad försäljning men det räcker inte

Historia och Nutid C2SAT är antennbolaget som i många år försökt erövra världen med sin unika fleraxlade antenn. Antennen ska vara den enda i sitt slag som klarar att alltid vara uppkopplad i trakten kring ekvatorn. Det har väl gått sådär …. C2SAT:s historia kantas av många fagra men svikna löften till aktieägarna, ständiga nyemissioner och ständigt sjunkande aktiekurs. Man har i princip aldrig lyckats sälja sin antenn i några större mängder och bolaget har framstått mer eller mindre som lurendrejare som försökt lura av aktieägarna deras pengar. ...

2Entertain - en rolig investering

Historia för aktien 2Entertainment noterades redan år 2000 på First North till en kurs på 9 kr aktien och har haft en skumpig resa, toppkursen nåddes 2006-2007 och bar upp aktien till en toppnivå på 31 kr aktien. Efter detta dök emellertid konjunkturen lika snabbt som aktiekursen och bottennivån nåddes i mitten av 2009 strax under 10 kr, Aktien rekylera sedan snabbt till 18 kronor för att åter tappa mark till 14 kronor. Detta ger i dagsläget ett värde på drygt 200 miljoner. ...

TravelPartner erövrar Europa

TravelPartner grundades 1997 och var Sveriges första Internetresebyrå. Affärsidén bygger på att man ska erbjuda ett så fullständigt resebyråsortiment som möjligt till marknadens mest konkurrenskraftiga priser via internet. Man har idag en stark ställning på den nordiska marknaden men deras verksamhet finns totalt sett i 20 olika länder runtom i Europa. TravelPartner är en IATA-ansluten internetresebyrå, vilket innebär att man har tillgång och möjlighet att sälja biljetter från 400 olika flygbolag. Med ett unikt system för branschen sker en sökning i flera bokningssystem samtidigt för att kunna hitta de billigaste resorna och kunden slipper således besöka alla flygbolags enskilda hemsidor. Man arbetar ständigt med att stärka sitt varumärke och anser att det utgör en av bolagets största tillgångar. Just kännedomen om varumärket är högst väsentlig för fortsatta framgångar då nästan all försäljning sker över internet. ...

Eurocine Vaccines: spännande tider väntar

Den 30:e juni 2010 var det i särklass viktigaste datumet i Eurocines Vaccines 11-åriga historia (1999). Detta var datumet då man kunngjorde att man för första gången gått i mål med en av bolagets produkter; man tog det nasala influensavaccinet igenom Fas I/II och har nu ett värdefullt paket redo för utlicensering. VD Hans Arwidsson, som är känd för att vara försiktig i sina uttalanden, har tidigare sagt att intresset för företaget kommer bli mycket stort när detta sker. Den lyckade fas I/II studien har exempelvis uppmärksammats på Espicom, även om det är intresset för att signera ett avtal som är det viktigaste och primärt åsyftades. ...

Avega Group – Smallcap väntar runt hörnet!

Kort briefing om aktieläget: Sedan Ålandsbanken slutat sälja har jag inte sett någon stark säljare träda fram och kursen borde ganska lätt kunna stiga mot 20 kr + utan att det krävs några större volymer och närmar vi oss Avegas volymsnitt som ligger på 14 000 aktier tror jag vi kan gå ännu längre. Samtidigt har Enskilda varit en stor nettoköpare i en 1 & ½ månad nu. Både 200 dagars och 50 dagars står som stöd kring nuvarande aktienivå. Då en notering på smallcap är en klassisk trigger som aldrig slår fel plus värderingarna presenterade nedan är min rekommendation köp mellan 18-22kr aktie på kort sikt och på lite längre sikt bör man kunna köpa den upp till 25-30 kr per aktie. ...