Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Idogen- på väg mot miljardmarknad

Kort om företaget Idogen är ett forskningsbaserat bolag som utvecklar ett så kallat tolerogent vaccin, ett nytt behandlingskoncept mot autoimmuna sjukdomar och transplantationsavstötning. Företaget grundades utifrån en principiell immunologisk upptäckt vid Lunds Universitet. Den aktiva behandlingen bygger på att en liten andel av patientens vita blodkroppar tas ut, omprogrammeras och förs tillbaka in i patienten. Bolaget har en plattformsteknologi utifrån vilken man har potential att fundamentalt förändra långtidsverkande behandling av anti-läkemedelsantikroppar och behandling av autoimmuna sjukdomar som idag inte går att bota. ...

Uppdatering kring Oncology Venture

Om Oncology Venture (OV): “Oncology Ventures verksamhet bygger på att optimera användandet av cancerläkemedel som har visat viss effekt men har stoppats i klinisk utveckling på grund av otillräcklig svarsfrekvens eller svårigheter att anskaffa ytterligare kapital för att driva verksamheten framåt. Bolaget arbetar med en modell som förändrar oddsen i jämförelse med traditionell läkemedelsutveckling. I stället för att alla patienter med en typ av cancer behandlas, screenas först patienterna och endast de som sannolikt svarar på behandlingen kommer att behandlas. Genom en mer väldefinierad patientgrupp optimeras användandet av läkemedlet, risk och kostnader kan reduceras, samtidigt som både behandling och utveckling effektiviseras.” ...

Omxs30 mot 1600!

Veckoanalys v.2 (höjer blicken mot 1600 Omxs30) redogör varför också. Videoanalys:https://www.youtube.com/watch?v=jQsdyT3LK3Y&t=455s

2017-05-31 08:35 · bubo

Den här aktien kan fördubblas!

Videoanalys: https://www.youtube.com/watch?v=UjNih-P-ymc&t=51s

Exeotech

Okej nu kommer jag skriva lite. Tänk på att de här är ur min synvinkel. Aldrig gjort ett sådant här inlägg förut så ha lite överseende. Vi börjar med vart jag gick in med mitt första innehav. Första gången jag köpte låg aktien på 0,017 risken var enorm. Har fyllt på under resans gång upp och ner. Konkurs, skulder och osäkerhet. Risken/reward ser ganska annorlunda ut nu. Sen fick vi in Jesper som vd, visste inte vad jag skulle tro. Tyckte han såg ut som en glidare när man kolla på hans kort. Oj va fel jag hade…. ...

Kan aktien ha 10% uppsida?

Svenska Handelsbanken10% uppsida? Videoanalys: https://www.youtube.com/watch?v=JLa_VsUnd-E&t=6s

SeaTwirl-På väg in på en global miljardmarknad

Kort om SeaTwirl Göteborgsföretaget SeaTwirl har tagit fram tekniken och målet är att skapa en svensk utmanare som tar upp kampen med etablerade jättar som Vestas och Siemens. SeaTwirl grundades 2012 och utvecklar flytande vertikalaxlade vindkraftverk som jämfört med traditionella havsbaserade vindkraftverk är enklare att bygga och installera samt medför lägre underhållskostnader. Genom att använda en vertikalaxlad vindturbin istället för en traditionell horisontalaxlad vindturbin, kan vindenergi absorberas oberoende av vindriktningen och rotorbladen behöver inte vridas. SeaTwirls flytande vindkraftverk har en enkel, robust och kostnadseffektiv konstruktion som kan flyttas förhållandevis enkelt och öppnar upp möjligheten till geografisk placering. ...

Imint behövs på marknaden IDAG-- läs varför

Idag så ägnar vi mer av vår tid på internet och sociala medier i allra högsta grad. Vi ringer mer sällan varandra och knappt messar vi varandra längre. Varför? Vi har koll på varandra genom våra sociala medier istället. För knappt 4-5 år sedan så fanns bara Facebook. Idag har vi instagram och snapchat som vi använder för att kommunicera med framför allt kanske våra vänner men också vänners vänner och människor i allmänhet. Vi går från att ta bilder till att filma videor. Och hur går det för oss då? Sådär va eller för att vara helt ärlig så går det förjävligt. Tyvärr så hänger inte mobiltelefoni branschen med i vårt tempo. För vem har med handen på hjärtat lyckats ladda upp en film med bra upplösning, bra färgskala och bra bildkvalité?? Inte så många va. Hur hade det varit om Imints produkter hade funnits i våra mobiler idag– Fantastiskt!!! Vilken känsla att äntligen få ladda upp en video med bra kvalité trots att du går när du filmar?? Eller hur underbart att ladda upp en video där din mobilkamera faktiskt autozoomar det objektet du vill fånga på film?? Vad händer 2017? Att inte detta redan finns i våra telefoner gör mig bokstavligt talat mörkrädd!!? ...

Taurus Energy och Vicore Pharma

God fortsättning till alla som följer denna blogg. Taurus Energy på Aktietorget och Vicore Pharma på First North har en gemensam nämnare i Per Jansson. Per är Lyckad och omtyckt VD på Vicore Pharma och nu även nybliven styrelseordförande i Taurus Energy. http://www.mynewsdesk.com/se/mintage-scientific/contact_people/per-jansson-12025 http://taurusenergy.eu/content/uploads/2016/11/per-jansson-hemsideprofil-taurus-energy.pdf Bolagen agerar i helt olika branscher och på helt olika premisser men det finns en del likheter. Båda bolagen står och inväntar direkt avgörande FDA besked och därtilll att man samarbetar med utländska branschgiganter. Nu är jag inte insatt i Vicore men jag har läst någonstans att man har för avsikt att sälja av sin pharma produkt innan den når marknaden. Något jag hela tiden varit övertygad om att så kommer ske i Taurus fall, dvs att samarbetspartnern Lallemand köper bolaget/patenten, kan det vara därför man nu tagit in den mycket kompetenta Per Jansson? ...

Svenska Aerogel Holding

Intro Aerogeler har framförallt sålts som högeffektivt isoleringsmaterial och väldigt brandtåligt med intressanta egenskaper så som att styra materialet från hydrofobt till hydrofilt utefter kundens behov. Det har även använts som filtreringsmaterial i laboratoriemiljö samt för partikelfångst i rymden. Utmaningen för branschen är att produktionskostnaden är för hög, vilket ger en låg intjäning. Vad Svenska Aerogel lyckats göra är att utöka applikationsområden från de befintliga prisokänsliga nischområdena till nya och större områden inom isolering, färg och filtrering. ...