Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Hedson Tech: dubblingspotential?

I KORTHET * VPA H1: 0,92kr * VPA Q2: 0,56kr * Prognos VPA 2010: 1,70 - 2,00kr * Värdering P/e 6 * Skattemässiga underskottsavdrag på 48 MSEK eller 6,75kr/aktien Om vi antar en vinst på 14 MSEK för 2010 (1,97kr/aktie) och en årlig vinsttillväxt på 15%, så inträder inte skattebelastning förrän 2013. * Riktkurs vid P/e 12: 18kr 100% potential från nuvarande kurs VERKSAMHET Hedson Technologies är ett världsledande verkstadsteknikföretag som utvecklar och distribuerar rationell och högkvalitativ tvätt-, tork och lyftutrustning till eftermarknaden för personbilar. ...

Kopparbergs Bryggeri: Straffspark i öppet mål?

Av tidsbrist en kort nyckeltalsgenomgång för 2008, 2009 och 2010. För 2010 har jag gjort försiktiga prognoser baserade på att andra halvåret 2010 är svagare än andra halvåret 2009 procentuellt sett. Det är alltså mest troligt att siffrorna för andra halvåret är för konservativa: Omsättning/Resultat per aktie 2008: 1390 mkr/26 öre 2009: 1522 mkr/67 öre 2010: 1610 mkr/ 1 kr 90 öre Aktiekursen idag är runt 10 kr, dvs p/e-tal runt 5 på min försiktiga resultatprognos för innevarande år. Om andra halvåret 2010 är procentuellt lika bra som 2009 skulle årets resultat per aktie hamna på 2.15, dvs P/E 4.6. ...

SIR - Ett HQ med säljlicensen kvar

Introduktion ”Verksamhetsmässigt gynnas SIR av trendskiftet mot onlineannonsering, på bekostnad av platsannonser i tidningar. Om nästa rapport bekräftar att problemen i våras var tillfälliga kan aktien blir riktigt bra och potentialen är stor nog för att våga sig på köp”. Så skrev Börsveckan i september 2007 och Remiums småbolagsfond var inte sen att köpa på sig mera på dippar och skriva att tron var stark på att kursen skulle vända upp. Den hade ju trots allt fallit från en högsta kurs på 38,70 kr på våren ner till drygt 24-25 kr, samtidigt som bolaget fortfarande visade ohyggligt fina rörelsemarginaler på 40%. Drygt en månad senare publicerades en första artikel i Dagens Industri där tidigare säljare hos SIR vittnade om ett bolag där man kraftigt töjde på sanningen till kunderna, bl.a. genom att utlova kandidater som inte fanns. Senare kom ytterligare en artikel som berättade att SIR skickat bluffakturor för 1,3 MSEK och bristerna på interkontroll vara stora. Kursen började falla ytterligare men hittade stöd kring 15 kr nivån efter några dagar med stora volymer. Efter att ha fallit över 60% från ATH började jag och många andra med mig att köpa in oss och vi tyckte att lite ”cowboy-försäljning” sysslar väl alla med mer eller mindre. När även en av Nordnets ”Experter” köpte aktier den 10:e oktober, var det ytterligare många småsparare som köpte på sig aktien och NON var en stor nettoköpare den dagen (Om jag minns rätt så skulle den ”Experten” senare totalt förlora över 50% av den miljonen han fick disponera, han var dansk för övrigt…). ...

Entraction: klart översåld

En grovhuggen analys. Om vi utgår från att intäkerna är konstanta så utgår vi från pokerscouts siffror.De har trots allt hållt sig på samma nivå ett tag.(Q4-Q2).Den stora förändringen kom under Q4 2009.Entraction verkar medvetet ha satsat på lägre cashgames + en god rakeback.Läser man på poker forum så skrivs det mycket positivt om Entraction om just detta.De bolag som kommer att överleva är de som kan hålla uppe ett bra antal i nätverket. ...

Travelpartner: Snålt värderat resebolag

TravelPartner har funnits sen 1997 och är sveriges första nätresebutik. Grundläggande affärsidén är att erbjuda privatresenärer samt små och medelstora företag ett komplett resebyråsortiment, alltid till marknadens bästa priser. TravelPartners strategi är att alla skall kunna boka sin resa utan att betala de traditionella resebyråernas höga bokningsavgifter och påslag. Det mesta av förtjänsten kommer av merförsäljningar och tillägg så som försäkringar mm. Förvärvade MrOrange som skall ge positiv påverkan om ca 4,5MSEK EBITDA årligen. ...

Bringwell: Attraktiv ingångsnivå i aktien

Bringwell är verksam på den nordiskamarknaden föregenvårdsprodukter (kostillskott,hälsosamma livsmedel, hudvård och naturläkemedel). Försäljningen sker genomett flertal kanaler: hälsofackbutiker,apotek, träningsbutiker, internet/postorder och export. Bringwell har en uttalat strategi att växa genom förvärv ochettflertalförvärv har gjorts mellan 2003 till och med 2009. Genom dessaförvärv kommerviktiga synergieffekter att uppnås, men inte att förglömmaär att de även sersig växa organiskt. Den nordiska marknaden för hälsoprodukteromsätter ca 10miljarder årligen och har haft en årlig tillväxt på 5-7%. ...

2017-05-30 10:42 · drule

Fenix Outdoor: Raketen som vägrar lyfta

De antaganden jag gjorde i min förra analys har till stora delar besannats men aktien vägrar ändå att lyfta från en kurs som i december 2009 var 138 kr. Målkursen då var 238 kr på ett års sikt. Kursen idag 140 kr. Analysresultatet från december 2009 gäller till stora delar även idag trots en viss förskjutning pga av världsekonomins försenade återhämtning. För att bekräfta mina antaganden har jag roat mig med en jämförelse med Björn Borg för att på det sättet försöka förstå varför inte Fenix lyfter. ...

WeSC: Lönsam tillväxt igår, idag och imorgon.

Inledning WeSC är ett företag som marknadsför och säljer kläder och accessoarer inom gebitet street fashion. Företaget är idag noterat på First North, men planerar att flytta till Nasdaq OMX under kalenderåret (2011/2012). I dagsläget säljer företaget sina produkter i 22 länder. Försäljningen sker dels i egna konceptbutiker, dels via distributörer i resp. land samt direkt till återförsäljare. I dagsläget sköter WeSC distributionen själv till återförsäljarna i Sverige, Tyskland, Österrike samt den allt viktigare USA marknaden. ...

2017-05-30 10:42 · henk

Vinnare på ökade miljökrav

Historik för aktien Opus startades 1990 som huvud leverantör till svenska bilprovningsindustrin och hade vid noteringen en omsättning på blygsamma 20 miljoner och ett resultat 1.3 miljoner. Vändningen kom från rekonstruktion 2002 där dagens ägare kom in i bolaget. 2003 och 2004 gick koncernen runt 100 Tkr plus vilket är ganska blygsamt. Noteringen skedde 2006 då bolaget hade en omsättning strax över 20 miljoner och en vinst på strax över miljonen. ...

Insplanet: Hösten höjer vinsten.

Insplanet är en försäkringsförmedlare. De har avtal med ett stort antal försäkringsbolag och när du som kund vill teckna en försäkring letar de upp det som är mest förmånligt för just dig. Söktjänsten lovar att leta upp den billigaste försäkringen hos de åtta företag de samarbetar med. 1000 personer tecknar dagligen försäkring med Insplanet. De flesta blir nöjda. Insplanet lägger inte på något extra för att vara mellanhand, den delen betalas av försäkringsbolaget. Det blir alltså inte billigare att kontakta försäkringsbolaget själv. Säljare och förmedlare får ingen högre provision om de rekommenderar dig en specifik försäkring. Kunden kan därför vara trygg. Han får det bästa priset bland de åtta företag som står bakom Insplanet. Det kan finnas möjlighet att finna en billigare försäkring, men då måste privatpersonen söka hos försäkringsbolag som inte är kopplade till Insplanet. ...