Community (archive)
The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se
Phonera -mina tankar framöver
Royal Unibrew: utsikter inför 2011
På senare tid har aktien handlats upp pga ökat intresse då flertalet storbanker efter senaste rapport uppjusterade sina riktkurser och spekulationer kring hur de nya finansiella målen att kommuniceras den 25e november kommer att se ut. Kursen nedan visar ett diagram från Reuters om hur aktiekursen rört sig YTD och där de röda markeringarna visar mina inköp som främst började i somras (iaf de väsentliga), ökning efter rapport och även ökning på den tillfälliga toppen kring 275 ytterliggare senare. ...
Metro: visar högre estimat
Metro Q3 slår Analytikernas konsensus med hästlängder och Bolaget mötte verkligen med bravur förväntningarna på resultatet och omsättningen och man klarade det viktigaste: att visa lönsamhet med kostnadskontroll. Tidigare har man alltid präglats av ständiga problem på olika lokala marknader. Så fort det sett bättre ut på ett ställe har nya problem uppstått på ett annat. att släcka dessa bränder har tidigare dränerat mycket resurser ur företagets kassa . Det verkar också som att man har växlat upp en nivå då man har för avsikt att nå en ganska så aggresivt mål, för det första så anser man från och med nu generera ett positivt rörelseresultat på årsbasis. man avser dessutom att ha en 15% rörelsemarginal med en Dubbelsiffrig Ebit-marginal 2010 Vilket är en betydligt starkare prognos än analytikernas konsensus på 5% Ebit-marginal nästa år och 6,4% 2012 ...
Endomines: Eld i berget inom kort
Endomines är ett Svenskt/Finskt bolag med fyndigheter i Finland. Bolaget är uppdelat i tre. Moderbolaget - Endomines AB som i sin tur har två dotterbolag - Endomines Oy med guldreserver och Kalvinit Oy med Ilmenitreserver. Man har i ett första skede valt att satsa på guldproduktionen för att sedan med hjälp av kassaflöde kunna finansiera en uppstart av ilmenitbrytningen. Bolaget har även öppnat för köp av fler fyndigheter om sådana tillfällen skulle uppstå. ...
Skanska får fart på orderstocken igen?
Skanska är världens fjärde största byggföretag och verkar i Latinamerika, Afrika, Europa och USA. Endast 20 % av verksamheten ligger inom Sveriges gränser, de tunga marknaderna är USA och Storbritannien. Skanska profilerar sig som ett företag som arbetar för en hållbar utveckling och satsar i och med detta på att långsiktigt skapa ett hållbart ekonomiskt resultat genom att minska miljöpåverkan. Nyckeln till vinst ligger i orderingången, främst från tidigare nämnda USA, Storbritannien och Sverige som utgör runt 68 % av Skanskas totala intäkter. Redan nu kan vi se en ökande efterfrågan i byggsektorn. Första halvåret 2009 hade Skanska en orderingång på 61,7 miljarder kr som kan jämföras med samma period 2010 som var på 72,5 miljarder kr. Detta är en ökning med drygt 15 % och allt eftersom konjunkturen förväntas mogna, kan vi förutsätta att samma trend kommer att infinna sig en tid framöver. Skanskas omsättning år 2009 uppgick till 136 803 miljoner kr vilket var 5 % lägre än 2008. Omsättningen till 2010 kan prognostiseras till runt 125 000 miljoner. ...
Karo Bio: mycket av kostymen att fylla
Senaste händelser Den 16: februari meddelas att VD Per Olof Wallström bestämt sig för att lämna bolaget orsaken är att han vill ägna sig åt annan verksamhet. Den 11:e mars publicerar den renommerade tidningen New England Journal of Medicine (NEJM) en artikel om läkemedlet Eprotirome. Artikeln var benämd " Use of the Thyroid Hormone Analogue Eprotirome in Statin-Treated Dyslipidemia". Den 29: mars meddelas att Fredrik Lindgren blir utsedd till ny VD i Karo Bio. Fredrik Lindgren har tidigare varit vice VD på Active Biotech och senast VD på Biolin Scientific. ...
Biophausia: vänder till vinst
Biophausia är forskningsbolaget som för några år sen slog om till import för generika. Genom köp av 2 st läkemedelsportföljer från ASTRA ZENECA samt Medas parallellhandelsbolag Cross Pharma. Totalt spenderade man 770 Mkr och mer än hälften lånefinansierades. Detta var verksamheter med bra kassaflöde som skulle bilda en bas för fortsatt tillväxt, men man har haft endel otur de senaste året i och med omställningen av apoteksmarknaden, förhoppningsvis är det endast ett hack i resultatet. ...
Brio är vårt nya Doro
Brio har haft en lång resa och resan är inte slut. De senaste rapporterna har bit för bit visat att företaget är på rätt väg. De som har kommit under 2010 har visat att de är på rätt väg och Q1 och Q2 är dessutom de svagaste perioderna. Resultaten för Q3 och framförallt Q4 tror jag blir en munter läsning. Detta grundar inte jag på enskilda nyheter utan snarare flera positiva nyheter som är oberoende av varandra. Detta är min egen slutsats till varför jag har ökat i Brio under 2010. All min information kommer ifrån rapporterna eller Brios egen hemsida. Här är fundamentala skäl till att överväga en post i Brio. ...
Orc: vart är botten?
Orc har efter köpet av Neonet slagit ihop verksamheterna och lagt undan pengar för att täcka kostnader för sammanslagningen, så där bör inga negativa nyheter komma. Och det ser lugnt ut i informationsflödet inför rapporten. ABG SC sänker från köp till Behåll och SEB E rekommenderar att inte köpa inför rapporten, dock med köp på längre sikt. Men jag håller inte med dessa. Det är förvisso lätt att falla in i tanken att det är helrätt med Orc i den aktieyra som ändå varit, dock så har yran varit väldigt mycket i Sverige och inte alls lika mycket utomlands där ändå de stora pengarna finns, så visst finns tvivel. ...