Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Betting Promotion - Den nya tidens spelföretag

Dignitana: ett självklart köp!

Jag är långsiktig aktieägare i Dignitana och tycker inte det finns någon poäng i att kommentera varenda händelse i bolaget sedan jag för ett halvår sedan analyserade bolaget. Den senaste tiden har dock flera viktiga bitar fallit på plats. I denna analys kommer jag att argumentera för att Dignitana aktien ska upp över 450 kronor på lång sikt. Vi tar värderingen först. Så här resonerar jag. Varje år får 12 miljoner människor cancer. Av dessa gissar jag att hälften behöver cellgiftsbehandling och därmed är potentiella kunder till Dignitana. Varje person behöver, gissar jag, 10 behandlingar och varje behandling kostar 1000 kronor. Det ger en marknad som varje år är värd 60 miljarder (!) kronor årligen. I noteringsprospektet uppgav Dignitana att den globala marknaden var värd 10 miljarder kronor och att Dignitana skulle nå en marknadsandel om 5 procent inom fem år. Jag tycker det ser ut som om Dignitana underskattat marknadspotentialen, men det kan kvitta. ...

Entraction: En kursdubblare-till att börja med..

Venue Retail Group: En kommande guldklimp

2017-05-30 10:42 · alkal

Nokia: låg värdering

Det senaste marknadsandels tapet beror på de är så kallade “no-brands” telefoner som har tagit marknadsandelar, tapet är kanske inte på så stor bekostnad av de stora aktörerna. Det har snarare uppstått en ny marknad med nya konsumenter. Det mer allvarliga andels tapet är till de asiatiska aktörerna. Men i min mening är det helt naturligt att det kommer in fler aktörer på en växande marknaden. Fokus borde i stället flyttas från marknadsandelar till, sålda enheter, marginal och ASP. ...

2017-05-30 10:42 · leo-8

Peab: tappar mot toppen

Peab är de svenska byggbolagens lillebror med ca 12 000 anställda och har en omsättning på närmare 35 Mdr Kr. Verksamheten grundades 1959 av bröderna Mats och Erik Paulsson. Vid starten var företaget främst verksam inom renhållning och soptömning men med åren formades företaget mot Bygg- och anläggningssektorn. År 2003 delade man ut det tidigare avknoppade bolaget Brinova till aktieägarna, där man samlat företagets fastighetsbestånd. Peab är verksam inom tre huvudområden: Bygg (57 %), Anläggning (24 %) och industri (19 %). Företagets huvudsakliga geografiska område är Sverige. Peab är även verksam i Norge och Finland vilka tillsammans utgör cirka 15 % av omsättningen. ...

2017-05-30 10:42 · markr

Doro: strålande rapport dold av redovisningsregler

Doro kom med en stark rapport omsättning ökade med +52% och orderingången med+47% och resultatet före finansiella poster och skatt (EBIT) ökade med 89% till 13,2 Mkr. Räknar man i lokal valuta (främst €) blir alla ökningar ännu högre. P.g.a finansnettot försvann hela vinsten och sedan la man åter skatt så vinsten blev nästan lika stor som förut. Marknaden förstod inte den finansiella posten och aktien gick ner. Rapporten var egentligen strålande och Doro är klart köpvärd, men redovisningsreglerna är krångliga och ger en skev bild av Doro´s verkliga intjäning. Jag ger först resultatet rensat för den felaktiga bilden av terminssäkringen och den återförda skatten. Sedan försöker jag förklara hur resultatet av terminssäkringar fungerar. ...

Boliden: rekyl väntar

Boliden AB är ett ledande europeiskt metallföretag. Bolidens verksamhet är inriktad på de första stegen i förädlingskedjan som är prospektering, gruvbrytning och anrikning, smältning, raffinering samt återvinning. Återvinning av metaller, där Boliden är en av de ledande aktörerna i världen, är en växande del av verksamheten. Huvudmetallerna är zink och koppar. Andra metaller som Boliden framställer är bly, guld och silver. Verksamheten bedrivs i två affärsområden: Gruvor och Smältverk. Bolidens aktie är noterad på NASDAQ OMX Stockholm, men även på Toronto Stock Exchange. Boliden har ca. 4500 anställda. ...

2017-05-30 10:42 · toni

Jeeves: intressant läge

Jag tycker att affärssystemföretagets Jeeves aktie börjar se riktigt intressant ut. Nedan anges några skäl att titta lite närmare på aktien. Styrelseordförande i Jeeves Thomas Wernhoff har under perioden augusti till november 2010 köpt 63 000 aktier i Jeeves. Att ordförande ökar sitt aktieinnehav med 3,2 mkr är ett positivt signalvärde. Jeeves utgör också en klockren uppköpskandidat eftersom styrelse och ledning sitter på en stor andel av aktierna samtidigt som aktien haft en trist utveckling på börsen senaste året. Jeeves är också ett av Sveriges mest använda affärssystem vilket borde vara av intresse för en större spelare i branschen. ...

Kabe: Inledande av bevakning

Som bilden ovan visar köpte jag även en mindre post i Kabe i samband med rapporten (efter), kring 100 kr, då jag främst gillade värderingen och utsikterna för husvagns- husbilsmarknaden framöver samt bolagets historik. Jag skulle aldrig köpa en större post, %-uellt av portföljen, utan att läsa på först under längre tid, men jag finner att då man äger en liten del så ger det ofta större incitament att lära sig mer om bolaget i fråga. Och det hoppas jag att Kabe blir ett exempel på för min del. ...