Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Creative Antibiotics: Stark balansräkning medför köp på lång sikt

Kursutvecklingen har det senaste halvåret gått i sidled sedan Creative Antibiotics (CAS) den 20e augusti 2010 meddelade att utveckling av huvudsubstansen INP-341 avbrutits pga. låg biologisk effekt i humangodkända lösningsmedel. Borttagandet av INP-341 innebär att två av bolagets projekt, Svåra brännskador och Sexuellt överförbara infektioner, har avstannat tills en substans med likvärdig effekt har identifierats. Bolaget har även problem med Diarréprojektet där samarbetsföretaget Syngene uppmärksammat en naturlig motståndskraft mot diarrébakterier hos försöksdjur vilket medför svårigheter att undersöka substansens verkan. ...

SinterCast: Ett gjutet val för både aktieägare och motortillverkare

Det jag tror är oerhört viktigt att belysa med SinterCasts affärsmodell är att deras affärsmodell skiljer sig åt i jämförelse med traditionella affärsmodeller. SinterCast är ett licensföretag men har även en del i sin verksamhet som är av en mer av traditionell modell, nämligen den delen av intäkterna som kommer från installationer. För ökande installationsintäkterna leder även till ökande kostnader. Men det speciella med SinterCast, utöver att de har en mycket bra teknisk produkt, är däremot licensintäkterna, som inte genererar några kostnader av motsvarande karaktär då intäkterna ökar. Ju längre tiden går licensverksamheten vara den mer och mer dominerande intäktssidan och marginalerna kommer bli oerhört stora i förhållande till andra industriföretag. ...

2017-05-30 10:43 · kmto

Eniro: short squeeze?

Eniros historik senaste åren, både bolagsmässigt och aktiemässigt, behöver väl knappast diskuteras så mycket mer då det ältats till leda via diverse kanaler. Kort sammanfattat så handlar det om att Eniro håller på att transformeras “från offlineberoende till onlinemöjligheter”, som bolaget själva vill kalla det. I denna satsning så har det handlat om att bredda sitt tjänstutbud och förbättra kvaliteten på internet och mobilt. Detta har lyckats bra och internet har växt rejält senaste åren. Problemet är dock att nedgången inom papperkatalogerna har skett snabbare än beräknat (påverkat av finanskrisen till viss del givetvis). Eftersom Eniro sedan 2005, då man förvärvade norska Findexa för drygt 10 miljarder kr, varit hårt skuldsatt så har denna nedgång ansträngt bolagets lånevillkor och man har fått göra två nyemissioner (2009 & 2010) för att ta ner den räntebärande nettoskulden från 9,7 miljarder kr till 4,0 miljarder kr. ...

NSP: Den bortglömda kassakon

Nordic Service Partners Holding AB (NSP) är ett av Sveriges största restaurangföretag med inriktning på snabbservicerestauranger. Verksamheten omfattar ett 40-tal Burger King-restauranger i Sverige och Danmark vilket gör bolaget till Burger Kings största franchisetagare i Norden. Bolaget äger också varumärket och rättigheterna till varumärket Taco Bar som omfattar ett 20-tal franchiserestauranger i Sverige Nordic Service Partners, skulle jag vilja säga är ett av börsens bortglömda bolag. Bolaget har för några år sedan fått rekar. Här på redeye fick företaget till exempel rek som ”årets turn-aound-kandidat”, och det vid kursen 16 kr. Nu är kursen nere på 10! ...

2017-05-30 10:43 · f1l1p

Formpipe Software: rätt läge att köpa aktien

Nedan beskrivs positiva och negativa faktorer rörande den framtida utvecklingen i Formpipe Software. Trots ett mycket svagt 2010 känns aktien köpvärd på kursnivåer runt 14 kr. Den långsiktiga potentialen i Formpipe överväger vida de kortfristiga riskerna. Positiva faktorer Formpipe har vunnit 70 av 85 affärer inom offentlig sektor under 2010 vilket innebär en marknadsandel på 82 % baserat på affärsvolym. Bolaget har således försvarat sin marknadsposition väl under krisåret 2010. Flera analysinstitut spår ökade IT-investeringar för offentlig sektor under 2011. Dessutom är ECM-programvara ett prioriterat område. ...

Aerocrine : I väntans tider

Introduktion Aerocrine har en revolutionerande teknologi FENO (Fractional Exhaled Nitric Oxide) för bättre behandling av astma. Astmabesvär beror på en inflammation i luftvägarna, vilket behandlas med kortison. Det finns dock ingen möjlighet för läkaren att bedöma graden av inflammation för att på så sätt optimera dosen kortison. Läkaren gissar helt enkelt vilken dos som är den rätta, vilket kan leda till både för mycket och för lite kortison. Patienten får inte optimal behandling. ...

Ruric: ryssen kan komma

En av de anledningar till att jag pluggar ryska, är det faktum att Ryssland har monetära kapitalet(”pengar”) och Sverige har det humana kapitalet (tekniken)…vi ser detta iform av att Mr. Antonov vill köpa SAAB och vi ser det genom att ryssar köpt sig in i Spotify. En annan anledning är att man kan dra fördel av den i mitt tycke påhittade ”rysskräcken”. Det finns många sätt att dra fördel av denna. Ett sätt att dra fördel, är att på dessa nivåer köpa det svenska fastighetsbolaget Ruric(Russian Real Esate Company) verksamt i Rysslands västliga huvudstad, tillika Europas fjärde största stad, Sankt Petersburg. ...

Bahnhof: Vinstexplosion tack vare Portugal

Bahnhof fortsätter att imponera med sin organiska tillväxt. I bokslutskommunikén för 2010 så landade den på 27% för helåret. Bolaget har även under den andra halvan under 2010 börjat ta ett par viktiga steg för fortsatt tillväxt och lönsamhet. Man påbörjade en omorganisering där företagskunder läggs i ett bolag och privatkunder i ett annat. Man påbörjade även under det gångna året expansion ut i Europa och valde att påbörja sin första etablering i Portugal. Som val av just Portugal framhölls att situationen liknade den i Sverige för 10 år sedan där telemonopolen har luckrats upp, men det finns ännu ingen sammanhängande tanke om hur bredbandsutbyggnaden ska ta fart. En annan god anledning är att momsen är betydligt lägre(16%) jämfört med i Sverige(25%). Därför så har samtliga privatkunder flyttats över till bolaget i Portugal och innebär att för dem svenskar kunderna så blir skillnaden i momssats 9%. ...

Medivir: En vinnare även 2011

För ett år sedan skrev jag en analys om Medivir. När jag nu gör en uppdatering ser jag att det i stort sett går att kopiera vad jag skrev förra året. Jag vill verkligen betona att det är TMC-435 som är anledningen till köp. Om den misslyckas så kommer Medivir falla platt. 5. argument som motiverar köprekommendationen 1. I år 2011 har företaget tillsammans med sin samarbetspartner börjat göra fas-III prövningar med TMC-435 mot hepatit-C. För er som inte kan så mycket om läkemedelsutvecklingen är det sista fasen innan ett eventuellt godkännande. Risken har minskat i och med att man har fått ökad kunskap om läkemedlet både vad gäller effekt och säkerhet (…men är fortfarande stor). ...

WeSC: Tuff omvärld bromsar

Streetfashion tillverkaren WeSC (WeAretheSuperlativeConspiracy) grundades år 2000. Vid denna tidpunkt utgjordes målgruppen av unga killar och dåtidens streetwear utgjordes av diverse olika basplagg såsom kepsar och jeans. Nuförtiden finns inom streetwear ett större inslag av mode samtidigt som även tradionellt mode har fått ett större inslag av street. Idag består WeSCs målgrupp av både killar och tjejer. Det ska även nämnas att i skrivande stund bär jag själv en hoodie från WeSC, vilket också är mitt ända WeSC-plagg. WeSCs största framgångsfaktorer utgörs bland annat av, enligt bolaget självt, det starka varumärket samt WeSCs innovativa och effektiva markndasföringsmetod, där marknadsföring bland annat sker genom WeAktivister. WeAktivisterna kan utgöras av allt från en skejtare till en artist. WeSCs vision är: ...