Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Tretti fortsätter växa - Men den hårda konkurrensen påverkar lönsamheten

Nöjda kunder Tretti erbjuder vitvaror och andra hushållsnära produkter på nätet. Bolaget vill ha marknadens mest konkurrenskraftiga priser. Det uppnår man genom höga volymer och de låga kostnader man kan ha som e-handelsbolag. Till skillnad från fysiska butiker har de stora fördelar i form av lägre hyres- och personalkostnader. De senaste åren har det dessutom blivit allt vanligare att leveranser sker direkt från leverantörens fabrik vilket ytterligare sänker kostnaderna. I nuläget erbjuder man över 6000 produkter från mer än 100 välkända varumärken. Större volymer ger bättre inköpsvillkor och bolaget har en hög kostnadsmedvetenhet. Det är avgörande när man arbetar med små marginaler ...

Laquinimod - end of discussion!

-– " The top news or thing during the AAN meeting on Hawaii was the successful results from Laquinimod …" — -– " The MS-community seems to looking at Laquinimod as the next big thing in Multiple Sclerosis, because it has a different mode of action than current drugs and it appears to be safer as well" -– Chefredaktören för MedPage Today, John Glever och reportern Michael Smith på MedPage Today, summerar AAN sammankomsten på Hawaii. I denna summering lyfter man s p e c i f i k t fram Laquinimod som the top news during the AAN days at Hawaii … -– Megafon på hög volym => Ohh yes, very successful … Att MedPage News och dess medicinska journalister, lyfter fram specifikt laquinimod som toppnyheten under AAN mötet på Hawaii motiveras med följande dialog mellan de båda medicinska journalisterna: -– Michael Smith ställer följande följdfråga till chefredaktören John Glever: -– “So the results from Laquinimod study was successful then ? “ — Chefredaktören John Glever svarar helt sonika: -– “Ohhh yes very successful, really the MS-community seems to looking at Laquinimod as the next big thing in Multiple Sclerosis, because it has a different mode of action than current drugs and it appears to be safer as well”. -– Källa för ovan Webcast: http://twitter.com/#!/MedicalNews/statuses/60045600246341632 ...

SENSODETECT – Ett EKG för hjärnan!

Som bioteknikintresserad läkare har jag aldrig tidigare sett ett case på börsen med lika stor potential! SensoDetect har utvecklat en icke-invasiv metod som hjälpmedel vid diagnosticering av neurologisk eller psykiatrisk sjukdom, metoden har redan vunnit gehör inom den medicinska kåren genom gedigen forskning och kliniska implikationsmöjligheter. Nu står vi inför två hyperintressanta år, både aktiekursmässigt och på den medicinska arenan. Bolaget SensoDetects metod bygger på en är vidareutveckling av hjärnstamsaudiometri (ABR). Den första reaktion många icke-medicinare får när de hör talas om Sensodetect är att det låter alldeles för bra för att vara sant. Man kan dock konstatera att det finns bevis från flera oberoende håll att metoden fungerar. Vid en sökning i artikeldatabaserna kan jag de senaste 20 åren finna ett antal artiklar som beskriver hur man med vanlig ABR har hittat specifika mätmönster för bl a ADHD, schizofreni, demens och Parkinsons sjukdom. Dessa fynd har dock inte varit tillräckligt specifika för att metoden ska ha utvecklats och spridit sig. Nu har Sensodetect kommit med sin högupplösta SD-BERA som har bevisat hög sensitivitiet och specificitet! Sensodetects patentbibliotek är starkt och inkluderar ”alla sjukdomar i hjärnstammen som kan mätas med ljud”. Att kopiera tekniken är dessutom svårt eftersom man redan har en datorbas med ca 1000 avbildade hjärnor och en specifikt framtagen datoralgoritm som sköter analysen. I nuläget finns det stöd för att metoden fungerar som ett ”objektivt diagnosstöd” för ADHD, schizofreni, Aspergers sjukdom (autism), bipolaritet (mano-depressiv sjukdom) och faktiskt även IBS (Irritabel tarm). Eftersom behovet av diagnosstöd i psykiatrin är så enorm används redan bolagets metod i mindre skala. Antalet beställda mätningar växer stadigt, men för att läkare (psykiatriker) ska använda sig av en metod eller behandling krävs att det finns ”evidens och beprövad erfarenhet”. I nuläget är evidensen inte tillräckligt hög eftersom det finns för få publicerade artiklar, men detta kommer att förändras redan i vår! ...

TRETTI...Ökande tillväxt

TRETTI är bolaget som för bara 4 år sedan av många dömdes ut som ett misslyckande med ett omöjligt koncept. Det gick då ut på att sälja vitvaror under inköpspris, vilket ju naturligtvis inte låter som den mest lyckade strategin. Idag ser det annorlunda ut. Verksamheten har sedan start sakta med säkert utökats och vinst genererats men tackades av aktieägarna under lång tid med straffnedgångar trots allt bättre resultat. Efter kraschen -08 - 09 hade dock den negativa skaran investerare tvättats ur och en mer verklighetsanknuten skara köpt på sig aktier. I takt med att bolaget levererade bra rapporter steg aktiekursen från området runt 15:- till som mest omkring 85:- i början av -10. Sedan dess har det varit dystra toner aktiekursmässigt och kursen har nästan halverats. Varför? ...

Enquest: ambitiös tillväxtprognos

EnQuest är ett gas- och oljebolag med fokus på Nordsjöregionen, närmare bestämt den brittiska kontinentalsockeln. Bolaget är listat på London Stock Exchange sedan 6 april 2010 och bolaget är även noterat på Mid cap listan OMX Nordic Stockholm. VD har som prognos att bolaget skall klara en årlig ökning av oljeproduktionen på inte mindre än 30%. Under 2008 producerade EnQuest 10.150 oljefat/dag, 2009 var produktionen 13.620 oljefat/dag. Enquest står på en solid ekonomisk bas med god tillgång till outnyttjade krediter. Bolaget har också ca 1,7 miljarder fat olja i bevisade reserver. Detta är en bra grund och ger stöd för den ambitiösa tillväxtprognosen. Bolaget är inne i ett expansivt skede och har god potential att bli en större aktör inom Nordsjöregionen. ...

LifeAssays: Ny VD, styrelse och största ägare

För jag skulle fortfarande säga att bolaget har en konkurrenskraftig och eftersökt produkt med stor potential, att de ligger helt rätt i tid och applikation och att de står på tröskeln till ett brett genombrott. Men varför har det då inte gått bättre än vad det gjort? och varför skulle det gå bättre framöver än vad det gjort hittills? Svaret på frågan varför det skulle gå bättre framöver än vad det gjort hittills, skulle jag säga man får genom att titta på vilka det är som nu klivit in och styr bolaget, ställa sig frågan varför de gjort det? och titta på den marknadsplan som den nya ledningen nu ritar upp för bolaget. ...

Doro rapportkommentar: PE-tal med skatt

Fjärde kvartalets omsättning ökade ”bara” med 22% jämfört med förgående år (+52% för tredje kvartalet) och orderstocken ökade bara med 6% (+47% för tredje kvartalet). (En förklaring kan vara att fjärde kvartalet i fjol var väldigt starkt.) Resultatet före finansiella poster och skatt (EBIT) ökade 37,5 % (89% för tredje kvartalet )till 13,2 Mkr. I och med att det i tredje kvartalet togs förluster på valutasäkringar så borde 4.e kvartalet vara ca 10 milj kr bättre utan dessa då inköpen blir billigare för att man då räknar inköpen med en lägre valutakurs. Så jag var inte imponerad av 4.e kvartaltet och sålde. Då tänkte jag inte ta mig tid att skriva någon rapportkommentar. ...

Enjoy Group: Miljardmarknad hägrar

Allmänt om bolaget Enjoy är ett bolag som utvecklar och säljer patenterade kylskåpsinredningar och hyllsystem som främst placeras i matvarubutiker, men även på bensinmackar, restauranger m.m. Bolagets affärsidé är att genom egenutvecklade och patenterade lösningar erbjuda kunder smarta lösningar för effektiv påfyllning av varor och därigenom sänka kundens personalkostnader, minimera svinn, samt öka impulsköp. Bolagets produkter riktar sig mot detaljhandeln och då främst handel med livsmedel. Produkter RotoShelf Rotoshelf är ett av Enjoy patenterat hyllinredningssystem för kommersiella kylskåp. När man ska fylla på ett kylskåp med nya drycker vill man förstås att de äldre kalla dryckerna ska stå längst fram på hyllan. Därför är man tvungen att först tömma kylskåpet för att därefter plocka in nya flaskor innan man slutligen kan ställa tillbaka de kalla flaskorna längst fram. Detta är en tidskrävande procedur som går mycket snabbare med RotoShelf. Detta system gör att man kan snurra hyllorna inne i kylskåpet så att man enkelt kan fylla på med nya flaskor bakifrån. Eftersom hyllorna lutar svagt framåt är de även automatiskt frontade vilket lockar till fler impulsköp. Enjoy har gjort ett test som visar att det krävs 27 minuter för att fylla på läsk i en halvtom 90 cm bred kyl med fasta hyllor. I en kyl med RotoShelf tar samma procedur 7 minuter. Eftersom tid är pengar finns här mycket pengar att spara. ...

Archelon Mineral: sälj och byt till Kopparberg Mineral

Värdet av Archelon o Kopparbergs Minerals andel i NIO(Nordic Iron Ore) i dagsläget. Det finns 73 milj aktier i Archelon Kassan är ca 10 milj Övriga projekt värda ca 5 milj Teckningsoptionens värde har jag satt till 5 milj Börskurs: 0,77 öre Detta ger 73x0,77= 56,2 milj 56,2-15-5 =36,2 milj vilket är marknadens nuvarande värde på 21,5% i NIO Alltså värderas NIO i dagsläget via Archelon till 43,5/0,215=168 miljoner Kopparbergs Mineral ...

2017-05-30 10:44 · tomed

Axfood: Tuffar på åt rätt håll, men inte utan problem

Axfoods årsredovisning damp ner i brevlådan igår, så jag har tagit mig tid att läsa igenom den lite. Gillar att läsa pappersvarianterna och har ingen stress med mina affärer så jag kan vänta tills de kommer :-) Detta är ju en aktie som väl inte direkt får pulsen att öka, men den ser till att hjärtat slår konstant. Genomgripande tycker jag väl att företaget är på väg åt rätt håll, man växer sakta men säkert. Dock har man en del problem också, men det ser jag mer som förbättringsmöjligheter. ...