Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Xtranet - Turnarounden som Marknaden har Missat

Har fått en drös med mail angående Xtranet så valt att sammanfatta min syn på bolaget i en kortanalys. Vid djupare analys och/eller frågor vänligen kontakt mig på aktiemalle1@gmail.com Man bör ha i åtanke att Xtranet är ett litet bolag som således har högre risk. Se bolaget som en krydda i portföljen med en extremt attraktiv risk/reward. Personligen äger jag 1 % utav aktierna i bolaget och har väldigt svårt att se en kurs under 3kr under första halvåret 2016. ...

Timing i gruvan.

Kallakgruvan skulle vid dagens pressade priser omsätta 3 mrd SEK vid produktion av 4 milj ton pellets. Knappt hälften av detta belopp är operating expenditure, OPEX. Hävstången för omsättningen består av tre delar: 1. En prisökning på produkten. 2. Ett ökat uttag ger en lägre opex/ton då den investerade anläggningen utnyttjas effektivare. 3. Dollarkursens utveckling mot SEK. Järnet är i n t e lika prispressat i SEK som i USD. ...

KaroBio minskar risken

Sammanfattning: Min syn på värdet är oförändrat men jag anser att risken är lägre idag och att den sjunker för varje steg företaget tar i rätt riktning. Jag uppskattar värdet på KaroBio till 100-240(5-12) kr/aktie baserat på kända fakta. Det är samma värde som vid tidigare analys (http://www.redeye.se/aktiebloggen/karo-bio/varfor-ska-man-investera-i-karo-bio) gjord av mig o kollega men samtliga händelser därefter har bara bekräftat företagets omvandling och därmed minskat risken i aktien. Den utveckling som styrelsen tidigare har talat om sker nu framför våra ögon i en rasande takt och KaroBio är tydliga med att omstruktureringen skall ha kommit mycket långt innan årsskiftet.Min tidigare uppskattning på ett aktuellt nuvärde 100-240 kr kvarstår trots genomförd nyemission. ...

Smarteq

- Låg värdering - Hög tillväxt (57,9% % 2014) - Mycket fin balansräkning - Stora Kunder - Bra Marginaler Smarteq utvecklar och levererar antenner och antennsystem för trådlös kommunikation till och från fordon, mellan utrustningar och maskiner, M2M, samt för trådlös överföring av tal och data. Verksamheten är fokuserad på utveckling och försäljning av antennprodukter för OEM- och eftermarknaden. Smarteq har ett nätverk av distributörer i över 50 länder. Smarteq. ...

2017-05-30 10:48 · c-o

Tydlig väg för gruvtillstånd i Kallak

Kallak Norths järnmalm ligger i en sameby där en av fyra transportleder som används när renen går från vinter- till sommarbete går över Kallak Norths område. Det område som man sökt bearbetningskoncession för. Samebyn hävdar att om de andra sydligare transportlederna används i ökad utsträckning kommer det att finnas merarbete eftersom deras renar kan komma att blandas med grannbyns renar. Här kan du se kartan över samebyns transportvägar för renarna: ...

Bearbetningstillstånd och partner, värdeskapande i flera steg för miljardprojektet Kallak.

Bolag Beowulf Mining En gruva har ett antal faktorer som påverkar dess lönsamhet: Efterfrågan på varan, metallsort, metallhalt, utbyte, malmens renhet, malmkroppens form och tillgängligheten för de bästa bitarna av densamma och transportsätt samt avstånd till hamn och, slutligen, kund/smältverket. Stabilitet över tid påverkar priset för risknivån. Allt detta kokar ner till en operating expenditure (opex) och en capital expenditure (capex) och en antagen tid till betald skuld. Beowulf går förbi kreditmarknaden och finansierar projektet i form av ”equity” så att en större aktör betalar kapitalutgifterna med det pris det kräver som andel av projektet. ...

Köp Cherry inför 2016

I Q1 rapporten kunde man läsa att Cherry hade en omsättning för online delen på 60 MSEK med en tillväxt på 49%. För helåret borde omsättningen landa på runt 260 MSEK vilket också är Redeyes prognos. Det nyligen uppköpta Almor hade en omsättning 2014 på 11,1M Euro och på de fem första månaderna en omsättning på 5.9M Euro. Med ett något bättre andra halvår bör omsättningen landa på drygt 15M Euro vilket tillsammans med gamla Cherry ger en omsättning på ca 400 MSEK. ...

En glömd pärla med oerhörd uppsida - Shelton Petroleum

Jag har länge varit aktieägare i Shelton och hängt med på resan genom all volatilitet under de senaste åren. Värdet på Shelton Petroleum ligger just nu på cirka 150 miljoner SEK, en enligt mig orimlig värdering. Under förra veckan pratade jag med Sheltons VD för att få lite bekräftelse i de tankar jag går i. Här är mina ”50 cents”.. Just nu så äger vi aktier i Petrogrand för cirka 50 miljoner SEK. Detta är 1/3 av det nuvarande bolagsvärdet! Vi hade intäkter på nära 113 MSEK under 2014 Petrogrand har fått en ny ledning vilket gör det möjligt för oss att återuppta diskussioner med bolaget och lösa de gamla knutar det finns mellan bolagen. Bolaget är helt fritt från räntebärande skulder vilket är väldigt sällsynt! Rustamovskoyefältet i Ryssland har en potential på cirka 5000 fat/dag, idag ligger vi på 500/fat dag. När nya borrningar sker på fältet så kan vi snabba ökningar i produktionsnivån. Dock så kräver detta finansiering och efter mitt samtal med Robert har jag förstått att han och styrelsen inte är intresserade av att späda ut aktiepriset via nyemission på dagens nivåer. ...

LKABs efterträdare i Svensk gruvnäring.

Bolaget som äger rätten till tillgången heter tramsigt nog Beowulf Mining. Bara namnet gjorde att jag själv dröjde flera år med att ta detta bolag seriöst. Men ett intressant politiskt spel har nyligen förevarit som gjorde att jag läste in mig på caset: EKONOMI Låt mig här ta distans från Pajalaprojektet: 1. Kallak projektet är d u b b e l t så stort som Pajalamalmen. 2. Pajalaprojektet var tre (3) o l i k a gruvor med tre startkostnader, Kallak är e n (1) gruva på en plats. ...

Rejäl uppsida i Active Biotech

Laquinimod kan ta 40-50 procent av världsmarknaden när läkemedlet är marknadsmässigt. Världsmarknaden för MS-läkemedel kommer inom några år att uppgå till 300 miljarder kronor, enligt en konsensusupfattning blad analytiker. Actives andel av laquinimod är 20 procent. Antal aktier i Active Biotech: 89 908 298 stycken. Det innebär bruttointäkter på drygt 33 kronor per aktie, om scenariot realiseras. Nu kostar det en hel del att forska, utveckla och marknadsföra laquinimod. Säg att kostnaderna uppgår till en tredjedel av bruttointäkterna. Då hamnar nettovinsten per aktie på cirka 22 kronor. Om kostnaderna sätts högre, exempelvis till hälften av bruttovinsten, kommer nettovinsten att landa på 16,50 kronor. Ett försiktigt p/e-tal på 15 skulle ge en riktkurs i intervallet: 247- 330 kronor. ...

2017-05-30 10:48 · yxan