Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Paradox Interactive - årets notering?

Paradox Interactive Paradox grundades 1998 och sedan dess varit en ledande global utgivare av PC-baserade strategispel. Bolaget har sitt säte i Stockholm och utvecklar egna spel inom främst strategi- och rollspel för PC och konsol, men förlägger också spel åt andra utvecklare. Bolaget är väl känt för sin spelkatalog och har en särskilt stark internationell närvaro, främst i USA och Europa. Paradox utgör en viktig del av det framgångsrika svenska spelundret som skördat stora internationella framgångar under senare år. ...

Funderar du på att teckna aktier i Funded By Me? Här är ett intressant alternativ!

Arantus AB är ett privat bolag så bara ”kvalificerade investerare” kan erbjudas att teckna aktier. Memorandum och teckningssedel kommer måndag 16 maj kl 13 mailas till alla som är registrerade i Trader Invests Private Placement Register (PPR) och inga andra. Vill du mer information, memorandum mm men inte är med i PPR så måste du registrera dig där senast 16 maj kl 13 - enklast via denna länk för registrering: http://www.traderinvest.se/index.php/investeringserbjudanden/anmal-dig ...

IMINT

DRÖMMEN Att lyckas ta fram en produkt som efterfrågas av smartphonetillverkarna är många bolags dröm, av den enkla anledningen att marknaden är enorm! Drömmen hos investerarna att hitta ett sådant bolag lika stor: Drömmen om ett nytt Fingerprint! Detta är dock lättare sagt än gjort, och frågan är om något svenskt bolag lyckas göra om Fingerprints magiska resa de närmsta 10-20 åren? Jag är tveksam. Det räcker dock att göra halva Fingerprints resa, eller även en tiondel, för att lyckas väl. Och någonstans här dyker IMINT upp. ...

2017-05-30 10:49 · erkan

Bra läge för ingång

MALMEN ÄR DÄR Beowulf har under 6-7 år borrat upp och visat med internationell JORC-standard att malmen ligger där. Man har borrat upp Kallak North och skall nu fortsätta arbetet med den större Kallak South. Är malmen färdigborrad 150 Mt + 250 Mt? Vad ger områdena i direkt anslutning till platsen? Bolaget har använt siffran 600 miljoner ton i det lokala samrådet. För den som vill blicka bortom 40 årsproduktion (10 M t / år) kan det vara av intresse att noggrant studera kartan för det angivna riksintresset för mineralnäringen på plats. Sannolikt fortsätter mineraliseringen under vattnet söderut. ...

RhoVac: Ett nytt och mycket spännande litet läkemedelsbolag

Nedan följer ytterligare analys av RhoVac (var klar med min när Dantes journey publicerade sin och har därför tvekat på att lägga upp den då vi har kommit till ungefär samma slutsats, men bolaget är dock så pass spännande att de är värda dubbla analyser…och det lär komma fler) Om RhoVac i korthet RhoVac AB är ett bioteknikbolag som bedriver forskning och utveckling av immunterapeutiska läkemedel. Bolagets huvudfokus är utveckling av ett terapeutiskt cancervaccin med potential att förhindra eller begränsa metastasering vid cancer. Bolaget grundades 2007 och deras första läkemedelskandidat, RV001, befinner sig nu i slutfasen av preklinik, där en klinisk fas I/IIa-studie mot lungcancer är beräknad att inledas under senare delen av 2016. För att finansiera den kliniska fas I/IIa-studien, som enligt plan skall utföras på patienter med lungcancer, så genomfördes precis en nyemission om 20 miljoner och i samband med detta så noterades också bolaget på Aktietorget den 9 mars. ...

Beowulf - Liten tuva välter stort lass.

Domen i Norra Kärr väckte oro av två slag: 1. Att hela ansökningsprocessen för bearbetningskoncession skulle ha med också anläggningen och de verksamheter dessa hade i koncessionsansökan. 2. Att det fanns rent juridiska frågor som kunde anses nya och som inte var förutsedda i de ärenden som inlämnats före denna dom. När nu SGU offentliggjort hela ansökan har vi en helt ny möjlighet att bedöma relevansen för Kallak av domen i Norra Kärr. Jag skall försöka besvara om bolagets ansökan om bearbetningskoncession har med alla de handlingar som beskriver miljökonsekvenserna av den verksamhet som gruvan utgör, s a m t anläggningar nödvändiga för gruvans drift? Tar ansökan också hänsyn till Natura 2000 området 8 km bort? . D v s, kan själva den faktiskt utförda ansökan om bearbetningskoncession för Kallak själv ta bort den osäkerhet som domen i Norra Kärr orsakade. Låt oss granska varje miljöfaktor, en efter en. ...

Robert Friman – För den observante guldvaskaren

Tonvikten i den här analysen kommer att ligga på Robert Frimans (Frimans) fundamentala bit. Det som fångat mitt intresse gällande Friman är just att man har en relativt stor omsättning i förhållande till sitt pris. Vid kurs om 0,36 värderas Friman till Price-to-Sales om 0,50 – med andra ord har marknaden ännu inte riktigt uppmärksammat Friman eller så tror marknaden helt enkelt inte att Friman kan få omsättningen att bli till något på resultatraden – förvisso har marknaden tagit till sig det hela mer nu än när jag skrev ett blogginlägg om Frimans årskommuniké. ...

2017-05-30 10:49 · senna

PHARMACOLOG AB Analyse

#‎PHARMACOLOG‬ AB Analyse på svensk/dansk/engelsk PM i mandags om avtale på et sygehus i Lille, Frankrike! Verksamhet och produkt: Feldoseringar vid cancerbehandlingar med intravenösa läkemedel orsakar stort lidande, dödsfall och höga kostnader för samhället. Pharmacologs DrugLog är den första kommersiella produkten som säkerställer att patienten får rätt läkemedel och med rätt dos. Jag tycker att detta verkar vara en synnerligen relevant produkt. Flera patent finns. Kunder kan vara både apotek och sjukhus vilket ger en stor potentiell marknad. ...

Fingerprint Cards – A star for the early adopters, hur viktig blir marknadsandelen?

Syftet med den här analysen är att skapa en uppfattning om innebörden av marknadsandel och hur stor den måste vara för att motivera olika kurser från dagens ungefär om 500 SEK till Johan Carlströms 4000 SEK, vi slänger även in två bubblare om 200 SEK och 40 SEK också så att vi får lite perspektiv på hur liten marknadsandel som krävs för Per Lindbergs (ABG) två scenarier. Till min hjälp för att beskriva marknadens utveckling kommer jag att använda två förklaringsmodeller som kallas Product Life Circle Curve (PLC-curve) och BCG-matrisen. Genom dessa modeller kommer jag att beskriva FPC:s nuvarande ställning i dagens läge för marknaden – så klart är denna uppfattning subjektiv men jag finner dock god grund till att tro på den. Värdet i att göra den här analysen är att diskussioner om marknadsandelens betydelse för aktiekursen får ett nytt perspektiv, inte minst kan det vara bra att ha med sig nära det rapporteras om konkurrenter som får sina sensorer implementerade… dagsläget i FPC är något vanskligt då kursen ännu inte kan anses ha konsoliderat och varje nyhet får därför genomslag. ...

Fingerprint Cards - Det billiga ”Kina-alternativet” som äter upp marknaden!

När en kurs har halverats på två månaders sikt infinner sig lätt tvivel om hur läget egentligen är. Qualcomm (QC) och Synaptics är de två stora konkurrenterna. Om man tittar på de teknologiska aspekterna finns det de som jag tror kan förklara situationen bättre än vad jag gör om t.ex. hur kapacitans i elektriska kretsar fungerar, att universum funnits i längre tid än vad det tar att testa alla kombinationer av siffror som krävs för att algoritmen ska låsa upp etc, etc. Istället står det fundamentala i fokus. Jag avser därför att jämföra FPC:s värdering mot de två huvudkonkurrenterna QC och Synaptics. Helt jämförbara kanske de inte är då de båda tillverkar andra saker utöver fingerprint-sensorer, men ska de ständigt målas upp som hotet som när som helst tar över så borde väl FPC ha likvärdig värdering när FPC just nu är steget före? Hur ser det ut? ...