Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Början på slutet?

Den senaste tiden har diskussionerna kring Beowulf framförallt handlat om hur länsstyrelsen (LST) kommer att yttra sig i frågan. Efter återremissein från bergsstaten (BS) spekulerades det vilt från att LST helt enkelt skulle säga nej till att de skulle vända på kappan och rekommendera att koncessionen godkänns. BS gav LST fram till den 28de att komma med ett ställningstagande men LST verkade relativt nedstämda. “Vi vet fortfarande inte vad vi skall göra” kommenterade länsråd Antti i samband med återremissen. Sedan dess har bergsmästaren Åsa Persson medverkat i flera intervjuer (alternativt en intervju uppstyckad i flera delar) där hon om och om igen uttryckt sin vilja att få fart på ärendet. ...

Resurs Holding

Hej gott folk, Jag har funderat lite kring Resurs Holding och tycker personligen att aktien är relativt underanalyserad, underskattad och bortglömd. Tillväxten plus en fin direktavkastning gör att det ser aptitligt ut. Frågan är om det kostar mer än det smakar. Sett till p/e känns Resurs billigt om man jämför storbankerna. Däremot är det svårt att dra paralleller då Resurs faller under begreppet nisch-bank. Jag jobbar förnärvarande på e-handel inom Xxl. Varenda cykel som säljs inom Sverige är försäkrade med solidförsäkringar dvs Resurs. I takt med att cykelförsäljningen ökar, vilket den gör explosionsartat bör även solid försäkringar växa enormt och bidra till Resurs kursresa. ...

FrontOffice Nordic AB - Framgången fortsätter i det dolda!

FrontOffice har räddat över 130 bolag och har 65 % framgångsrika rekonstruktioner jämfört med branschsnittet 18 % (uppg. från november 2016) sedan start och har tillsammans med miljardären Peter Gyllenhammar startat ett investmentbolag, Reficere Kapital AB. Under hösten la Reficere Kapital ett bud på Stampen-koncernen som tyvärr avvisades. Än har inga fler affärer offentliggjorts men det arbetas med största sannolikhet med fler case. Man bör ha i åtanke att tillvägagångssätt skiljer sig åt vid affärer i 100-tals Mkr-klassen görs kontra investeringar i +1 Mkr-klassen. FrontOffice äger 29,9 % av Abelco, vilket ombildats till ett investmentbolag och åternoteras inom kort. I FrontOffice finns ett starkt human- och socialt kapital, ett tydligt track record, kapitaltillgång, möjlighet till aktieägarspridning vid IPO/pre-IPO samt en stor tillväxtmöjlighet genom uppköp & organisk tillväxt. Policyn är att dela ut 50 % av den årliga vinsten och det kan ske i likvida medel eller aktier. I Q3 kunde vi se att rekonstruktionsarbeten gör att bolaget går med vinst, visserligen en blygsam sådan men det bär företaget. Det öppnar upp för potentialen de investeringar FrontOffice gör och med multipel när de bolagen i sin tur genomför investeringar (Abelco har redan gjort tre investeringar). ...

Smart Eye - dags att spänna fast sig

Så varför är 2017 ett bra år att exponera sig mot självkörande bilar och Smart Eye? - I år startar serietillverkning av självkörande Premium-bilar (exv. Audi A8) och det är redan känt att SmartEye har tagit två design wins inom segmentet, dock är det inte officiellt för vilka biltillverkare/OEMs. Detta kommer offentliggöras under 2017. - Under 2017 sker även upphandlingarna för eye-tracking för det stora mellanklassegmentet (exv. Volkswagen Passat) som bedöms serietillverkas år 2020 (upphandlingar sker vanligtvis 36 månader innan produktion). ...

Beowulf Mining - Efter yttrandet

Jag kommer här att presentera, diskutera och analysera den senaste tidens händelser. På dagordningen står följande ämnen: 1. Länsstyrelsens (i texten benämnt LST) yttrande. 2. Bergsstatens (i texten benämnt BS) kommentarer. 3. Bolagets (i texten benömnt BEO) kommentarer. 4. Kursens utveckling. 5. Slutsatser. 1. Länsstyrelsens yttrande. Vi blev nog alla förvånade när vi på morgonen 1/2 kunde se att en ny händelse diarieförts i LST diarium. Med en hel månad kvar till deras deadline var det inte många som förväntade sig att yttrandet skulle komma redan då. Emellertid slutade inte förvåningen där. Förutom tidsaspekten var deras budskap något som hade diskuterats som “ett sista halmstrå” men som knappast förväntades ligga till grund för deras yttrande. ...

Shortcut Media - Lönsam tillväxtmaskin

Shortcut Media består av: Shortcut Media AB – Koncernmoder; ansvarar för finansiering, avtal, koncernledning samt administration. Bond Street Film Stockholm AB – Produktion av reklam- och high-end företagsfilm, trailers, promos, samt filmrelaterad digital produktion. Shortcut Media Post AB – Efterbearbetning av TV, reklam-, företags- och myndighetsfilm samt bio. Shortcut Media Film AB – Produktion av beställningsfilm till företag, byråer, myndigheter, m m. Shortcut Media Graphics AB – Produktion av animerad film, rörlig företagsgrafik samt TV-grafik. Good Motion - Produktion av 3d-animation och visuella effekter. Både 3d-animationen och visuella effekterna tillhör high-end segmentet. Good Motion är därmed gruppens premiumvarumärke inom dessa områden. Oddway – Senaste förvärvet och Shortcut Medias steg utanför Stockholmsområdet Sammanfattning från memorandum och presentationer samt PM varför Shortcut Media är intressant: ...

Taurus Energy efter veckans godkännande - det är nu det händer!

Ni som tog del av min första analys i höstas och som följer min blogg löpande förstår hur viktig den nyhet är som presenterades i veckan, dvs att Taurus har fått fullständigt GRAS godkännande. Länk till pressmeddelandet: http://taurusenergy.eu/content/uploads/2017/01/taurus-energy-positivt-utlatande-dg-gras.pdf Jag som följt Taurus länge tror inte marknaden förstår hur pass viktig denna nyhet är. Jag har även stor respekt och förståelse för att inte alla vågar köpa med tanke på tidigare rallyn och nedgångar som historiskt skett genom åren. Här har bolaget lite att bevisa och jag är övertygad om att man denna gång kommer lyckas då fundamenta inte går att blunda för. Risknivån i aktien har även sänkts markant i och med veckans godkännande, ett besked som var direkt livsviktigt för Taurus. Taurus samarbetspartner Lallemand var för övrigt snabba att skicka ut ett uppdaterat produktblad på sin hemsida: http://www.lallemandbds.com/wp-content/uploads/2015/06/Xyloferm-product-sheet-2017-01-30.pdf Taurus jäst Xyloferm är nu alltså enligt uppgift den första jäst som fått detta godkännande. Dvs att den är godkänd att användas som komponent i djurfoder (viktig biprodukt i etanolprocessen). Än mer imponerande är det att enligt pressmeddelandet så innehöll djurfoder med Taurus jäst än mer protein/näring jämfört med vanlig jäst! Expertpanelens godkännande är en stor nyhet inom branschen i USA i veckan vilket uppmärksammas i bland annat följande artiklar: http://www.ethanolproducer.com/articles/14114/taurus-energy-favorable-opinion-over-xyloferm-distillers-grains https://mnbiofuels.org/media-mba/blog/item/1764-thumbs-up-for-distillers-grains-produced-using-taurus-energy-s-xyloferm Taurus har i dessa regulatoriska ansökningar använt sig av absolut bästa kompetens i Doktor David Glass som rankas som en av de bästa inom området. Hans upplägg här är genialiskt att först skicka in ansökan till FDA som nu ligger och inväntar behandling och under väntetiden parallellt ordna med detta GRAS godkännande. Nu har ju de överbelastade FDA avdelningen fått all data och dokumentation serverat till sig på silverfat. Det framgår av Taurus årsredovisning att den externa expertpanelen och FDA:s granskare jobbar utefter samma riktlinjer och premisser vilket ökar Taurus chanser att få ett godkännande från FDA. Kanske att FDA medvetet har inväntat detta och kommer med sitt utlåtande i närtid? Slutligen ska även AAFCO ge sitt godkännande på ett av sina möten som hålls 2 ggr/år men det ser jag mer som en ren formalitet då de allt som oftast följer FDA:s beslut. Ser vi till händelser/triggers i närtid så har vi den stora NEC konferensen som hålls i USA 20-22 Feb. Enligt deltagarlistan så kommer Taurus VD vara på plats tillsammans med försäljningschefen. Länk till deltagarlistan: http://nationalethanolconference.com/wp-content/uploads/2017/01/NEC17_Roster_1.2.17.pdf. Än mer intressant att även ledningen för Taurus samarbetspartner Lallemand, Quad och Syngenta kommer närvara på samma event, som upplagt för förhandlingar och avtal (?). Betänk att Quad hjälpt Taurus med GRAS studien, varför skulle de göra detta om målsättningen inte var avtal? Jag tycker det ser oerhört lovande ut med veckans godkännande klart. Taurus sticker dessutom nu på allvar ut som en potentiell uppköpskandidat. Lallemand har gjort det tidigare med Mascoma och är kapabla att göra det igen. Tror knappast de är beredda att dela framtida intäkter 50/50 med Taurus som dealen är idag, nej uppköp har jag sagt från den dagen man ingick avtal med Lallemand och det står jag fast vid. Taurus tid är här och det är nu det händer. ...

Varför det kan vara värt att titta närmare på Cyxone

Kort om bolaget Cyxone är ett relativt nynoterat medtech-bolag med substansen T20K i sin portfölj. T20K är ett naturligt växtprotein, vilket bolaget utvecklar mot läkemedelsform att behandla MS och MS-relaterade sjukdomar. Sedan noteringen har flertalet tester genomförts, däribland toxicitetsprovning som visat på ett bättre utfall än bolaget förväntat sig.[1] Bolagets mål är att redan med början från Fas 1 teckna samarbetsavtal med extern part för vidareutveckling av substansen.[2] Tidigare har Fas 1 prognosticerats komma igång under 2018, men i och med senare utfall av potentialen i T20K har prognosen för Fas 1 kunnat tidigareläggas att vid ett lämpligt operativt utfall istället kunna igångsättas under hösten 2017.[3] I skrivande stund pågår tester i mus, vars resultat bör kunna vara en trigger i närtid.[4] ...

Den korrekta analysen

Då jag är osäker på huruvida allmänheten faktiskt känner till vad Beowulf Mining gör och dess situation kommer analysen ha följande uppbyggnad: Bakgrund Ärendet Kallak Riksintressen Värdering och slutsats Vidare diskussion *Jag använder mig genomgående av lägsta möjliga siffror och estimat* 1. Bakgrund Beowulf Mining arbeterar med prospektering och utvinning av råvaror. Företaget är noterat både på AT i Sverige men också på Londonbörsen, varför ägandet är fördelat mellan de två olika länderna. I vintras genomförde företaget en strategisk riktad emission till svenska investerare vilket gjorde att Beowulf numera ägs till >51% av svenska investerare. ...

Pharmacolog Druglog® En enkel lösning på ett svårt problem

Analysen går även att ladda ner som pdf från http://pharmacolog.patronum.se/Pharmacolog.pdf