Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

När börsen rasar

Sitter och jobbar lite hemifrån idag. Och man får sannerligen hålla i sig i köksbordet när man kollar aktiekurserna. Herregud. Det var riktigt länge sedan det skakade som det gör nu. Som vanligt kan man se saken på två sätt. Är glaset halvtomt eller halvfullet. Snabbar ras har ju historiskt sett visat sig vara utmärkta köplägen (om det inte faller vidare förstås:). Pollen om börsen vart börsen kommer att ta vägen på redeye.se är rätt kul att följa. För två dagar sedan var det väl mindre än tio procent av de svarande som trodde “att detta var en början på en rejäl nedgång”. Nu är den siffran snabbt uppe i 25 procent. Det kanske klockrenaste exemplet på att marknaden är supernervös är amerikanska VIX-index (volatilitetsindex) som i skrivande stund är på 28. Det är fyraårshögst och alltså högre än exempelvis majraset 2006. ...

The internet of everything by Thin Film Electronics

Introduction Thin film Electronics (Thinfilm) is a high tech company developing and researching ways to revoloutionize the labelling market. Its main focus is to provide a cheap, interactive soloution increasing the level of security, transparency and communication between consumers and producers. To do this, Thinfilm has developed a way to print electronics directly on a sillicone-like sheet, creating internet connected tags, each with an individual ID. The applications for these tags are endless since they can be desgiend to respond and interact in many different ways. ...

Glödhett prospekteringsbolag

Copperstone Resoruces (tidigare Kopparberg Mineral) är ett prospekteringsbolag för mineraler som för närvarande innehar flertalet undersökningstillstånd och bearbetningskoncessioner, samt är storägare i gruv-och prospekteringsbolaget Nordic Iron Ore. För en bra översikt se tabellen nedan: Uppd. 2017-03-23 BEARBETNINGS- KONCESSION****Län GILTIGT FRÅN GILTIGT TILL **AREA (HA)**Svartliden K nr 1Norrbottens län2000-12-27 2025-12-27 35,97 Tvistbogruvan K nr 1Dalarnas län2012-04-17 2037-04-17 11,42 Eva K nr 1 (ansökt 2007-09-14)Norrbottenslän 34,25 **BK = 2 beviljade (47,39 ha) + 1 ansökt (34,25 ha)**81,64 ...

myFC - tungviktaren som smyger i vassen.

Först: Denna analys är skriven ihop med en KTH-student. Rollen för hen vara att i mer detalj kunna förklara och beskriva tekniken och potentialen i myFC:s bränslecellsladdare JAQ 1.0. När denna produkt nu ersätts av en ny produkt, JAQ 2.0, har vi beslutat att helt stryka detta stycke. När mer information och specifikation dyker upp angående 2.0 hoppas jag kunna erbjuda en välgjord teknisk analys av denna produkt istället. Beklagar detta. ...

2017-05-30 10:50 · erkan

Axon kids - Kan tillväxten hålla i sig?

Jag tänker gå igenom hur jag ser på de olika posterna i åresredovisningens resultaträkning, göra en SWOT samt estimera framtida P/E. Även balandsräkningen ska få sig en snabb övergång. Omsättningstillväxt: Jag ser Axon kids som ett tillväxtcase så då självklart tillväxten det intressantaste att börja med. Omsättningstillväxten har varit 11%(2014), 19%(2015) och 66%(2016). För Q1 2017 var omsättningen 52% högre än Q1 2016 och 14,5% högre än Q4 2017. Värt att notera är att de i slutet av 2013 hade ett katastrofalt krocktest på en stol som de sen tog bort från marknaden. Att trotts det lyckas växa 11% det året är imponerande. ...

Det kommersiella avtalet allt närmare för Taurus

Det har snart gått ytterligare ett kvartal sedan min förra analys, då gjord precis efter det att Taurus fick sitt GRAS (Generally Recomened As Safe) godkännande på plats. Mycket har hänt sedan dess, inte minst en viss pressrelease den 29 mars, och jag känner mig efter dessa händelser tämligen övertygad om att Taurus Xyloferm kommer bli en del av Quads/Syngentas Cellerate teknik. Pressmeddelande 29 mars meddelar det positiva att Quad och Syngenta avser att gå vidare med Xyloferm i industriella tester som avses påbörjas redan i april. Länk till PM: http://taurusenergy.eu/quad-county-corn-processors-utvarderar-xyloferm-industriell-skala/. Läs gärna hela detta pressmeddelande då det ger en bra beskrivning av processen men även av Quad samt Syngenta. Notera tex att Syngenta har ca 28 000 anställda, det är inga små bolag Taurus har att göra med minst sagt… ...

Dramat fortsätter

Jag kan säga att jag står fast vid det jag försökt förmedla tidigare, att ärendet blivit om möjligt ännu mer komplicerat under årets gång trots bergsstatens försök att skynda på och effektivisera projektet. Jag bedömer det därför som svårt att egentligen förutspå vad som kommer att ske härnäst och håller mig därför till en öppen diskussion där jag publicerar mina tankar, så får ni kommentera och diskutera fritt vad ni anser rimligt. ...

Three Gates:Uppvärdering på gång!

Three Gates levererar igen med förvärvet av populärt FPS spel Offensive Combat, som hade 5 miljoner registrerade spelare. Lanceringen beräknas ske inom de närmaste månaderna under namnet Offensive Combat Redux. Länk: http://www.threegates.se/2017/02/21/three-gates-forvarvar-rattigheter-till-populart-action-spel/ Förvärvet förstärker min föra analys ytterligare och minimerar risken rejält. Länk:http://www.redeye.se/analys/userreport/three-gatesenorm-uppsida För 2017 höjer jag omsättnings prognosen till 20 miljoner kronor men lämnar prognosen oförändrad för 2018 fram till Q4 2017. 2017 - Omsättning: 20 miljoner SEK 20.000.000 * 0,5 = 10.000.000 ...

Net Gaming - affiliate med dubblingspotential

Net Gaming har diskuterats flitigt senaste veckorna och jag har märkt att det ibland råder lite förvirring och en hel del missförstånd. Jag har därför skrivit ihop en analys av bolaget för att försöka räta ut vissa frågetecken samt förklara varför jag anser att Net Gaming är börsens kanske bästa case. Längre ner förklarar jag de olika delarna mer i detalj, men först en kortare summering av caset; · Väldigt stor potential: Jag ser en uppsida på 50-150 % inom 6-12 månader beroende på hur många förvärv Net Gaming genomför under 2017 ...

IQS Energi Komfort - Möjlig dubblare 2017?

Bolaget Företagets startades 1996 med fokus på värmepumpar för villasegmentet och har idag utfört över 10 000 installationer. Villamarknaden hade en stark utveckling fram till 2010 och företaget hade som mest en omsättning på 90 MSEK. Marknaden vek sig däremot och företaget hamnade i finansiella trångmål och den nuvarande huvudägaren Ampliato Asset Management AB övertog verksamheten i slutet av 2011 och har sedan dess städat upp i bolaget. Idag säljer företaget produkter och tjänster både mot villasegmentet, men även mot större fastigheter som bostadsrättsföreningar där företaget ser störst potential tillsammans med efterservicesegmentet (högre marginal) närmaste åren. Företaget säljer även serviceavtal med fjärrövervakning och har idag över 600 serviceavtal som ger löpande intäkter primärt från villasegmentet. ...