Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Den riktiga bloggen

Tänkte bara tipsa er om min riktiga blogg som ni finner på www.aktiemalle.blogg.se Orkar tyvärr inte blogga 2-sidigt Mvh Aktiemalle

Börsläget

Marknaden har med gårdagens kraftiga uppgång återhämtat den mest panikartade delen av börsfallet och nästan alla möjligher till fynd och felprissättningar är som bortblåsta. Jag förväntar mig en lugnare sidledes utveckling under veckan och spelar egentligen bara på en fördröjd återhämtningseffekt i två medelstora bolag (BE Group och ÅF). Jag lyckades hålla mig skapligt kall i PEAB igår. Snittet blev 180. Kontot är nu förstärkt för att kunna dra nytta av förnyad turbulens. Jag koncentrerar mig på överreaktioner och felprissättningar i enskilda aktier och spekulerar sällan i index. Tror aldrig jag har handlat en warrant i hela mit liv. ...

2007-08-14

Börsen öppnade som väntat neråt men har under dagen segat sig upp mot oförändrad. Tror fortfarande SubPrime-oron kommer att komma tillbaka med full kraft men inte nödvändigtvis de närmaste dagarna. Känns som om börsen försöker leta riktning och närmaste dagarna blir osäkra. DollarJanne, DI Börssnacks träffsäkre Ta-kung har haft rätt hela dagen in i minsta detalj och han spår fortsatt uppgång den närmaste tiden. Sålde försiktigtvis hälften av mina björnar med mindre förlust. Både MSAB och Countermine stärks idag. Visserligen under låg omsättning men det känns som de kan ha bottnat. Läget fortsatt mycket intressant för Countermine och MSAB bör snart befästa sin fantastiska tillväxt med en Q2-rapport i linje med Q1. ...

Börsläget

Börsen är i skrivande stund högvolatil och trendlös, de senaste 11 dagarna har OMXS30-indexet rört sig med mer än 1% varje dag. Känslomässig handel styr världens börser och den hårda kampen mellan rädsla och girighet, bears and bulls fortsätter. Marknaden är i dagsläget så pass extrem att man egentligen likabra kan singla slant istället för att försöka analysera hur börsen kommer röra sig imorgon. Med andra ord inget vidare trevligt, däremot är rådande marknadsklimat perfekt för den som daytradar. Detta kräver dock mycket tid, kunskap och disciplin för att det på sikt ska löna sig. Jag vill dock höja ett varningens finger för optioner och warranter i dagsläget då den höga volatiliteten gjort premierna extremt höga. Detta innebär att om vi får se sänkning i volatilitetn närmsta veckorna så är risken stor att du förlorar pengar fast du haft rätt marknadstro. ...

DIBS - säker tillväxt rätt prissatt

DIBS som levererar betalningslösningar till e-handelsföretag lämnade en stark rapport nu på morgonen. Rapporten var i linje med vad man kunde förvänta sig både vad gäller omsättning och resultat. Omsättningen steg med 21 procent under andra kvartalet i linje med halvårstillväxten om 22 procent. Rörelsemarginalen steg till 27,2 procent under det andra kvartalet att jämföra med en rörelsemarginal om 23,5 under det första kvartalet. Vi kan förvänta oss att rörelsemarginalen fortsätter uppåt som en effekt av den mycket goda skalbarhaten i affärsmodellen. Samtidigt bör den organiska tillväxten succesivt sjunka något från strax över 20 procent. ...

Uppföljning Orexo

14 Augusti 2007 kl. 08.30 Orexo redovisar sexmånaders utvecklingen innan öppningen. Omsättningen uppgår till 15.2 miljoner kronor och förlusten hamnar på -94.5 miljoner kronor. Likvida medel och kortfristiga placeringar per den sista juni uppgick till 218.7 miljoner kronor med ett negativt kassaflöde om -97.5 miljoner kronor. Dignostikdelen Kibion AB uppvisar god försäljningstillväxt med en omsättning på 12.7 miljoner kronor för första halvåret. Största nyheten är att en ledformulering identifierats för inkontinensläkemedlet OX19 och att kliniska studier väntas inledas i år. ...

Sigges Portfölj och börsläget

Först lite tillägg till “profilen”. Min portfölj består i storlekordning av Betsson, Borg, ACAP-invest och Odd Molly. Mina övriga aktier (som främst ligger kvar av skatte och nostalgiska skäl) är nedhyvlade innehav i: Meda, Investor, och Beijer Alma. Jag vill vara en “fokusinvesterare” och ha en koncentrerad portfölj och inte en “indexportfölj”. En fördel med det är att det är lättare att följa bolagen i detalj om de inte är för många. Jag vill kunna “se” minst en möjlig dubblingspotential på 24-30 månader innan jag köper en aktie och det tycker jag mig se för mina “skötebarn” Bets, Borg, ACAP och Molly. Jag kommer att kommentera detta mera senare bl.a i samband med kommande rapporter som alla fyra bolagen har de närmaste veckorna. ...

2007-08-13

Det går upp, det går ned, det går runt en liten bit. Ja den gamla låten säger mycket om börsen nu för tiden och vill man vara på den säkra siden kan det vara vettigt och vara likvid en hel del under denna perioden vi är inne i nu. Samtidigt finns det också fina möjligheter för den aktiva att kunna göra snabba och fina “klipp” under en sådan tid då det är stora svängningar på börsen. ...

Den som vågar vinner

När det är oroliga tider är det de som vågar som vinner vilket nu återigen är på väg att visa sig. Det gäller verkligen att våga köpa aktier på utbombade dagar då det ofta blir hissen åt endera hållet kommande dag. Själv var jag lite tidig och köpte PEAB i torsdags lockad av ett dramatiskt fall under den senaste veckan i kombination med att det var en av börsens sämsta aktier på 10 och 20-dagars horisont. Kom in på 168 men hade det tungt när aktien var nere under 155 i fredags. Vågade handla kortsiktigt över dagen under fredagen med framgång har börjat sälja ut torsdagspositionen med god vinst idag. Jag kom också in i BE Group lite tidigt strax under 80 i torsdags. Den bör ha mer att ge från nuvarande nivå 78 kr, förväntar mig en rekyl upp till närmre 85 kr. Jag har också köpt lite ÅF idag till omkring 155 kronor och spelar på en uppåtrekyl även där till omkring 165. ...

2007-08-13

Rejält rally upp idag men jag litar inte på det. Tror inte för ett ögonblick att det är slut på kreditoron än. Vi har den traditionellt skakiga hösten framför oss. Gick in i XACT Bear idag igen efter att ha sålt dem med fin vinst i fredags. Mina långa innehav MSAB och Countermine ligger kvar. MSAB har rapport snart och jag tror vi får positiva vibbar från VD där även om resultatet kan ligga aningen under Q1:ans kanonresultat. Höste kommer att bli MSAB:s. Countermines VD kommer troligen hem i slutet av veckan från en flera veckor lång rundresa i aktuella länder. Skulle inte förvåna mig om “Lars of Arabia” har med sig en första present till oss aktieägare då. ...