Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Borg gör det igen, fantastiskt!

Borg tog en rak backhand och slår mina och marknadens förväntningar än en gång, härligt! Omsättningsökning med 82 % och v/a ökar 115 % under kvartalet och jag “tvingas” än en gång att höja min årsprognos nu till 5,25 och till 8 kr för 2008. Intressanta nya marknader speciellt Australien och Frankrike. Börsen lär vara sur i dag efter rasen i Asien men det här måste hjälpa att hålla emot och på sikt fortsätter kursresan. ...

Det känns inte bättre

Tack för alla insiktsfulla blogginlägg de senaste dagarna. Top of the mind just nu är ju som sagt pyspunkan på kreditbubblan. Ju mer man grottar sig ned i ämnet desto mer oroad blir man. Börjar få ganska dåliga vibbar för börsen kortsiktigt. Och det handlar ju inte om ekonomi (även om vi uppenbart är på väg mot en stagnering både i USA och Europa) utan om kapitalflödena till och från börsen (kortsiktigt alltså). Vi har sannolikt stora nettouttag i både hedge- och vanliga fonder som en parameter i flödet. En annan är flykten till statsobligationer från aktier och andra mer riskfyllda tillgångsslag. Sen kommer vi nog dras med nyheter i form av internationella hedgefonder, riskkapitalfonder, kreditinstitut som hamnar i obestånd. Och anta att centralbankerna skulle få för sig att sänka räntan för att på så sätt pumpa in mer pengar i systemet…? En riskfylld aktion i så fall eftersom det potentiellt skulle kunna få rakt motsatt effekt, med ökad oro och högre marknadsräntor. Tror investerarna kommer att dras till bolag med starka finanser, konjunkturokänslig rörelse och höglikvid aktie. Ericsson och Telia…tja varför inte? ...

Guideline

Idag presenterade Guideline´s VD sitt kvartalsbrev för Q3. Inga direkta nyheter presenterades, men allt verkar löpa enligt plan och Tesco samarbetet verkar ha sparkats igång direkt. Även roligt att förhandlingar förs till nästa avtal med den befintliga samarbetspartnern i USA. Verkar som en kan bli en spännande och lukrativ höst för alla Guideline ägare. Väntar själv med tillförsikt på nästa rapport och förhoppningsvis fler nyheter.

Det kunde blivit värre idag!

Europabörserna med Tyskland i spetsen klarade sig bra idag utifrån den väldigt svaga avslutningen på USA-börserna. Ingen panikartad handel överhuvudtaget. Som Klas Palin nämner i sin blogg så är temat för dagen hur stora uttag det kommer att bli ur hedgefonder. Idag är nämligen sista dag att anmäla uttag i många fonder för att få ut pengar för försäljningarna per den sista september. Tala om likvididetsrisk, andelsägarna får vänta en och en halv månad på pengarna och vet inte hur mycket det kommer att bli, priset har ju så klart betydelse när man säljer en tillgång?! Ska det inte vara låg risk i hedgefonder? Hedgefonderna kommer alltså succesivt fram till den sista september att dra ner positioner som motsvarar uttagen, trots allt en ganska lång period. Vi skall också komma ihåg att det även finns vinnare på turbulensen bland placerare och hedgefonder, alla kan ju inte ha spekulerat åt samma håll överallt. ...

Subprime - Credit Crunch - Redemption !

Oron stegar vidare och kommer allt längre ifrån vad som satte fart på det hela. Största oron för dagen verkar vara hur pass massivt fondandelsägare kommer vilja plocka ut sina pengar från högrisk fonder och därmed aktivera fortsatt säljpress. Idag lär vara sista dagen för uttag ur flera hedgefonder om man vill komma åt sina pengar under tredje kvartalet. Blir uttagen stora kommer mer behöva säljas. Att oron inte längre fokuserar på subprime är ett gott kortsiktigt tecken och det kan med lite tur vara en bra dag för en vändning uppåt. Givetvis kommer eftermiddagens KPI-siffra påverka semtinmentet mycket. Hur problematiskt uttagen från hedgefonderna blir kommer besvaras närmaste dagarna och synas i om dessa fonder stoppar uttag på bred front eller endast i vissa mindre. Blir det relativt lugnt under ordnade former finns chans till ett rally givet KPI:n inte flyger i taket. Rallyt har dessutom i så fall goda chanser att ta tag i marknaden för ett tag då detta skulle lätta trycket för de två sista delarna i rubriken. Nya problem från subprime är sannolikt lite längre bort i tid. ...

2007-08-15

Rejält ras i Usa i natt. Ökade i XACT Bear igen direkt på morgonen vilket först verkade vara ett misstag men nu på eftermiddagen faller det rejält igen. Mycket orolig marknad men fortfarande känns det som om majoriteten på aktiechattarna talar om fyndköp. Det är inte ett gott tecken och jag tror inte vi sett slutet än. Mina egna långsiktiga innehav MSAB och Countermine dalar ungefär så mycket som kan förvänta sig på en så här usel börs. MSAB känns riktigt riktigt köpvärd nu men trots det väntar jag nog tills börsläget stabiliserats lite innan jag ökar. Countermine tror jag har god chans att överraska med en strid ström av releaser de närmaste månaderna. ...

Sista dagen i tävlingen

Sista dagen i tävlingen. De senaste veckornas börsfall har gjort att nästan alla tävlingens köprekommendationer har slutat i större eller mindre katastrofer i ett kortsiktigt perspektiv. En av tävlingsgrenarna var “sommarens bottennapp” som handlade om att tävla i säljanalyser. Det var dock bara två personer som tog sig an denna utmaningen. Tyvärr… Att vara kritisk är en av grundstenarna hos en analytiker. Jag hoppas att säljanalyser kommer förekomma i en allt större utstäckning i framtiden. Det gäller att ha respekt för björnen som ibland kan få det lite väl bekvämt i sin dvala… ...

Miserabla utsikter för den amerikanska bostadsmarknaden!

Osäkerheten är enormt stor om den amerikanska ekonomin och dess framtida tillväxt. Enligt FED kommer den att bli måttlig vilket för ses som positivt vid en turbulent bostadsmarknad med dess tillhörande kreditproblem. Faktum är att utsikterna för den amerikanska bostads och husmarknaderna är miserabla. Är det något man borde ta på allvar är det just det, kreditproblemen är enligt mig mindre allvarliga och har fått för stora propetioner. Andra riskfaktorer är högt kapacitetsutnyttjande som kan leda till högre inflation. FED är fortfarande oroande över inflationsutsikterna, trots en dämning i inflationen den senaste tiden. Emellertid så finns det även många positiva faktorer för en stark börs framöver, så som höjda vinstprognoser, stark global tillväxt, ackomenderande räntor, starka BR, värderingar o.s.v. Men enligt mig så är riskerna för stora att ha en för hög exponering mot börsen just nu. Den tekniska bilden visar på just detta och min uppfattning är neutral till börsen. Vi kommer att få se en slagig och nervös marknad. ...

Fortsatt skakigt

Det skakar om rejält på världens börser om dagen och så kommer det tyvärr nog att fortsätta framöver en stund. Min egen personliga uppfattning är att även om banker och centralbanker runt om i europa och asien säger sig inte påverkas nämnbart av bolånekrisen i USA så är svallvågorna inte direkt små när dom når våra breddgrader. Idag 15/8 är det också risk för en ny körare nedåt efter gårsdagens pessimism i USA och nattens nedgångar i Asien. ...

SIR - värd en rapportspekulation

Jag är försiktig med rapportspekulationer men tycker att det är läge för en en liten i Svensk Internetrekrytering inför bolagets rapport på torsdag. Den berömda hissen gör att det kan vara kört redan vid handelsstart om rapporten skulle vara bra eller tvärtom förstås. Vi kan konstatera att den forna high flyern Svensk Internetrekrytering varit “död” ett tag i likhet med flera högkvalitativa småbolag. Den starka konjunkturen talar för ytterligare en stark rapport från bolaget nu på torsdag. Aktien har rekylerat ner med omkring 25 procent till strax under 32 kronor efter att ha toppat på närmare 40 kronor i början av maj i samband med Q1-rapporten. Det som skulle kunna bli en negativ överraskning är om bolagets satsningar på nya internationella marknader som Tyskland drar mer kostnader än tänkt i startskedet. Aktien har kommit ner ytterligare de sista dagarna och det omsätts mycket fler aktier än på länge. Handelsbanken är stor säljare. En titt på ägarlistan ger vid handen att det skulle kunna vara Industrivärden som säljer ut sitt innehav som de haft åtminstone sedan introduktionen. ...