Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Fed tar kreditoron på allvar

Dagen har hittils ägnats åt att läsa på kring det som händer kring kreditoron. Financial Times utgör grundbult i arbetet och har de senaste veckorna varit på. De har en särskild kolumn på hemsidan som sammanfattar det som skrivits kring kreditoron. Dagens utgåva innehöll omfattande diskussioner och kommentarer kring ämnet. Tidningen är billig att prenumerera på. Jag pröjsar runt 2700 kr för helår inklusive access till hemsidan. Billigare än DI för en tidning som skeppas från GB och delas ut separat…. ...

2007-08-17

Mm, kortsiktigt ser det ut som jag gjorde rätt när jag sålde mina björnar igår. Tankade rätt mycket MSAB då också och lite mer Countermine. I morse skulle man knappast trott på plus i Sverige efter MEGA-raset i Asien men just nu kan visst vad som helst hemma. Vad händer nästa vecka, det är frågan? Å ena sidan tror jag nervositeten härskar på världens börser fortfarande. Å andra sidan tror jag de flesta börjar prisa in kreditoron. Det verkar vara något vi får leva med ett tag och världen lär ju knappast gå under för den saken. Många aktier är billiga nu. Om inte röran i världens ekonomi orsakar en tvärvändning i konjunkturen kan man göra bra köp. Men som sagt, vad händer nästa vecka, det är frågan? Ja, MSAB har i alla fall rapport på fredag och det blir högintressant. Hur börsen i sin helhet går vet jag däremot inte men det blir också intressant. ...

Fed sänker diskontot

Skapar utrymme för en skaplig återhämtning någon dag. USD/YEN återhämtar sig dessutom så om inget otrevligt händer i helgen finns chans för skaplig måndag morgon. Framförallt kan denna sänkning få lite fler köpare in i marknaden som sen igår kväll mer blivit tagen högre genom vinsthemtagningar i kort positioner. Värd trade att ta en chans på. Orosmoln är optionslösen idag som kan spilla över till måndag och att man säljer på nyheten, så ta det försiktigt. ...

Kan inte låta bli...

Stötte just på en kompis på stan som jobbar på en stor investmentbank i London som börjar på M.. och slutar på ..ynch. Han jobbar med strukturerad produkter. Han vittnade om att det är totalt stopp på långivningen mellan bankerna. Han menade också på att det är bara en tidsfråga innan nyhetsflödet domineras av nedlagda hedgefonder. På den positiva sidan var hans tro att han inte hört om att bankerna skulle åka på några rejäla kreditförluster. Förutom de banker som har koppling till subprime-lån förstås. Att börja sovra i köpcase känns därmed lite överilat. Men jag kan ändå inte låta bli. Här följer en snabb överblick vilka aktier som fallit mest den senaste månaden. Bland dessa kan det var intressant att plocka ut bolag som har liten konjunkturkänslighet, bra finanser och låg värdering. Boss Media, Bettson och Millicom kan jag plocka ut direkt. Någon annan därute som ser andra liknande case? ...

Stabilisering på gång i USA?

Saknar CNBC här nere i Sydfrankrike där jag är just nu men man kan se en del inslag på internet. Tycker att det ger bra känsla för läget och nu verkar det vara en stabilisering på gång eller är det bara tillfälligt? Miljondollarfråga förstås. http://www.cnbc.com/id/15839121 Hoppas att det blir en stabilisering då jag tog in rejält i Betsson under 50 kr idag. Kunde inte låta bli på den här nivån. Efter denna tuffa börsdag så blir det stranden i morgon. ...

Sommartävlingen!

En får tacka tävlingsledningen för uppmärksamheten av träffsäkerheten av analyserna. I övrigt en fortsatt tung dag på börsen idag, men glöm inte att efter regn kommer det någon gång sol förr eller senare. Men även i tider av nedgång finns det köpvärda aktier och framförallt börjar nu många “kvalitetsaktier” med fina utdelningshistorik att bli riktig köpvärda om man tittar lite mot horisonten. Aktier som Ratos, Astra, Scania, Volvo mm börjar bli intressant att köpa i ett längre perspektiv tycker jag. Botten träffar man aldrig. ...

2007-08-16

Rejält ras idag och det kändes fint att ha björnar i portföljen som mildrade lite. Sålde alla mina björnar på förmiddagen. Lite för tidigt men ändå med god vinst. Det känns som om den där totala panikstämningen börjar bli nära nu. Rasrubriker högst upp i Aftonbladet på nätet och uppgivna utblottade småsparare är små tecken som får mig att tro att det är dags att börja småköpa lite i utvalda billiga aktier. Har själv försökt fiska i MSAB idag. Gick sådär eftersom det verkar som om många hade samma idé. Ökade något även i Countermine. COUM föll ju betydligt mer idag. Normalt för ett förhoppningsbolag som inte börjat tjäna pengar än. I det här fallet tror jag dock förhoppningarna kommer att slå in. ...

Små spik till frukost

Inget rally blev det igår som varade mer än fyra timmar. Bara till att likvidera sina positioner i inledningen av dagen och gå tillbaka till ritbordet. Känns som en botten ligger nära i tiden men var?? I nuläget känns det skönt att titta på för ett tag med en dollar/yen 114.30 - 2.5 procent. Ser ut som det likvideras positioner i stora storlekar. Vart leder detta och vem är det? Fallet tog rejält med fart efter lunch så det är nog amerikanska investerare som är i farten. Ser ut att bli spik till frukost även för amerikanska investerare. ...

Är jag naiv eller ?

Jag köper i privata depån nu på mig billiga papper.Till yrket är jag i psykiatribranschen och ser nedgångarna som uttala psykologiskt betingade där kontakten med förnuft och företagsfundamenta slutat fungera. Ångest går över, sen ska alla in igen. Så ser jag det i alla fall- och agerar därefter. Hur gör du i dessa rastider ?

2017-05-30 10:51 · ola2

SIR - faller på eget grepp

Enligt bolagets VD Niklas Eriksson är bolagets marknad extremt bra och positiv. Under det andra kvartalat föll man på eget grepp, det vill säga att det är svårt att få tag i duktiga säljare. Företaget har tappat ett par duktiga säljare. Dessa har ersatts men nya som ännu inte är fullfjädrade vilket påverkat försäljningen negativt. Tillväxten under det andra kvartalet uppgick till ungefär 50 procent från motsvarande kvartal föregående år. Det är bra men ett kraftigt sekventiellt tapp från det första kvartalets 90 procent. Bolaget lyckas trots försäljningstappet leverera en rörelsemarginal om 40 procent vilket är i linje med målsättningen för året och på lång sikt, vilket indikerar god kostnadskontroll i övrigt. ...