Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Vi välkommnar en tionde certifierad

Hans namn är “pechan” och är 20 år gammal. Han har i dagarna börjat på Handelshögskolan i Stockholm. Peachan blir certifierad för sin analys av Dibs som enligt oss var av mycket god kvalitet. Hans satte även sin köprekommendation vid en bra kurs då börsen någon vecka efter rasade, medan Dibs kurs istället låg still för att sedan gå upp efter delårsrapporten. Vi välkommnar dig “pechan” och hoppas på en längre analys av NSP som du tidigare har bloggat om. ...

Morphic, bränslecellen och aktien

Idag kom nyheten som många aktieägare i Morphic har väntat på. Den första riktiga ordern för dotterbolaget Cell Impact. I pressmeddelandet kallar man ordern för ett “komersiellt genombrott”. Ordern är på så kallade “bränslecellsplattor”. Och ja, bräsleceller är något som finns i verkligheten. En bränslecell består av en “elektrolyt” med två elektroder på varsin sida. Utanför elektroderna sitter så kallade flödesplattor, mellan vilka det tillförda bränslet, till exempel vätgas eller metanol, reagerar med syret. I bräslecellen så sker alltså en kemiskt reaktion där vätet på ett kontrollerat sätt sönderdelas och reagerar med syret, vilket gör det alstras elektricitet, med värme och vatten som enda restprodukter. ...

2007-08-27

Härlig dag för mig. Betsson rusar igenom motståndet på 60 och fortsätter uppåt. Countermine rusar också efter att några personer inkl jag själv fått mail från VD där han bekräftar att Countermine är djupt involverade i de stora minröjningsplanerna i Egypten och att han tror på order snart! MSAB backar men aktiens tid kommer ;-) Börsen i stort tror jag går upp ett tag igen nu innan kreditoron sticker fram sitt huvud igen lite längre fram i höst. ...

Guideline rapport

Idag på morgonen kom Guideline med sin delårsrapport. Som väntat presenterades inga direkta nyheter i rapporten utan både omsättning och resultat var helt i linje med vad som förväntas av ett utvecklingsbolag. ingen omsättning och negativt resultat. I övrigt verkar det som Tescoavtalet nu under hösten skall börja generera lite intäkter och förhandlingar med fler parter pågår i slutfaserna. Inga nyheter där heller. Det är åter igen “vänteläge” som gäller för oss aktieägare. Men det ser ut att bli en spännande höst med många nyheter och med stor förhoppning om positiva sådana. ...

En helg i skogen med Odd Molly

Har tillbringat helgen i min stuga som ligger långt ute i skogen. Kört lite fyrhjuling, fiskat bara tagit det lugnt. På lördag körde jag en lapplands special till middag med rökt laxöring som jag fick på fredagen samt potatis som jag hämtat direkt från potatislandet, hur gott som helst ! Till middagen passade jag på att läsa allt jag hittat om Odd Molly och än en gång så är jag övertygad om att detta är ett kanonföretag. Per Holknekt vet hur man gör ett företag framgångsrikt. Han har ju bland annat varit med och startat Transworld Skateboarding (www.skateboarding.com) som är världens största skateboardtidning med över 400 anställda runt om i världen, samt klädmärket SVEA (www.sveasvea.se). ...

"Bli tagen med byxorna uppe"

Kredittumultet verkar ha lagt sig och det är skönt att åter börja koncentrera sig på börsföretagen och inte på kreditvärdigheten för amerikanska husägare…;-) Lite skämtsamt skrivet förstås för det här med kreditbubblor måste man ta på allvar och det verkar man gjort på världens riksbanker med FED i spetsen. Själv sitter jag alltid fullinvesterad och som min favoritguru Peter Lynch säger så är det “En underbar känsla att bli tagen med byxorna uppe” och precis så känns det nu…;-) ...

Fredag och helg

Börsen stängd för helgen och veckan har präglats av en stark återhämtning på börserna runt omkring i världen. Frågan är om det är en bestående vändning uppåt igen eller om det är en tillfällig återhämtning. Själv är jag rätt överbevis om att det är en rekyl upp för tillfället och att Stockholmsbörsen kommer att fortsätta sin resa nedåt under hösten. Magkänslan säger så och för egen del är det mycket likvid och kort trading som gäller än så länge i både aktier och warranter. Det känns som om minsta lilla negativa nyhet någonstans i världen kan utlösa ytterligare fall runt omkring på börserna (och negativa nyheter finns det gott om om man letar efter dom). ...

2007-08-24

Ja, så hade då MSAB halvårsrapport idag. Resultatet kom innan börsens öppning och låg tyvärr en bit under förväntan. Efter att ha läst på lite under dagen känner jag mig lugnare med mitt MSAB-innehav. Resultatet verkar ha berott på säsongsmässiga variationer huvudsakligen. För att förenkla lite så köpte Europa i Q1 och Usa i Q2. I Europa får man bättre betalt eftersom man mer sällan säljer via återförsäljare. Dessutom hade kostnaderna ökat pga nyanställningar precis som jag misstänkte. Är övertygad om att dessa nyanställda redan börjat dra in pengar till MSAB och företagets framgångssaga lär fortsätta framöver. Sålde mina björnar på morgonen. Återgigen med hyfsad vinst. Tradingen med Xact Bear har gått över förväntan faktiskt. Köpte återigen Betsson för pengarna. Deras Q2-rapport framstår allt mer som fantastisk och de är kanske det allra billigaste tillväxtbolaget just nu. I Countermine väntar vi vidare. Idag är ledig dag i alla muslimska länder så det lät inte hända något särskilt. Men snart. Lugnet före stormen nu! På börsen i största allmänhet tror jag inte det kommer några dramatiska rörelser varken upp eller ner de närmaste dagarna. ...

Återgång till normal börs

Vi har under veckan fått se en skaplig återhämtning på världens börser som en effekt av att kreditoron släpper. Senast igår kom det positiva beskedet att Lehman Brothers investerar 2 miljarder dollar via en konvertibel i Countrywide Finacials. Under veckan har det funnits enkla pengar att hämta i utbombade aktier. Det blir svårare att göra bra affärer framöver. Jag har stärkt upp kontot kraftigt under veckan. Jag har sålt hela positionen i BE Group som äntligen kommit igen starkt per igår samt HQ. Jag har kvar innehav i Rezidor som ännu inte återhämtat sig. Nu blir det mer av stock-picking som gäller framöver. ...

Imorgon är det fredag !

Känns fint att avsluta veckan med ett fint plus och en något stabil börs.. Har jobbat alldeles för mkt den senaste tiden och befinner mig i ett vaccum känns det som. Varken glad, trött sur eller ngt, bara stirrandes rakt fram. Kanske dags att ta lite ledigt va ? :) Känner att hösten smått börjat komma här uppe i norr. Inte länge nu tills den första snön faller, ibland undrar jag verkligen varför jag fortsätter pina mig, haha. :) ...