Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Bevakningslistan

Har efter den senaste lilla revanchen indexmässigt som har följt det stora “raset”, som min portfölj i och för sig har klarat sig bra igenom, minskat ner andelen aktier i portföljen markant. Största innehav är i dagsläget DIBS, men ca 70% av portföljen är sedan 1-3 veckor tillbaka likvider. Personligen anser jag att det är ett extremt svårt placeringsläge idag på börsen. Orosmolnen blir fler, och då många inser att en lågkunjunktur “borde” infinna sig snart, är man mycket snabb på säljknappen. Samtidigt visar Sveriges ekonomi fortsatt starka siffror, merparten av bolagen rapporterar urstarkt och tror ocskå på framtiden och dessutom ser detaljhandeln ut att fortsätta växa. Kort sakt finns det fortfarande mycket pengar och riskvilligt kapital i rörelse och detta medför ett fortsatt intresse att leta efter intressanta aktier på börsen. Jag vågar inte uttala mig i det korta perspektivet men jag tror ändå att vi slutar ett par procent upp när 2007 är slut… ...

Funderar skriva om två aktier

Har tagit en lång paus från analysarbetet. Välbehövligt vila för att samla nya krafter. Jag har tittat på två aktier på börsen som jag tycker är mycket intressant. Funderar skriva om två aktier, AstraZeneca och IFS. Marknaden underskattar bägge aktierna. Rabatten är över 35%. Börsen verkar ha fått nytt bränsle förhoppningsvis har vi sett botten för tillfället. Jag skrev om Riksbankens intresse för räntehöjningarna. En räntehöjning strider mot mina erfarenheter. Riksbanken bör vänta med en höjning. Det gäller att hålla huvudet kallt. ...

Domedagsprofeterna härjar igen...

Ny version: Lite svalare idag men 37 grader igår här på Franska rivieran och det går väl an på stranden när man kan svalka sig i havet men annars är det lite i mastigaste laget. Ska faktiskt bli skönt att åka hem nästa vecka till svensk husmanskost och riktigt kaffe… Lite svårt att ha full börskoll här under börsoron som vi nog får leva med ett tag verkar det som. När man läser på chattsidorna så verkar många nu vara likvida och inväntar ett ras i alla fall skriver man det när börsen gått ner några procent…;-) Domedagsprofeter dyker som alltid dyker upp vid varje nedgång med sitt mantra om förestående krasch och nytt 1929. Man undrar varifrån de kommer och var de håller hus mellan nedgångarna för in i marknaden lär de aldrig komma då de hela tiden tror att det ska gå ner mer…? Nej jag tror inte på dessa domedagsprofeter och som tidigare sagt så försöker investera i företag och inte i börsutvecklingen och en ordentlig research av innehaven gör att man känner sig trygg med dem och vet att de kommer igen när kreditdimman lättar. Det börjar kännas billigt här och var och det lär hålla emot i börsoron. Man kan bara hoppas att det inte dyker om något annat elände när läget är labilt annars kanske Ben kan lugna marknaderna med räntesänkning. ...

Sverige håller emot bra

efter gårdagens börsfall i Usa. Hoppas och tror att vi inte behöver vara riktigt lika fixerade vid den amerikanska styrräntan som jänkarna själva. MSAB vände äntligen upp idag igen. Raset efter Q2-rapporten var rejält överdrivet, det inser man om man tittar på hela halvåret och inte på Q2 isolerat. Bra köpläge nu. Betsson går också upp en del efter att ha meddelat ytterligare återköp av aktier. Fortsatt riktigt billig också. Själv har jag emellertid sålt de flesta av mina Betsson. Inte för att jag inte tror på bolaget utan för att MSAB blev för billig för att kunna motstå. ...

Höj inte räntan, Riksbanken!

Läste nyheterna om Riksbankens intresse för räntehöjningarna. Jag tycker det är onödigt att höja räntan för att dämpa inflationen. Om ränteavdraget sänks till 15-20%, och skatten på kapitalinkomster sänks på motsvarande sätt, dämpas inflationsbrasan. Dessutom gynnar sänkt ränteavdrag sparande och lägger band på tagande av lån. Även detta dämpar inflationsbrasan genom att folk sparar istället för att låna. Detta sänker i sin tur räntorna nedåt, det blir en positiv spiral som gynnar ekonomin. ...

Så var det 11, Välkommen Fredrik!

Fredrik Samuelsson är nu vår elfte certifierade användaranalytiker. Fredrik har skriver kort, koncist och bra. Att han har varit träffsäker också gör inte saken sämre. Hans analys av Empire har i dagsläget gett en avkastning på 70 procent! Inte dåligt tycker vi… Fredrik har även skrivit bra analyser på Björn Borg och Electa Gruppen. För att veta mer om Fredrik och läsa hans analyser så hänvisar jag till hans profilsida. Här är länken: ...

Det blir en lätt och skakig börs idag

Vaknade ganska tidigt på morgonen. Solen skiner vackert över takåsarna. Man blir glad i själen när man ser fåglarna flyga i luften. De har det bra för de slipper tänka på börsmarknaden. Läste om att börsen på Wall Street bjudit ett brett kursfall. Amerikanska centralbanken FED lämnade ingen signal om kommande räntesänkningar, och ingen diskussion om eventuell kommande ränteförändring. Jag tycker det är oerhört tråkigt att investerare inte håller huvudet kallt. Många bolag har kommit med bra rapporter och signalerar för bättre resultat framöver. Ändå sänker börsen med större marginal. Undrar ibland om investerarna förstått att fallande kurser på börsmarknaden under lång tid kan sätta fart på recession. ...

Ny nedgång?

Är det dags för en ny nedgång igen nu tro, eller skall vi fortsätta upp ett tag till innan det vänder ned igen. Ja, tänk om man hadde vetat. Själv bevakar jag iallafall för det scenariot just nu. Till trots för det finns det alltid aktier att hålla lite extra koll på under hösten och en sådan kan enligt mitt tycke vara Epicept. Bolaget har ett enligt mitt tycke ett litet för “skamfilat” rykte än vad verkligheten kanske är. Idagslägget har Epicept 3 produkter i sen fas II - fas III. ...

Mellandag

Har känt mig lite oengagerad idag. Börsen backar och känns lite håglös. I Usa undrar många hur FED kommer att agera och det styr till stor del börsen just nu. Betsson rekylerar lite idag men känns ändå som ett klockrent case. Värd minst 100 kr. MSAB fortsätter rasa. Lätt överdriven reaktion på Q2-rapporten nu. Kommer att visa fina vinster redan Q3 igen. Countermine konsoliderar lite högre än förut efter gårdagens fina uppgång. Fler och fler skribenter har fått tydliga signaler från VD Lars Nylin om att det inte dröjer länge till order nu. En del av VD:s mail följer: ...

Börsmarknaden för de kommande 2-3 månaderna

Jag tänker skriva några synpunkter på börsmarknaden. Det har varit en skakig börs under de senaste veckorna. Oron på kredimarknaden har fått ett stort genomslag på börsmarknaden. Många ekonomer har olika uppfattningar om börsmarknaden för de kommande tiden. Både positivt och negativt. Jag tror att vi befinner i en tillfällig konsolidering som kan ta 2-3 månader. Det finns två orsaker som påverkar börsmarknaden. Det är Flat yield curve med tanke på yen/dollars utveckling samt amerikanskt presidentval nästa år. ...