Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Empire - Ny i portföljen

Idag bestämde jag mig för att ta in The Empire i portföljen. Aktien har stigit en mycket den senaste tiden men jag tror att det finns en hel del kvar av uppgången. Debatten om buteljerat vatten och hur denna produkt påverkar miljön på ett negativt och onödigt sätt är glödhet i dagsläget. Alla stora dagstidningar och även TV har börjat ta upp problemet och jag räknar med att vi kommer att få höra mer i ämnet framöver.. ...

Starka resultat övervinner kreditfrossa

Kreditmarknadsturbulensen har inte satt några större spår i analytikernas vinstprognoser varken i USA eller Europa. S&P räknar med att företagsvinsterna i Europa stiger med 8,8 procent under 2007. Det är en upprevidering från en prognos om 5,8 procent i april. vinsttillväxten spås öka till 9,1 procent under 2008. upprevideringar av vinstestimaten hänför sig till samtliga sektorer med undantag av läkemedel. I USA steg företagsvinsterna (S&P500) med 7,8 procent under det andra kvartalet. Det var bedytligt bättre än väntade 4,3 procent. Historiskt är 7,8 procent en ganska normal vinsttillväxt även om vinsttillväxten varit över 10 procent under fjorton kvartal i rad. För det tredje kvartalet väntas en vinsttillväxt om 5,6 procent och för helåret 2007 väntas 8,3 procents tillväxt. Under 2008 väntas företagsamerika återvända till tvåsiffrigt om 11,7 procents vinsttillväxt. ...

Impact Coatings analys efterfrågas

Impact Coatings är sannerligen ett intressant företag med enorm potential om man frågar marknaden. Bolagets aktie har rusat närmare 300 procent sedan årskiftet. (Närmare 40 procent de senaste dagarna) DI:s läsare har även haft aktien som en favorit. Idag går dock företaget med förlust. Vad är grejen frågar jag mig? Skall man köpa eller sälja aktien? En analys efterfrågas och vi tänker tilldela analytikern 4000 credits, vilket är dubbelt så mycket av vad som ges i vanliga fall. Först till kvarn gäller. Analysen måste dock vara av godtagbar kvalitet. ...

Vad är 1+1 ?

Det kan man undra när det gäller Countermine. Tror vi får svaret i höst 1 Al-Ahram Weekly Online 2007-08-16 “Last week, however, the Ministry of International Cooperation unveiled an ambitious programme aimed at ending the decades-long problem in the Western Desert.” “This is the first time we have a serious de-mining programme,” stated Fathi El-Shazly, director of the Executive Secretariat for De-mining (ESD). " “He continued that the programme will also introduce new de- mining technologies to Egypt so that equipment could be reproduced locally.” ...

2007-08-30

“jo-jo” börsen verkar fortsätta, men en viss stabilitet i marknaden kanske börjar märkas. Idag kom Drillcon med sin rapport och tycker rapporten visar på att bolaget är på väg att bli en stabil aktör med en långsiktig förbättring av vinst och tillväxt. Skall bli ett intressant bolag att följa under några år. Lite bortglömd på börsens “bakgård”, men verkar vara stabilt både omsättningsmässigt och vinstmässigt. Kan kanske bli en bra “gubbaktie” om några år. Ett annat bolag jag tycker har fått ett oförtjänad stämpel är Epicept. Bolaget har flera intressanta forskningsobjekt i sena faser och ett förväntad nyhetsflöde dom närmaste åren. ...

Electra - väntan fortsätter...

Electra kom idag med sin rapport för andra kvartalet. Tyvärr är det ännu en gång - känns det som (medan faktum är att förra rapporten var riktigt bra) - en liten besvikelse för marknaden. Resultatet under årets andra kvartal minskade jämfört med 2006. Det var väntat att resultatet skulle bli lidande av den hårda marknadsföringen och andra relaterade kostnader för omprofileringen av Audio Video. Exklusive dessa kostnader blev resultatet knappt lika bra som förra året. Men tack vara det starka förstakvartalet i år där resultatet däremot ökade med 60%, så är resultatet för första halvåret 2007 ändå marginellt bättre än under 2006. ...

2017-05-30 10:52 · kloss

Insplanet - insiders köper

Niclas Storäkers , styrelseledamot, köpte per den 23 augusti 9000 aktier. Daniel Soussan, VD, köpte per den 27 augusti 35100 aktier. Jag tror inte man skall ha övertro på insiderhandel men hur man än vänder och vrider på det så bör det inte vara negativt. Insplanet levererade en övertygande delårsrapport vilken stärkte min uppfattning kring aktien, se analys. Samtalade i helgen med en representant från en konkurrentfirma som menade att Insplanet hade stora möjligheter att lyckas och att deras agentroll inte alls var till någon nackdel. Bolaget utgör en mycket intressant spelare för samarbeten även för internationella aktörer som vill etablera sig i Sverige. ...

IFS - mycket intressant aktie

Vilken härlig morgon! Tog en lång morgonpromenad med min vän Jolly Bob, en Jack Russell. Solen skiner vackert över hufvudstaden med lätta vindar svepande över håret. Jolly Bob gillar ha DI-tidningen i käften. En mycket stolt hund. Skrev igår om att jag ska skriva två analyser om AstraZeneca och IFS. Det ser jag fram emot. IFS har blivit en mycket intressant aktie! Aktien hängde med när börsen stiger. Ser att aktien gjort en dubbelbotten, dvs W-form och samlade inför en stark och långsiktig uppgång. ...

Skattetips: KF

Har skrivit om detta på BS, med länkar och tänkte att detta kan få bli mitt första seriösa blogginlägg: SKATTETIPS: KF Jag vill gärna göra alla innehavare av ackumulerade förluster i sin KF uppmärksamma på att 071231 närmar sig med stormsteg. Mitt råd är att redan nu se över sin situation och börja förbereda en försäljning/avyttring av sin KF innan 071231 (under förutsättning att man fortfarande har ackade förluster per 071231). ...

Inspirerad av Glepar och Pechan...

…gör jag min debut som bloggskrivare här och i den virtuella världen samtidigt. Har inte bestämt mig hur aktivt jag kommer skriva här och får känna av hur det känns kontra alla aktiva forum. Ha det gott alla så länge iaf.