Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Ben Bernanke mer trovärdig

Hoppas ni har haft en skön och välbehövlig helg efter en bra börsvecka förra veckan. Gamla tankar har rensats ut, och vi ser fram emot en ny spännande börsvecka. Tänker på Ben Bernankes tal i Kansas City häromdagen efter kreditmarknadsoron. Inga definitiva penningspolitiska signaler har kommit från FED-chefen, men jag tror att han kommer att sänka räntan vid nästa FED-möte i mitten av september med 0.25%. Jag anser sänkningen som nödvändigt för att inte rubba den sköra balansen i ekonomin. Om vi får positiva statistikssiffror i de kommande veckorna får vi räkna med att det blir en intensiv börsmarknad när FED framträder huruvida om de sänker eller låter räntan ligga kvar. ...

Dumpa verkstad

Den höga volatiliteten ser ut att hålla i sig även om den inte är riktigt i nivå med vad vi fick erfara i mitten av augusti. Många investerare sitter på läktaren (likvida) och inväntar någon form av lugn för att sedan girigt kasta sig över börsens mest undervärderade aktier. Superkonjunktur i all ära, men en recession kommer i framtiden vare sig vi vill eller ej. Då vill i alla fall inte jag ha långa positioner i verkstadsaktier som idag handlas till skyhöga p/e ~15 samtidigt som vinsterna troligen närmar sig peak. Om 3 år är det inte omöjligt vi får se hälften så stora vinster och halverade p/e tal i sektorn, vilket alltså innebär en nedsida på hiskeliga 75%. ...

Re: Köpläge

Börsen har alltid varit upp och ner även om det varit extra mycket på senare tid med osäkerheten på kreditmarknaden. Ligger man långsiktigt så behöver man inte bry sig, speciellt om det är i väl utvalda kvalitets- aktier…. Jag säger inte att man ska strunta i portföljen för då och då måste man givetvis göra justeringar men man behöver inte bry sig om de kortsiktiga kursrörelserna. Man ska även komma ihåg att det finns de som tjänar på att det rör sig mycket och att omsättningen är hög. ...

Financial Hearings

Skulle vilja passa på att tipsa om Financial Hearings Småbolagsdagar som hålls på Operaterassen i Stockholm den 4:e och 5:e september… Många intressanta tillväxtbolag kommer att närvara och ni kan räkna med att ett par av dessa presentationer kommer att medföra kurspåverkan. Här har ni schemat: Program 4 september: 07.45 – Kaffe/fralla 08:00 – Biolin 08:30 – Hansa Medical 09:00 – New Science 09:30 – Tripep 10:00 – Kaffe 10:15 – Probi 10:45 – Water Jet Sweden 11:15 – PCQT 11:45 – Lunch 12:15 – Termo Holding 12:45 – Hedson Technologies 13:15 – NovaCast 13:45 – Guideline 14:15 – Kaffe 14:30 – Benchmark Oil 15:00 – Central Asia Gold 15:30 - Paynova ...

Köpläge!

Långsiktigt köpläge! Så låter i alla fall på CNBC ikväll… http://www.cnbc.com/id/15840232?video=493880332 och amerikanarna verkade hålla med och handlade upp index ordentligt: http://www.cnbc.com/id/15839121 Historiskt så har aktier alltid varit det bästa sparalternativet och inget talar för att det inte ska vara det fortsättningsvis med. Kortsiktigt vet man aldrig vad som händer men långsiktigt så är det nog inte fel att köpa väl valda aktier nu. Trevlig helg Sigge P.

ONE Media Holding

Ler lite för mig själv och tycker att det är typiskt att när man väl funnit en intressant undervärderad aktie som växer med lönsamhet inom ett intressant område, så hinner man inte köpa det antal man ville till det pris man tänkt sig… …så blev det med ONE Media Holding AB, noterat på Aktietorget, i veckan och där kommer det klassiska dilemmat in: Ska man vara glad för uppgången eller girig för man inte köpte mer från början ? ...

Alltid något att oroa sig för

“Alltid finns det något att oroa sig för” som min favoritguru Lynch brukar säga. Baissarna på chatsidorna verkar nu börja vackla lite om kreditbubblan för nu skrivs det plötsligt en del om möjliga terrorattacker… Som sagt alltid finns det något att oroa sig för och om man någon gång skulle göra sig helt likvid så är det väl när det inte gör det för då lär börsen stå på topp…;-) ...

Äntligen fredag !

Börsen har nu en tid varit ute på höstäventyr med opålitliga kompanjoner som ena stunden är överdrivet positiva och andra stunden det rakt motsatta. Det är många intressanta riktningar man fått se på senaste tid och jag undrar om det är över än.. Annars så har det varit en ganska mager vecka trots allt för mig. Prevas rapport var positiv om man tittade lite djupare på den men fick ett negativt mottagande av börsen. Betsson har stampat försiktigt och jag tror den kommer att göra så ett tag framöver. Odd Molly däremot stiger långsamt och säkert, precis som den kommer göra flera år framöver. Otroligt intressant svenskt modeföretag ! ...

Fredag och snart helg

Först vill jag passa på att önska Er alla en trevlig helg och så får man hoppas att det blir en medalj till Sverige på 400m i eftermiddag. Även sportsliga framgångar för ett land är med att hjälpa upp ekonomin. Skall även bli intressant nästa vecka med bl.a. Guideline som skall medverka på en kapitalmarknadsdag i Stockholm. Förmodlingen kommer inga större nyheter att presenteras, men alltid intressant när bolag exponeras utåt. ...

Spännande eftermiddag

Godmorgon mina börsvänner! Solen strålar vackert över oss fast isbitande vindar från Norrland. Men vi har varma kläder på oss i alla fall. Läste en morgonnyhet om USA:s president George W Bush fokuserar på skuldsatta bostadsägare. Förslaget avser att hjälpa utsatta bostadsägare, och inte marknaden. Det är klokt även om jag är demokrat. Bush vill se många bostadsägare som möjligt som kan behålla sina bostäder med lite hjälp, ska bli kvar i sina hem. Det är mycket bra! Vi får hoppas att det löser sig för de utsatta bostadsägarna snart som möjligt. ...