Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Irriterande dubbelgångare

Antar att det är betydligt fler än jag som ständigt söker efter ny information om “sina” bolag. Antar att ni då också lärt er att stå ut med en hel del “falska alarm”, d.v.s. träffar i .t.e.x. Google som inte har ett dugg att göra med det ni var ute efter. Exempel. MSAB:s huvudprodukt heter XRY XRY är också flygplatskoden för Jerez de la Frontera i Spanien. Dessutom finns det en produkt i Kina som heter XRY och är någon slags “aluminiumgardin” för att spara energi. ...

MSAB och nya produkter

MSAB fortsätter idag och balansera på strax över 20 kr. Lite oförtjänt faktiskt. Förutom storsäljaren .XRY kommer nu två nya produkter att ge rejält klirr i kassan. Fältversionen av .XRY, även kallad Road Warrior, har funnits ute ett tag. Den har presenterats för några utvalda kunder och modifierats efter deras önskemål. Vilka de utvalda kunderna är kan man bara gissa men amerikanska och brittiska specialstyrkor är en bra gissning. VD Joel Bollö nämnde även amerikanska kustbevakningen på bolagsstämman. Man räknar med att order ska börja trilla in på allvar i höst. Jag tror att det här är en produkt som inte kommer att säljas i ett fåtal ex direkt. Om marinkåren i Usa t.ex. lägger en order så lär det knappsat gälla futtiga 10 exemplar. Produkten kan bli riktigt stor på den militära marknaden. ...

Spekulationerna om USA dollarn

Man läser om SEB:s synpunkter på dollarutvecklingen, och de ser en försvagad dollarn inom 6 månader har fått mig klia i huvudet. Enligt SEB är det väldigt förknippat med problemen i den amerikanska ekonomin, och att FED är redo att sänka räntorna något aggressivt under de kommande 6 månaderna. Dollarn bör gå ner till 6.60 SEK minst för att konsolidera 6-9 månader dvs 6.60-6.90 SEK. SEB tror att FED sänker räntan från 5.25% till 4.25%. Däremot tror jag att räntan sänks till 4.75% och stannar i samma nivå under lång tid. Det är inte bra om räntan går ner 1% på kort tid. Det finns en förklaring som marknaden inte tänker på. ...

Bildt i Ndjamena

Stockholmsbörsen stängde i en “hausse” stämning" vilket gläder oss verkligen. Det känns mer förtroendeingivande att inte behöva ligga likvid. Jag hoppas att börsen kommer att fortsätta upp dvs återhämtning efter kreditmarknadsoron. Räknar med att det blir +5% upp innan börsen konsolideras. Tänker på att vår utrikesminister Carl Bildt fastnade i Bagdad häromdagen. 45-50 grader varmt! Vilken upplevelse! Nu är Bildt på väg till Ndjamena i Tchad. Intressant länk om Bildts livsresa: ...

Odd Molly smyger uppåt

Det börjar dra ihop sig till hemresa snart. Jag tar med mig några champagneflaskor som det förhoppningsvis kan vara bra att ha på kylning inför kommmande bolags-rapporter. En går förhoppningsvis åt redan 17/10 när Odd Molly kommer med rapport om ordervärdet för H1-08 och som blir en bra indikation på resultatet för H1-08 och även givetvis till viss del för helåret 2008. Kan bli något extra och jag kommer att sätta in bettskenan som jag brukar använda vid Borgrapporterna och kommer defenitivt inte att stå bredvid någon kiosk när den kommer….;-) ...

Hennes & Maurtiz imponerar

Det är en lugn dag på börsen med tanke på att New York-börsen är stängd pga Labor Day. När jag var ute på en promenad tänkte jag på Hennes Maurtiz. De har lyckats mycket bra med både resultat och marginal, och fortsätter att övertyga marknaden med positiva toner. HM har fortfarande en hög expansionstakt vilket gör till ett snabbare tillväxt. De har stora förutsättningar att öka antalet butiker i Europa och USA trots hög konkurrens. ...

DIBS - Nyhet

Nämner i min analys av bolaget DIBS att det finns stora chanser till förvärv innevarande räkneskapsår. Detta förverkligades idag då man släppte denna nyhet: 3. september 2007: DIBS förvärvar norska Cardia– stärker positionen som marknadsledare i Norden “DIBS Payment Services AB (publ), listat på First North, har tecknat avtal om förvärv av norska betaltjänstföretaget Cardia AS till en köpeskilling av drygt 23 MSEK som avräknas kontant. Syftet med förvärvet är att ytterligare stärka DIBS position som oberoende marknadsledare i Norden för betaltjänster inom e-handeln. DIBS tillförs därmed ytterligare 1 000 nya kunder till sin verksamhet. ...

2007-09-03

Måndag och ny vecka. Intressant imorgon och onsdag för dom som är intresserat av småbolag med flera intressanta bolag på talarlistan. Synd att man inte har möjlighet att deltaga. I övrigt har jag börjat att inhandla Starbreeze till portföljen igen. Tror att botten kan vara nådd nu, men ennu hög risk i bolaget. http://www.starbreeze.com Ser även fortsatt en betytande uppsida i Epicept under hösten om nyheter kommer från positiva studier. Lycka till i veckan. ...

NSP - Tillbaka i portföljen...

Har idag valt att plocka tillbaka NSP i portföljen till en kurs på 2,48 vilket jag känner är mycket billigt i dagsläget. Hade egentligen tänkt att avakta men 2,40-2,50 var min målnivå och idag kliade det för mycket i köpfingret. Framtidsutsikterna inför Q3 ser enormt bra ut och det mest intressanta blir helt klart att se vart marginerna landar efter det att sänkningen arbetsgivaravgifterna börjat slå in. Inom en snar framtid finns även flertalet triggers i form av månadssiffror, nya analyser samt framträdandet på Operaterassen vid vilket jag kommer att närvara. ...

IFS i fokus igen

Enligt TA har IFS-aktien brutit igenom lång nedgående motståndslinjen på 7.35 SEK. Aktien stängde 7.45 SEK och utlöste en stark köpsignal mot 10 SEK. Nästa motstånd ligger på 8.60 SEK där aktien nådde som högst efter Q2-rapporten den 19 juli 2007. Observera att IFS har bildat dubbelbotten vid 7 SEK. Samtidigt har IFS:s styrelseordförande ökat sitt innehav med 3.3 miljoner aktier just på 7 SEK. En kraftig markering från styrelseordföranden. ...