Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

SPRIDNINGSEFFEKTER FRÅN BOSTADSMARKNADEN

Viktig makrostatistik som är en bra indikator på om problemen på bostadsmarknaden fått spridningseffekter - Nyanmälda arbetslösa och övrig arbetsmarknadsstatistik - Konsumentförtroende - Bilförsäljning/lastbilar + ISM-tillverkning/tjänsteindusrin Enligt denna sammanfattning så har kreditkrisen fått spridningseffekter? Faktorer som talar för börsen Kreditkrisen verkar inte ha påverkat den övriga ekonomin. Enligt FED:s Beige book De amerikanska ISM-rapporterna var över förväntan En sänkning av den amerikanska styrräntan står för dörren enligt experter och efter en sådan sänkning har den amerikanska börsen i genomsnitt stått 20% högre ...

Stefan Ingves har sagt sitt

Riksbanken har höjt ränta som väntat men jag beklagar Stefan Ingves syn på räntepolitiken framöver. Ingen prognosändring av reporäntan efter oron på kreditmarknaden. Riksbanken har bedömt att räntan framöver behöver höjas i samma takt som prognostiserades i juni. Det är 4% före utgången av 2007 respektive 4.5% under 2008. Samtidigt menar Riksbanken att räntan kan höjas mer om kostnadstrycket stiger mer än väntat. Riksbanken är också beredd att sänka räntan om finansiella oron slår igenom världsekonomin. ...

Fredag igen

Inte oväntat höjde riksbanken idag räntan då Sveriges ekonomi går på högvarv ennu. Tror att detta kommer hålla isig minst ett halvår till och nya räntehöjningar kommer säkert innan det är dags att börja sänka igen. I övrigt från dagens nyheter kan märkas att skoförsäljningen inte hadde något bra utveckling under augusti, kanske inte så bra fär mina BB aktier samt att Ericsson får en ny stororder. För egen del även roligt att Guideline håller emot bra samt att Epicept så smått börjar röra på sig lite. Jag tror att Epicept kommer med många positiva nyheter under hösten och att vi kan få några rejäla körningar uppåt. ...

En minut kvar!

Godmorgon! Morgondagen började med att jag fått ett par mail från Anna min nyvunna kärlek. Underbara ord och tankar har strömmat in i min kropp med mycket glädje. Hon bor på andra sidan av Atlanten. Snart får vi veta Riksbankens räntebesked inom 30 minuter. En höjning med 0.25% väntas, till 3.75% Här kommer några intressanta kommentarer från analytiker om deras förväntningarna på räntebesked. “Jag tror att de kommer att säga att vi i Sverige är aningen mer förskonade än vad man är på andra platser. Och att de därmed inte behöver göra något redan nu, men bevakar utvecklingen noggrant” ...

Äntligen hemma!

Så var man hemma igen efter Frankrikesejouren och byter ner sig drygt 15 grader och straffas dessutom med en lättare förkylning. Skönt ändå att vara hemma och visst är det härligt att mötas av en stor bild på Kung Borg på Arlanda…och sedan Borginredningen på Arlandaexpress…;-) Det har varit svårt att ha full koll på börstumultet som var tvunget att pågå när jag tänkt ta det lite lugnare ett tag, saknade livlinan CNBC som sagt… Finns ju många olika informationskällor men jag vet fler som gillar CNBC. När det var en intervju hos Gardell så gick CNBC för fullt på en platt-tv på väggen… ...

Framgångar för nordisk bioteknik

De tre bolagen Bioinvent, Genmab och Topotarget levererar positiva nyheter innan öppningen. Bioinvent rapporterar positivt utfall för antikropp TB-402 från fas I-studierna. En relativt väntad nyhet som till viss del därför redan prisats in, men ändock positivt. Den ekonomiska implikationen blir dock begränsad då Bioinvent bara äger 40 procent av projektet. Genmab har utifrån preklinisk data återigen visat på att HuMax-CD20 (Ofatumumab) har bättre egenskaper än rituximab. Därmed stärks ytterligare bilden av att denna läkemedelskandidat har en mycket omfattande potential. Rituxmimab som säljs via Biogen, Genentech och Roche sålde för knappt 4 miljarder dollar i fjol och uppvisade dubbelsiffrig tillväxt under första havlåret. Men det är lite detta som krävs för att rättfärdiga tidernas bästa biotechavtal som Genmab tecknade för denna antikropp i fjol med Glaxo. ...

SJR - strongest buys of all strongs buys

Så skrev Handelsbanken vid millinieskiftet kring en analys av Information Highway. Alla vet vi hur det gick och hur fel de tänkte. Jag kan inte låta bli att upprepa frasen när det gäller bemanningsföretaget SJR. Jag är så pass övertygad om att det här kommer att bli en riktigt bra investering. Det mesta talar för att aktien är helt felprissatt. Bolaget introducerades under våren och har levererat mycket goda resultatrapporter men har hamnat i skymundan av alla småbolag som introducerades i maj och juni. Det svaga intresset för börsens mindre bolag de senaste månaderna har ytterligare hämmat kursutvecklingen. ...

Fortsätter tråka ut med mer bioteknik!

Även om man inte ska gå i taket för divergenser i index på kort sikt var trenden mycket tydlig igår. När mer eller mindre allt var nedåt i USA var faktiskt biotekniksektorn uppåt. Ser man till helåret är nu detta index ikapp övrigt, men framförallt om man ser sedan oroligheterna inleddes i sommras har bioteknik kraftigt överträffat andra branscher. Varför. En enkel förklaring är bara att säljviljan är lägre då branschen inte varit hypad. En mer hoppfull förklaring skulle kunna vara tilltagande intresse för branschen. ...

Sten Tolgfors ny försvarsminister

Läste artiklar om försvarsministerns avgång med stort intresse, inte bara för Mikael Odenbergs protest mot regeringens besparningsplan när det gäller försvarets materialkostnader. Jag förstår Odenbergs protest, eftersom Sverige i jämförelse med andra länder har höga kostnader att utveckla eget försvarsmaterial samt att en egenutveckling av försvarsmaterial i flera stycken inte ligger i linje med försvarets roll. Det handlade mest om att minska försvarets materialkostnader med 3-4 miljarder kronor. Odenberg kan inte leva upp till den träffade partiledaröverenskommelsen därför lämnade Odenberg regeringen i protest. ...

2007-08-06

Trevligt med Guideline som verkar röra sig upp mot i första hand 20,- snart. Ved det sedan bär efter det är inte lätt att säga, men det finns alltid en risk för rekyler. Även roligt att konstatera att det verkar som botten i Epicept har infunnit sig och att en längre vändning uppåt nu är på gång. Även nedgången på börsen verkar denna gången vara lite mer sansad och frågan är väl nu om det väntar en låååång tid med nedgång eller om vi skall göra ytterligare glädjeskutt uppåt. ...