Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Börsläget framöver

Dristar mig till att skriva mitt första inlägg inspirerad av de tankar som kommit fram i kloka inlägg av Glepar, Sigge P m fl. Då olika åsikter främjar debatten och skärper argumenten tar jag mig friheten att framföra hypotesen att FED INTE kommer att sänka räntan. Visserligen har US börsen drabbats av frossa och stor spännvidd i dagshandeln efter det att den näst intill perfekta huvud-skuldra formationen förra veckan ej gav förväntat utfall uppåt, och problemen med högbelånade (i flera nivåer) subprime-intäkter som nu verkar högst tveksamma kvarstår.I dagens läge vill “alla” i etablisemanget att kurserna skall gå upp. Banker och Hedgefonder behöver reavinster för att kunna kvitta bort förlusterna på fordringarna, fondförvaltarna vill ha tillbaks kapital och högre förvaltningsavgifter, och optimismen behövs för att driva tillväxten framåt. ...

2017-05-30 10:53 · lapek

Var tar börsen vägen?

Känner mig rätt osäker nu faktiskt. I förra nedgångsvågen kändes nergången säker och mina XACT Bear-köp fungerade som perfekt stötdämpare. Nu är jag inte lika säker. Men en sak är jag säker på: I det korta perspektivet har FED:s räntebesked stor betydelse. Det kan styra kursutvecklingen några dagar eller högst veckor, inte längre. Viktigare på sikt är Q3-rapporterna. Börjar de visa sviktande lönsamhet, ja då ser det mörkt ut! Countermine är riktigt aktuell nu. I en PDF från Libyen, utgiven av Quadaffi Foundation den 19:e augusti står: De-mining Activities (S. 38) “Surveying and removing mines are currently undertaken in cooperation with a Swedish company on both the areas of Raas Lanoff and the Southern Sara” http://gdf.org.ly/english/Al-Qaddafi%20Foundation%20Report_English.pdf ...

Nedgången fortsätter?

Det märks klart att vi är inne i en kraftig sättning på börsen. Det skall väldigt positiva nyheter till för att det skall gå upp nu för tiden känns det som. Tror att vi även denna vecka kommer att hamna på minus när det skall summeras, men att vi innan des skall få någon “körare” uppåt innan det är dags för nästa nedgångsfas. Har själv startat ett litet köprace idag för då vissa aktier verkar vara lite “översålda” i ett kort perspektiv. ...

BNC, FED och börsen.

Bioniche som jag skrev om för drygt två veckor sedan fortsätter leverera många goda nyheter och under fredagen bet det om dem. Aktien steg med över 18 procent efter att man erhållit ekonomiskt stöd från, Rural Economic Development. Stödet var ämnat för marknadsutveckling av deras E Coli 0147.H7 vaccin. Beskedet mottogs med spekulationer om ett nära förestående godkännande för försäljning av detta vaccin i Kanada. Inte nog med det så presenterar bolaget innan öppningen idag att man nått en överenskommelse med FDA om s.k. Special Protocol Assessment procedure. Detta innebär i stort att om bolagets produkt Urocidin uppfyller förutbestämda mål ligger det som grund vid en ansökan. ...

Motiverade fall?

När man sitter och räknar på sina innehav så undrar man givetvis om det är motiverade fall vi nu ser? Svaret som jag ser det är att det som händer nu är inte bolagsspecifikt utan beroende på creditcrunchen efter osäkerheter på kreditmarknaden. Den som är likvid kan fynda och den som är belånad måste sälja. Frågan är hur länge osäkerheten består och hur långt ner vi ska och svaret är att ingen vet. För den som inte är hårt belånad är det bara att sitta kvar långsiktigt i sina noggrant utvalda aktier så är jag övertygad om att belöningen kommer. Konjunkturkänsliga aktier tror jag fortsatt att man ska vara försiktig med. ...

Kortsiktigt köpläge

Visst det var en svag arbetsmarknadssiffra men i övrigt såg vi ganska ok siffror under förra veckan som ISM. tjänste-ISM och god försäljning bland flera detaljhandelsföretag. Tycker det är en kraftig överraktion på en historiskt sett mycket violatil siffra. Stockholmsbörsen känns helt utbombad. OMX var över 1220 i förra veckan. Jag tycker man ska köpa utbombade bankaktier SEB 193 och Swedbank 210.

NSP-OneMediaHolding-KaroBio

NSP kommer in med sina omsättningssiffror för aug-07 i morgon och det ska bli intressant att se om den organiska tillväxten fortsätter. Ökade i NSP i torsdags samtidigt som jag tidigare i veckan sålde One Media Holding efter kursrusning till 1,05, vilket gav 22% uppgång på några veckor. Lovade mig själv som nyårslöfte att ta hem vinster när de kliver över 20% och hade jag följt det i bl.a KaroBio i våras hade jag sluppit åtskilliga 10 000 kr i förlust i somras. ...

DIBS - Differentierad affärsmodell

Efter att ha gjort en djupare undersökning av e-handelsmarknaden upptäckte jag en brist inom DIBS affärsmodell. Jag tyckte att modellen, att ta ett nominellt belopp per transaktion, såg bra ut för de lite större företagen men insåg att detta fick DIBS att skrämma bort många av de medelstora och mindre kunderna. Dessutom kunde man inte på samma sätt som många av konkurrenterna ta del av de stigande transaktionsvolymerna/transaktion. Valde därför att kontakta Vd Eric Wallin för att utreda detta, men precis som det ska vara hade bolaget vart ett par steg före mig som investerare. Wallin hänvisade till hemsidan där jag kunde läsa detta: http://www.dibs.se/produkter/dibs-internet/. ...

Ben Bernanke & Stefan Ingves

Skriver med en anledning av gårdagens börsmarknad. Vi har sett Riksbanken höja reporäntan, och fått se börsen falla ner pga amerikansk jobbstatistik. Vi vet att ekonomin är cyklisk. Att vi handlar med denna vetskap i ryggen gör dock några få. Nu verkar det faktiskt vara läge för en duktig nedgång i ekonomin globalt. Detta är dock inget negativt utan på sikt utan bör nedgången ses som ett friskhetstecken i en fungerande ekonomi. Men det finns flera möjligheter för världen att hindra en osäker börsmarknad. Men ingen av dom har börjat ta ett steg framåt. Kanske en dag i framtiden. ...

Känns inte riktigt bra....

Hmm, svagare sysselsättningssiffror än väntat i USA och rapporter om fallande bostadspriser lite här och var… Känns inte riktigt bra det här. Räntesänkning i USA känns given, återstår och se om det kan få skutan på rätt köl igen. Jag har sedan länge undviket konjunkturkänsligt och det kanske belönas nu. Mina kärninnehav är jag trygg med och de ligger fast. En sak är säker börsen är sällan ointressant. Sigge P. ...