Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Skvaller och Aktiemiljonen

Hallå! Tänkte vidareförmedla lite börsskvaller och jag uppmanar också andra bloggare att gärna dela med sig lite skvaller i sina blogginlägg. Skvaller ska alltid tas med en nypa salt men kan ibland också vara information av värde. Skvaller 1: Millicom är en aktie som tagit ganska ordentligt med stryk på senare tid. I måndags sänkte Carnegie sin rekommendation på aktien efter ledningen ska ha varit ute på en mini-roadshow de senaste veckorna. Men vi är inte oroade på dessa kursnivåer. Tvärtom. Vi tror inte läget förändrats till det negativa jämfört med presentationen för Q2. Bolaget är dessutom en av få vinnare på en svagare dollar. Skvaller 2: Westergyllen sägs vara inne på spåret att profilera sig som en cleantech-bolag. Frågan är hur det ska gå till då verksamheten består av en industrirörelse med inriktning på medicinteknik, precisionsteknik och elektronik…? Skvaller 3: Hakon Invest (som äger 40 procent av ICA) har varit en riktig surdeg sedan årsskiftet och tappat nästan 30 procent. Kanske har aktien återfått visst momentum de senaste två månaderna. Vissa rykten har nått oss att detaljhandelsjätten Tesco är på väg att köpa Aholds (den andra storägaren i ICA) aktier i ICA. Det kan vara en rejäl trigger för Hakon-aktien. Men det kan också ta en annan vändning. Hakon har nämligen förköpsrätt på Aholds aktier och kanske bestämmer sig för att köpa in även dessa aktier. Det kan bli dyrt och en sådan aktion skulle sannolikt pressa Hakon-aktien. ...

Köp IFS - USA:s ekonomin

Idag är det fredag - kommer ihåg förra veckan då börsen föll brant efter en amerikansk sysselsättningstatistik. Istället för en uppgång på ca ett hundra tusen sysselsatta, men det blev en minskning med 4000 under augusti. Statistiken fick börsen en rejäl hicka. Beträffande utvecklingen för den amerikanska konjukturen trots dålig sysselsättningstatistik räknar jag med en viss tillväxt i ekonomin. Jag tror det är viktigt för oss att inse att det var kreditoron som påverkade företagens beslut att inte anställa fler, utan avvaktar tillsvidare. ...

Osäkerhet alltid värre än säkerhet

Min makroguru Stensrud på Skagenfonder med sin syn på läget efter de svaga sysselsättningssiffrorna i USA (dessutom på svenska): http://www.skagenfondene.no/article14202-904.html Skagenfonder har varit rätt på om börsutvecklingen som tidigare sagt. Som Stensrud säger så gillar inte börsen osäkerhet och det är just nu en extrem osäkerhet på börsen. Vilka sitter på de dåliga lånen, börjar de amerikanska konsumenterna svaja, hur går det med konjunkturen, vad händer med inflation och räntor? ...

Epicept på gång

Äntligen, som Fylking säger, så stiger Epicept. Som vanligt kan man också säga när det gäller Epicept så är det mycket rykten och spekulationer kring vad som komma skall i bolaget. Idag spekuleras det att det beror på insiderköpen som är gjorda senaste tiden i Epicept. För egen del tror jag inte detta är den enda orsaken till dagens uppgång. För egen del tycker jag också att aktien är fundamental undervärderad sett till vad som är i forskningsportföljen. Enbart Ceplene isig tycker jag är värd dagens kurs. ...

En spionhistoria

Hur gör man när man investerat i ett litet företag och vill försäkra sig om att man gjort en bra investering? Officiell info kommer mycket sällan. Jo, man lägger pussel med varje liten “laglig” pusselbit man kan hitta. Internet erbjuder fantastiska möjligheter, både att hitta information och att kommunicera med andra. Ett exempel är Countermine nu. Flera oberoende källor hävdar att den första Oracle II-maskinen kommer att lämna Södertälje i morgon för avresa till okänd ort. En person åkte förbi företaget kl 21.00 igår kväll. Då stod en st Oracle II på gården och folk arbetade på företaget vid denna sena timme. Styrelseordföranden Lars Nylin som tidigare varit rätt frispråkig har nu belagts med munkavle av företagsledningen. Tillsammans ger alla pusselbitar en bild som säger mig att något positivt kommer att hända i Countermine inom 1-2 veckor. Spänningen stiger! ...

Ericsson & IFS

Godmorgon! Solen skiner vackert över Humlegården, vinden susar genom alla träd. En livlig rörelse i parken. Vilken härlig morgon! Handlade en stor kopp caffe latte i närheten, vandrade med min hund Jolly Bob längs på Karlavägen. Jolly Bob är en sportig och charmig Jack Russell hund. En tillgiven vän! Kom hem och läste ett underbart mail från Anna. Hennes ord får mig känna mer tillfredsställande. Hon gör mig lycklig, och min längtan efter henne växer och växer. Hon bor på andra sidan av Atlanten. ...

NSP - Taco Bar byter stil

Detta är i mina ögon absolut en förändring till det bättre och i och med den kommande expansionen (dubbling av antalet Taco Bars inom ungefär ett år) så kommer förändringen i helt rätt läge: 2007-09-12 16:01 Taco Bar svidar om Casual dining är framtiden för Taco Bar. Snabbmatskedjan står inför en massiv expansion och genomför en ompositionering av varumärket. Från saloonartad snabbmatrestaurang till sittande måltider i tidsenlig storstadsmiljö. Skiss över hur Taco Bars ny lokaler kan komma att se ut. - Vi ska göra Taco Bar till ett mer planerat besök. Inte ett ställe dit man bara går för att få i sig kalorier utan där man sitter ned och äter i lugn och ro, beställer tillbehör, och kanske en latte efter maten, säger Johan Ronnestam kreativ chef på Foreign, som har förändringsuppdraget. ...

NSP och DIBS - Mäklarstat.

Att man inte ska lägga för stor vikt vid mäklarstatistik, då man inte har någon djupare information om vem det är som ligger bakom de tre bokstäverna i orderdjupet kan jag hålla med om. Däremot kan det ibland trots allt vara intressant att titta på dessa siffror i vissa specifika situationer. Vad gäller DIBS så är det ENS (SEB)som ligger mycket tungt på köpsidan. Man är redan största institutuionella ägare i bolaget med 14,5% av kapitalet men vill uppenbart ta en tyngre position. Den senaste månaden har man nämligen nettoköpt knappt 71 000 aktier. Intressant minst sagt, och DIBS ser allmänt stark ut. ...

Termo Holding AB...

…plockades in i dag på 4,90 efter idogt läsande på forum och väntande på rätt nivå, vilket 4,90 känns som. Känns som aktien hamnat utanför samtalsdebatterna senaste veckorna på forumen. För mer analyser om bolaget rekommenderar jag bl.a Gunnnar på BS samt Platon på avanza. Finns ett antal triggers i närtid, såsom ytterligare förvärv liksom ett ytterst fint orderinflöde i dotterbolagen under sommaren/hösten. Ha det gott.

Ekonomipressens rekar

Man slutar inte förvånas över vilket genomslag artiklar i ekonomipress har. Björn Borg upp 8 % idag efter artikeln i AFV med köprek och det på en vikande börs… Fast det klart AMA har hjälpt till lite. På tal om Borg så kom VA tidigare i somras med en säljrek som man väl inte ska man skälla för mycket på kortsiktigt då de säljrekade när aktien rusade över 150 vid listbytet. ...