Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Vilket tjat!

Om ekonomin och utvecklingen av det amerikanska ränteläget. Allt och alla från småsparare till dom största ekonominyheterna läggar allt fokus på vad som händer, vad som eventuellt skall hända och när det händer i USA. Lite tråkigt att vi inte ser mer till våran egen ekonnomi och hur bra den går för tillfället. Självklart kommer vi att drabbas av en recenssion i USA, men samtidigt är USA på väg att bli föbipasserad av både Asien och även Europa när det gäller utvecklingen av världsekonomin. Vi så det med Japan och kommer att märka det med USA. Det är dags att låta någon annan överta stafettpinnen och just nu verkar det vara Asien med Kina och Indien som är mest beredda på detta. ...

Baisse baisse baisse - vad trist!

Vilken tråkig börsdag! Det är min första kommentar på morgonen. Baisse på Stockholmsbörsen med -1.9%. Årets uppgång har utraderats för fjärde eller sjätte gången. Trots låga p/e-tal på Stockholmsbörsen talar för stigande kurser. Efter en svag inledning stabiliserades börserna under förra veckan under måttlig omsättning. De europeiska börserna drabbades dock i fredags av ny osäkerhet när ett engelskt bolåneinstitut, Northern Rock, fått svårigheter att finansiera sig på kreditmarknaden. Bank of England lämnade nödkrediter men det lugnade inte allmänheten som köade för att ta ut sina pengar. Uppskattningsvis 1 miljard pund togs ut från sparkonton i fredags. Northern Rock har haft en extremt stor del av sin finansiering genom obligationer som säkerställdes genom paket av bolån. Det är en marknad som drabbats hårt av problemen med de amerikanska bolånen, och det har på senare tid varit svårt att finna köpare av sådana obligationer. ...

Fint läge i Betsson

Min analys av Betsson har nu publicerats och jag ser ett fint köpläge i aktien. http://www.redeye.se/medlemsanalys/17481 En del vill inte köpa aktier i spelbolag av moraliska skäl vilket jag har svårt att förstå speciellt som samma personer kan spela på oddset eller köper Bingolott. Det luktar lite dubbelmoral tycker jag. Aktier i bolag som gör krigsmaterial går bra men inte i nöjesindustrin som spelverksamheten är. Trots allt så lägger ett staligt spelbolag inte fingrarna emellan och går ut med massiv reklam. Varför skulle man då inte kunna köpa aktier i privat konkurrent? ...

Risken på marknaden

Risknivån har som bekant gått uppkraftig senaste månaden i och med “kreditoron”. Ständigt kommer det in negativ markoinfo och även en del dålig företagsinfo. Framför allt från banksektorn… Såg riktigt illa ut föra veckan när britterna köade för att hämta ut stålarna från banken. Vi har sett fyra år av bra konjuktur, och frågan i allas huvud lyder: Är det dags för en sväng in i lågkonjukturen nu? Såklart omöjligt att svara på. Men viss kan detta med kreditoron föra oss närmare sämre tider, helt klart. ...

Söndagsfunderingar

Huspriserna har fallit i USA en tid och det verka fortsätta. Nu har det spridits till England och man blir lite fundersam när man ser på TV hur bankkunder står i lång kö för att ta ut sina besparingar. Baltikum sägs vara en annan problemhärd med upptrissade huspriser där folk lånat i euro och har sina inkomster i lokal valuta och här ska även Svenska banker kunna råka illa ut. ...

NSP-Olika case 2008

Har försökt räkna fram olika case för NSP avseende 2008, med och utan sektorsänkning socialavgifter fr.o.m. 080101. Oavsett sektorsänkning anser jag att bolaget är undervärderat och felvärderat i dag och tror att listbyte till OMX SmallCap gör att större aktörer får upp ögonen för denna pärla. Denna vecka har ju GLI handlat stora poster på nivåer mellan 2,50-2,60. Får fram följande: NSP 2008 MED sektorsänkning sociala avgifter (alla siffror i Mkr) ...

Spionhistoriens fortsättning

“Counterminenätverket” har nu diverse privatspanare ute för att se vad som händer på Brännarevägen i Södertälje ;-) Igår kväll körde flera sådana förbi och rapporterade att en st Oracle II minröjningsmaskin stod ute på gården och att tre “gubbar” höll på att putsa på den och till synes höll på att “göra den färdig”. På tal om skvaller har jag hört samma skvaller från flera oberoende källor. Maskinen skeppas iväg idag eller senast i början på nästa vecka. ...

Svar Urban

Tack för svaret och ser att vi är nog mer överens än vad som kanske kunde verka. Det kanske kunde vara så att Redeye själva dro igång en liten interntävling bland användarna istället för att lägga insatser till spelbolagen (aktiemiljonen tjänar ca 1,5 miljon på detta spel vid ca 7000 portföljer där 1. vinst är 1 miljon). Exakt upplägg tål att diskuteras, men finns säkert många bra upplägg.

Svar på Morten-blogg

Vill gärna bemöta Mortens senaste blogg och tänkte att det passar bäst här. Ang Skvaller: Jag vill inte att redeye.se ska bli som andra chatforum för aktier. Var säker på det! Kanske var min uppmaning kring “skvaller” fel men det jag menade var mer initierade inlägg kring tänkbara strategiska vägval, strukturaffärer, investeringar och samarbeten för börsbolagen. Om dessa “fria tankar” kommer från personer i ens nätverk eller från eget huvud spelar mindre roll. Hoppas du Morten och ni andra förstår vad jag menar. Redeye.se ska innefatta ett betydligt djupare innehåll än många andra aktieforum/nätverk på nätet. Det är vad jag hoppas och vad vi har som målsättning. Vi på Redeye ska skapa verktygen för att underlätta detta. Blogg, profiler, användaranalyser är sådana exempel. Sedan hoppas jag att ni användare, och speciellt ni som är certifierade, tycker att vi gör rätt och föredrar vår plattform för nätverkande kring investeringsidéer. Detta blev längre än jag tänkt, men det kanske var lika bra… ...

Skvaller och aktiemiljonen 1

Håller tyvärr inte riktig med dig Urban beträffande både skvallerbiten och även aktiemiljonbiten. Beträffande aktiemiljonen tycker jag att insatsen 1000,- för att spela ett sytem på Lotto är rätt dyrt vilket är vad vi pratar om här. Vad jag förstår så är det heller ingen garanti för att man vinner 1 miljon, utan detta är helt beroende på hur många tävlanden som ställer upp. Eller har jag fel? Skvaller trodde jag det fanns andra forum för där ljug och anonyma haussare/baissare kunde härja fritt. Men det är kanske dithän du vill att Redeye skall också? Förstår dig i och för sig bättre när jag läser bloggen, så rubriken kanske var lite missledande? ...