Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Christer Gardell tror på börsuppgång

Han talade på Nordnets aktiekväll på Waterfront i Stockholm på torsdagskvällen (16/2 2017). - Jag ser mycket optimistiskt på börsen sa han. Det finns inga alternativ till börsen och pengar måste ju ta vägen någonstans. Fastighetsbranschen och obligationer känns inte riktigt bra just nu. - Då återstår bara börsen, sa Christer Gardell. - Vi har ej nått toppen. Uppgången kommer att fortsätta, sa Christer Gardell. Jag är optimistisk. - Det var en bullmarknad år 2000 och år 2007. Sedan kom nedgången då. Då kände jag att det skulle vända. Det känner jag ej i dag. - Det talas ej om aktier i dag. Ingen älskar aktier riktigt i dag. ...

Finepart AB - Bolagsanalys

Finepart i korthet ”Finepart är ett innovativt och teknikorienterat företag som utvecklar och säljer maskiner för komponenttillverkning med hög precision. Bolagets teknologi baseras på vattenskärningsteknik som innebär att med mycket högt vattentryck, cirka 4 000 bar, skapa en stråle som accelererar sandkorn som verkar som slipmedel. Bolaget har utvecklat ett miniatyriserat skärsystem och en precisionsmaskin och därigenom skapat en produkt för s.k. mikrovattenskärning. Till skillnad från den traditionella vattenskärningstekniken med långt mer än 100 aktörer på marknaden har den nya metoden mikrovattenskärning etablerats med endast ett fåtal aktörer på marknaden som erbjuder en kommersiell produkt. ...

Uppföljning 17/2 2017

Jaha då gappade KATE upp igår och stängde drygt 10%+ och för en gångs skull var jag med på rätt sida. Direkt vid öppning så höjde jag min stopploss markant för att säkra en del öppen vinst. KATE rörde sig neråt initiallt och slog ut min stopploss och sedan velade något för att därefter fortsätta klättra uppåt. Dessutom fortsatte priset högre idag, men det har absolut ingen betydelse för min trade. ...

Hur mycket har Imint bakom kulisserna?

Huawei Det var mycket som pekade på Huawei redan när utvecklingsavtalet offentliggjordes. Men det dröjde ca 7 mån innan det tillslut blev officiellt. Första serien som släpptes med Vidhance stabilisering blev Mate 9, som även innebär Mate 9 Pro och Mate 9 Porsche design. Vad jag hört/läst så har Mate 9 sålt 50% fler enheter under sina första 2 månader än vad Mate 8 gjorde (Sålde ca 1 miljon enheter första månaden), hittar dock inte länken, så vågar inte lova detta. Med tanke på hur väl telefonen tagits emot och att det är första flaggskeppet som Huawei säljer i USA så låter det rimligt. ...

Läkemedelvärldens Tinder

Föreställ dig att du har ett mycket svårt läkemedelstarget i kroppen som du vill stimulera eller blockera och du vill ta fram ett tablettbaserat läkemedel. Tablettbaserade läkemedel har många fördelar i jämförelse med flertalet biologiska läkemedel (antikroppar etc) - du behöver inte besöka sjukhus för injektioner, de slår inte ut immunförsvaret i samma omfattning och är billiga att producera. Dessutom kan ett läkemedelstargets inuti cellkärnan påverkas vilket inte går med biologiska läkemedel. ...

Swing watchlist 15/2 2017

I dagens inlägg kommer jag att dela med mig av min daytrading aktivitet bara för att jag känner för det, det är väl lite meningen med en blogg. Jag kommer även att diskutera mina öppna swingtrades samt visa vilka nya trades som jag tittar på just nu. Till skillnad från i måndags då jag tog AA (Alcoa) lång vid öppning och gick ifrån tradingen med lite plus för dagen så slutade det på minus idag. Jag tog en alltför aggressiv trade i ADI som stoppade mig samt en reversal long (eller en fade trade) i FOSL som jag hanterade fel då jag bröt min management plan. ...

Cyxone: Uppdatering I – och något om den lilla afrikanska blomman

På förfrågan efter förevarande sammanställning har jag tittat lite på en utvärdering i förhållande dels till den analysen, men även utifrån den konkretisering som skett genom att teckningsgraden av TO1 offentliggjorts samt i övrigt vad som kommunicerats sedan sammanställningsanalysen skrevs. Jag har även, per specifik förfrågan, sammanställt lite basfakta kring T20K och vad som gör just denna substansen så intressant. För en initial presentation och grundförutsättningar beträffande detta bolag rekommenderar jag att ni läser den förra analysen.[1] För en understödjande diskussion samt analys av potentiellt marknadsvärde och kursprognoser rekommenderar jag att ni istället tittar på denna, med dess underliggande länkar – kudos Longterms.[2] ...

5 aktier som kan överraska mot sommaren!

5 aktier som kan överraska positivt mot sommaren! Lucara, Fingerprint, Astra Zeneca, Kungsleden, Tobii Videoanalys: https://www.youtube.com/watch?v=CVEuGJ00_04&t=6s

2017-05-31 08:37 · bubo

Enorama Pharma- under radarn.

I december kunde Enorama Pharma meddela att en pilotstudie visat att bolagets nikotintuggummi är bioekvivalent med originalprodukten Nicorette. Enorama hade jämfört sitt 4 mg nikotintuggummi med mintsmak med Nicorettes 4 mg mint, och testet visade att de båda produkterna är medicinskt likvärdiga. Pilotstudien genomfördes hos en erkänd CRO i Indien som förberedelse till den egentliga bioekvivalensstudie som krävs för ett myndighetsgodkännande. Den lyckade pilotstudien pekar ut riktningen för den kommande bioekvivalensstudien som slutgiligt skall bekräfta att Enoramas produkt är ett likvärdigt bärarmedium av nikotin. Lyckas Enorama upprepa pilotstudiens utfall så har man goda förutsättningar att slå sig in på marknaden för nikotintuggummin och bryta den rådande statiska konkurrenssituationen.källa Biostock ...

2017-05-31 08:37 · tl

Låtsatsetik och moral

När man klagar på spelbranschen tycker jag inte riktigt man tittar längre än näsan räcker. Ja det är förkastligt det finns spelberoende människor och företag i viss mån profiterar även från dessa. Det kommer jag aldrig hävdat något annat. Det man däremot skulle vilja är att folk titta lite bredare. Är det tex ok att investera i företag likt Pepsi? De tillverkar tons av snacks som friteras i palmolja vilket lett till ett av de större miljöhoten som uppkommit på senare tid. Regnskog skövlas som sedan leder till katastrofala konsekvenser för både lokalbefolkningen och ekosystemet. ...