Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Makrofunderingar - tillväxten finns i Asien.

Min makroguru Skagenfonder håller fast vid sin linje, intressant (även om det givetvis finns det som tycker annorlunda så är det ju ofta med makro): “Vi har länge argumenterat för att världsekonomin är långt mindre sårbar för USAs utveckling än vad som är konsensus på marknaden. USA bidrar bara med cirka 15 procent av den samlade ekonomiska tillväxten i världen. Tyngdpunkten i tillväxten i den globala ekonomin ligger idag i Asien. Nu får vi testet på om vår hypotes är rätt. Hittills ser vi att indikatorer på ekonomisk aktivitet såsom råvarupriser, torrlastfrakt och omsättning av varor, mätt som antal containertransporter, utvecklar sig positivt.” ...

Kan detta vara vändningen.....?!

Jag har tidigare under börsoron betat av min lätta belåning och lyckats bli skuldfri vilket kändes bra. Lån är ju mer kul att ha i uppgång…;-) Lehman Brothers kom nu med en överraskande bra rapport. Har marknaden varit för negativ….? Kan det vara vändningen…?! Jag har i alla fall utnyttjat lite belåningen och klivit in, man är hopplös optimist…;-) Man vet ju dessutom att det inte klämtar någon klocka när vi är på botten utan det är magkänslan som gäller. Mycket elände är säkert kvar på kredit och bolånemarkanden men mycket är också inprisat i kurserna… ...

1/4 -del

Av min fyrklöver har nu börjat röra på sig ordentligt. Det är Epicept som idag kom med positiva nyheter kring registreringen av Ceplene och nu väntar ytterligare ett par månader innan nästa steg skall tas. Detta tror jag enbart är en första mindre nyhet av många positiva som kommer från Epicept denna hösten. Nu väntar jag bara på att aktien skall stabiliseras innan forsatt uppgång kan ske. Av mina 3 andra inom fyrklövern känns det i maggropen som det är dags för Guideline att snart ta steget upp mot 20,-. Det nya avtalet borde “dimpa” ned i posten vilken dag som helst. ...

BNC i medvind

Kanadensiska life science bolaget fortsätter framåt. Idag presenteras en artikel i Kanadensiska Globe om bolagets första kund för vaccinering mot E Coli 0147.H7. http://www.theglobeandmail.com/servlet/story/LAC.20070918.RTICKERMAIN18/TPStory/?query=e+coli Mot bakgrund av att det bara under de senaste sex månaderna återkallats kött i USA innehållande E Coli om 2900ton finns en god chans till att denna produkt om godkänd möter ett stort behov. Inte minst nu när vi senaste åren kunnat se en väsentligt ökad efterfrågan på mat. Med miljöförstöringen som eskalerar för varje dag kommer hälsoproblemen vid intag av föda öka och detta bolag har en bred och intressant position inom området kombinerat med framgångsrik utveckling av nya cancerläkemedel i fas III. ...

Insplanet - ett avanza i repris

Det budskapet ryktas det om att Sven Hagströmer förmedlat i samband med en aktiekväll när han gav råd om intressanta aktier. Läs gärna min analys från i våras Insplanet-ett avanza i repris….

Epicept i hetluften

Epicept meddelar innan öppningen att bolaget framgångsrikt mött EMEAs representanter i den registreringsprocess som bolagets produkt Ceplene genomgår. Man har svarat på den s.k. 120 dagars lista man fick vid mötet i våras. Nyheten är i sig inget som man går i spinn för, men att man väljer att presentera detta är intressant. Tidigare har ledningen inte haft denna avsikt. Varför man nu ändå väljer detta kan rimligen bara bero på att man är extremt missnöjd med rådande marknadsvärdering av bolaget. Intressant är situation också utifrån hur Biotechbolag ofta väljer att under en snäv tidsperiod presentera flera nyheter för att få en mer långsiktig effekt på värderingen. För Epicepts del finns flera tänkbara uppföljare som kan komma inom en vecka, som milestone från Myriad, initiering av fas III med NP-1 och möjlig aktivitet för EPC2407 i tumör. ...

Vi ber en bön

Nu ber vi en bön för att Ben tar rätt beslut imorgon. Jag är ingen makroexpert men som aktieplacerare hoppas jag förstås på så mycket räntesänkning som möjligt. Men det finns förstås bl.a. inflation, dollar och risken för att Ben blir beskylld att köpa ut spekulanter att ta hänsyn till. En god vän skojade och sa att om han höll på med makro så skulle han inte ha några aktier.;-) När han varit och lyssnat på ett föredrag av en sådan här bergsklättrar fantom så var kommentaren “Om han höll på med makro så skulle han inte hålla på med sådant där…)”. Han var ingen vän av makro och visst är det svårt det är ju bara att se på alla experter som har olika åsikter. Man har ju fullt upp med att hålla reda alla aktier. Problemet är att nu är det inte aktiernas fundamenta som styr utan just makron. ...

Vill ha mer - Reinfeldt och Greenspan

Vi har haft ett soligt väder här i Stockholm, lite typiskt indianväder eller brittsommar? Rätta mig om jag har fel…. Varit på Norrmalmstorg och firade Alliansens ett årsdag efter valsegern 2006. Men jag lyssnade inte på partiledarnas tal eftersom jag hör ingenting. De borde ha beställt en tolk till platsen. Försvarsministern Sten Tolgfors kom till mig och hälsade. Vi hade ett samtal om vårt tidigare arbete. Han insåg att mitt arbete varit värdefullt för honom. ...

NSP - Börsveckan

I dagens nummer av Börsveckan rekomenderas köp i en av mina två favoirtaktier, nämligen NSP. I analysen går man igenom bolagets verksamhet och sammanfattningen är den att omsättning och tillväxt redan i dagens läge är uppe i fullt tillräckliga nivåer, och att man till och med kan slå av lite på tillväxttakten med fortsatt mycket goda framtidsutsikter. Det man koncentrerar sig på är marginalerna som man ser stor potential i. ...

Klimatet o Fed

Nordvästpassagen öppen - jippie? Inte ägnat många tankar åt Ben i helgen. Tror på en sänkning om 25 punkter i morgon och att diskontot sänks ytterligare 25 punkter samt att man flaggar för fler sänkningar. Tror på en gynnsam börsutveckling från detta, även om den kortsiktiga reaktionen kan bli nedåt. Viss inprisning har ju redan inletts. Som småbarnsförälder oroar jag mig betydligt mer för klimatet än om Fed fortsätter göda belåningskonsumtion i USA för ännu en tid. Med importerad inflation från Kina är detta ändå bara en kort period innan nya höjningar måste till. ...